Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Mitt lilla fartyg av naturmaterial.

72 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

David, Luleå (trådstartaren)

#46 » 10:34:07, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter insatsen med Ettan så kändes det tryggt att testa båten på riktigt och se om den får godkänt. Vi sjösatte vår större båt och jag och barnen gick iväg för att kolla lite. Sambon var kvar vid bilen när vi kom puttrande med vår lilla båt.

-Va, nää. När har ni hunnit med detta? är det verkligen Piratbåten? (kiosken den kom från hette Kioskpiraten)

Det var lite grått och närmade sig läggdags för barnen, men en liten tur tog vi tillbaka till stranden.
Bild

Dagen efter var alla så nyfikna på att testa på riktigt så vi for ner och tog en riktig premiärtur. Barnen fick prova att ro.
Bild

De fick även testa att köra den med motorn.
Bild

Koncentrationen på max
Bild

Så. Nu är hemligheten avslöjad och vi kan börja planera att fara på fisketurer och andra spännande upptäcktsfärder i de grunda delarna av fjärden som är oåtkomliga för vår större båt.
Bild

17 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



David, Luleå (trådstartaren)

#47 » 10:43:43, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju nämna att med lite mer vikt i båten kom nya bord under vattenlinjen och nya läckor kom fram. Men efter helgens jätteregnväder så var det mer vatten i båten än utanför och det är ju bra. Då läcker det ju inte ut.

Öste den lite och igår när jag pysslade med nödstoppen så hade vattenståndet ökat. och båten låg och flöt. Dvs, mer vatten utanför båten än i den. Snart så är den tät på riktigt. :D

5 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

jonnordvall

#48 » 11:58:58, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul!
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Fosson

#49 » 12:06:04, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kul.
Du lägger väl in en bild på stora båten också :buga:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

David, Luleå (trådstartaren)

#50 » 13:29:16, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stor och stor. Störst på vår brygga. Minst när man kommer till alla andra bryggor.

Bild
Fotade inte i vattnet, men på väg dit.

Edit. Slänger med en gammal bild på flytetyget också.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#51 » 20:12:36, 24-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glad midsommar…
… firades med en båttur innan middagen. Grabben njöt av att få köra men lagom till byns andra hamn så började motorn att gå dåligt. Överhettad helt enkelt. Det skvätte vatten ur skvalleröppningen och impellern är ny. Kanske någon torr avlagring som stoppat flödet eller nåt.

Vi fick improvisera en båtplats och promenera hem en kilometer extra. Tar och kollar upp detta bättre imorrn.

Nu lite kall dryck och njuta i kvällssolen.

Bild

10 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#52 » 17:22:15, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag haft loss växelhuset för andra gången någonsin. Impeller ok, körde växelhuset med borrmaskin i en hink och det var en vattenstråle ut ur pumpen. Spolade resten med en vattenslang kopplad till röret från pumpen.

Hittar inte nåt fel. Men en anmärkningsvärd grej är att pumpen även suger vatten ur dessa hål under kavitationsplattan. Det betyder att den suger luft om denna är över vatten. Det kan vara bra att veta om båten är framtung vid start och det inte kommer skvallervatten.

Bild

Jag monterade även stoppen på riktigt och lagade originalknappen på bästa vis.

Bild
Bild
Bild

Oljade in cylindern men den verkar ha komp som den ska.

Kan det vart fel på soppan? 4-t Alkylat med en skvätt tvåtaktsolja. Kör ju så i skotrarna. Men denna gamla marin 2-t oljan kanske blandade sig dåligt. Den rykte ju lite mer i början. Det kan ju varit all olja som gick åt. Bytte mot köpes 2-t alkylatsoppa istället.

Startade på första rycket igen. :)

Bild

Så. Då fick jag med lite motorbilder

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#53 » 18:58:29, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte omöjligt att 4-t alkylatbensin och tvåtaktsolja avsedd för mackbensin blir en dålig kombination. Eftersom alkylatbensinen är fri från cancerframkallande s k cykliska kolväten (bensenringar), så får den också svårare att blanda sig med andra kemikalier, den är sämre som tvättvätska än mackbensin, osv osv. Alltså sannolikt att "vanlig" tvåtaktsolja är beroende av cykliska kolväten för att kunna blanda sig med bensin.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå (trådstartaren)

#54 » 19:38:43, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Speciellt då denna oljeflaska av marintyp är av en årgång då kanske ingen skulle kommit på tanken att blanda alkylatbensin, eller att det kanske inte ens var uppfunnet.

I skotrarna har jag inte upplevt problem alls. Men det har ju varit moderna tvåtaktsoljor eller direktinsprutning.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#55 » 19:45:44, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marintvåtaktsoljorna är ju lite speciella genom att de ska vara blandbara med vatten, så man slipper se oljeskimmer på vattenytan efter varenda utombordare. Man känner igen dem på att de ofta luktar ammoniak.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mats i Myrhult

#56 » 21:12:39, 26-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig Tråd!
Slänger in en bild på en båt min farfar och hans bror byggde på sitt båtbyggeri i Mjölkudden på 50-talet. Den köptes ny av en bekant till min far. Dennes son som jag var bekant med berättade att de hade en båt min farfar byggt. Jag var dit och tittade, den såg bedrövlig ut och hade legat på gräsmattan i flera år. Det slutade med att jag fick båten.
Jag rustade upp den på bästa sätt. Men insåg att den skulle vara otät. Det var inte ovanligt att träbåtar som de sjösatte på båtbyggeriet sjönk lika fort som de gled ut på slipen. Om det var inombordare och det fanns tid kunde de få stå kvar på slipvagnen och täta.
Nåväl, jag ville inte låta min båt ligga kvar där den sjösattes utan skulle dra ut den till stugan i skärgården. En kompis fick i uppdrag att åka i ekan och ösa vid behov. Han fick ösa för glatta livet när vi drog i 20-25 knop med stora båten. Tur att det gick på en kvart. Det här var 1980 om jag minns rätt.
Nu är det yngsta syrran som har den.

Bild
Utan risk, ingen chans!

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

David, Luleå (trådstartaren)

#57 » 22:14:36, 26-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med både båten och historien.

O/T men med ”större båten”

Bara för att det är nya saker behövdes det inte vara helt bekymmerslösa. Hondans reglage började tuta idag när jag startade båten. Visade sig vara vattenavskiljaren som varnade. Tömde den och filtret. Pumpade igenom några liter med handpumpen och tömde filtret igen. Blev en dryg dl vatten i baljan jag tömde i. Hur sjutton… jaja. Bättre att det varnade vid start i hamn än långt ute på utflykt. Nu vet jag ju iallafall hur man tömmer denna.

Bild

Då kunde vi fara på våran premiär för denna säsong utan fler missöden. 22 grader i farvattnet och varmare i de grundare gölarna.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Zukram

#58 » 09:00:43, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag känner igen det där från min suzuki (och ett par andra). Av någon anledning tänker sig suzukisarna gå djupare än alla andra båtmotorer.
Det ser dock inte ut att vara problemet för dig, då den ser ut att ligga lagom i vattnet.

Jag tycker att dåligt blandad olja skulle ge andra symptom än varmgång dock. Direkt ur minnet nu, så saknar den där modellen termostat, annars hade det ju varit en möjlig felkälla.

Väldigt fina motorer annars.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

PeterR

#59 » 11:49:39, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det kan vara kalk- eller saltavlagringar i någon eller flera kylkanaler i motorn. Finns det några pluggar eller lock Du kan öppna? Även om skvallerröret har flöde kan kylningen gå förbi någon kanal som är ihopbeckad.
En annan möjlighet är att tändningen är lite feljusterad så den går lite varm?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

David, Luleå (trådstartaren)

#60 » 13:23:23, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar inte sitta nån termostat i denna. Skvalleröppningen måste vara den mest opedagogiska på nån båtmotor. Det har alltid bara skvittrat lite ur denna. Alla andra båtmotorer jag varit med om har en tydlig skvallerstråle. Med betoning på stråle. Icke denna.

Skvalleröppningen är ett hål i riggen in till avgaskanalen. Eftersom kylvattnet rinner ut med avgaserna så gör det att det ut denna öppning puffar lite avgaser och stänker vatten. Detta har jag inte helt förstått förrän nu när jag tog bort växelhuset och kikade upp i riggen. Jag hann tänka att skvalleröppningen hade fått in ett skräp eller liknande som störde strålen. Men icke. Denna modell har ett diffust skvitter som markör på att kylningen ”fungerar”

I En Mercury 500 jag hade en gång hade den nedersta cylindern blivit inbakad med sand i kanalerna. Testar med ny-bensinen och blir det inte bättre så lyfter jag toppen och kollar kanalerna runt cylindern.

Tändningen är aldrig rörd på denna motor. Ska se om det är brytare på den. Men är rätt säker på att jag kollat upp det tidigare och konstaterat att det var cdi
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se