Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Tändmagnet Bosch FF2A

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

rospigg (trådstartaren)

#1 » 23:18:31, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag grejade med magneten (tändmagnet) till en gammal 2-cylindrig sidventilsmotor från Penta. Det är en ren Pentaprodukt, så Volvo har inte ett dugg med konstruktionen att göra.
Hursomhelst, efter filande av brytarnas kontaktytor så blev det gnista - mellan brytarna.
Jag plockade isär de välbyggda grejerna, hästskomagneten togs bort, i hopp om att hitta en kondensator, men där var det bara luft...
Tror ni inte de inpiskade busarna har placerat tändspolen och kondensatorn inuti "rotorn"?"

Bild
Den svarta ringen till vänster är vad vi kan jämföra med en rotor i en fördelare, den blanka mässingytan är kontakt för ett fjädrande kol som tändkabeln sitter i.
Inuti "rotorn" finns tändspolen och till höger om den är kondensatorn placerad

Bild
Där ovanför skruven är det en platt kondensator, fäst med ett plåtbleck.
Brytarkontakterna är även de gedigna!
Hela mojängen är "ett nummer i reservdelslistan" så det går inte utan större ingrepp att byta bara den rörliga armen och dess (justerbara) kontaktskruv till jord.
Bild
Bild
Plötsligt en dag så har jag lött loss kondensator och tändspolens kablar och fått fram kondensatorn för att ersätta den, vars originalnummer nog är ZKO 18/11.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69



Hidsmekolek

#2 » 23:30:27, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du räknar att lossa en liten skruv och vrida undan ett plåtbleck för att få bort brytararmen som större ingrepp så vet jag inte vad jag ska tro om resten av projektet.. :vissla:

Däremot brukar hästskon tappa det mesta av sin magnetism när man plockar bort den från magnetstommen, så det kan hända att du åker på att magnetisera om den..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

magnusk750

#3 » 23:46:02, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brytarspetsar i magneter slits tydligen ganska lite, åtminstone var det vad magnetrenoveraren Olle på Lindom sa om min Lucas motorcykelmagnet. Finns det inga att köpa trots att det antagligen är en av de vanligaste magneter att renovera idag. Vet inte om det gäller alla magneter.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rospigg (trådstartaren)

#4 » 23:59:09, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah!
Jag tror att jag förstår vad du menar, (jo, jag förstår precis vad du menar) nu när jag fått en förklaring och tittar närmare på grejerna.
Jag var glad att brytararmen rörde sig lät och ledigt på sin axel, men nu blir det en demontering och en droppe olja så den funkar några tiotals år till.
Hästskomagneten håller just nu sin fästskruv och kilen till "rotorns" drivning, så lite krut är det allt kvar i den gamle!
Nyfiken som jag är så provade jag demontera brytararmen på bums:
Bild
lyfte och vek undan låsblecket
Bild
Lossade skruven till brytararmens returfjäder
Bild
Lossade skruv och bleck som nog har någon funktion ....
Bild
Och minsann, nu är brytararmen vid sidan om!
Tack Hidsmekolek för kunskap och råd! :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Hidsmekolek

#5 » 12:21:13, 16-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: :thumme:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se