Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Varför är vi som vi är?

44 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

Surgubben (trådstartaren)

#1 » 22:54:10, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, är man maskinist så söker man kanske på "maskinist" någon gång på nätet. Jag menar för att se om man hittar några likasinnade stackars satar som mest är missanpassade och är på sitt egna lilla vis...
...Så hamnar man på en sida full med grävmaskiner och annat elände. Det var väl därför facket ändrade titeln till "Fartygsingenjör" för ett tag sedan. För vi skulle slippa pöbeln och vara lite finare än dom där "maskinisterna". Och det är väl därför det är så fattigt under rubriken jag nu skriver. För egentligen är vi ju inte så mycket finare... Kanske mer introverta och lite mer komplicerade rent socialt?
Jag gick med i "Maskinisten.net" för jag tycker det är många intressanta inputs inom verkstadsteknik och det finns mycket förnuft och kunskap därute som man kan dra nytta av och diskutera. Kanske rent av dela med sig om det är någon som vill ha nån rövarhistoria om nåt skit man lappat ihop.
Men söker man på "Fartgsingenjör" så vet jag inte vart man hamnar. Har nog inte ens försökt. Inte vad jag minns iallafall...
Säkert hamnar man på nåt Facebook-konto nånstans som nån broiler satt upp och drar historier om en massa skit som vi alla varit med om 1000 gånger men ingen snackar om. För det blir mest fel eftersom sjömanshistorier helst skall mogna ca 100 år innan de blir intressanta. Mina som är 20-25 år gamla får nog mogna till pensionärsåldern innan jag ens nämner dom...
Jo, så är det nog och det är bl.a. därför jag tagit namnet "Surgubben". Jag kan bli lite negativ ibland...
Sen hatar jag off shore och jag liknar det "arbetet" vid ren prostitution. Mycket pengar för att sälja sin kropp och själ, lite som att få smisk på stjärten av nån fet gammal gubbe i Thailand. Har jobbat off shore i 2,5 år innan jag gick iland. Jag ansåg att min stolthet var mer värd än de 100 000 kr jag fick per månad för att hora för ett oljebolag.

Var förresten nere i en void idag på varvet och på vägen upp möttes jag av 20m sugslang som kom med en rasande fart genom manhålet precis när jag var på väg upp och den halvfeta käringen däruppe sa att hon bara skulle suga upp lite olja... Vafan är det frågan om... Käringar skall inte ha overall, hörlurar och hjälm. I min värld har dom kort-kort och friserad mus.
Förresten, Wärtsilä 46 är ingen imponerande motor, det är en helvetesmaskin! :hurra:

1 person gillar det här inlägget.
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet



Klas Kraft

#2 » 22:56:27, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har vi seglat ihop? :mrgreen: :grin:
välkommen hit btw :thumme:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Surgubben (trådstartaren)

#3 » 23:05:36, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

He, he, det vet man aldrig. Kommer inte ihåg så mycket av mina första år.
Kommer inte ihåg ditt namn, men man har ju seglat med en massa olika själar som är värda en plats i hjärtat.

Har du varit i Laurin, Stena, Gorthon eller SOL?
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet

Klas Kraft

#4 » 23:10:49, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stena, 04-05. har en god vän som var i Laurin i många år,
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Surgubben (trådstartaren)

#5 » 23:17:46, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast jag var i Stena "Line" var 2000 tror jag. Laurin var 1994. Stena Drilling 2011-2013.
Kanske vi har en gemensam god vän eftersom Laurin på den tiden var lite som en familj. Innan "Hassan Luring" alias Hans Laurin som bodde i UK av skattetekniska skäl kom ombord och sade att obefarna motormän skulle bytas ut mot Filippinare... Fy för den lede.
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet

Klas Kraft

#6 » 23:25:58, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har oxå horat i offshore som du säger, fem år blev det, Närjag var i Tärn så hade jag en chief där som seglat mycketi Laurin, från Norrköping, kanske du vet vem?
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Surgubben (trådstartaren)

#7 » 23:28:03, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varit jagad av Filippinare i alla år. I Laurin fick jag gå eftersom jag var obefaren motorman. I Svenska Orien Linien var jag 2:e Maskinist och blev jagad på dörren efter nåt år av samma orsak. I Gorthon var jag 1:e maskinist och fick veta att jag skulle jobba mer eftersom vi inte kunde lita på Filippinarna som var 2:e maskinister. Fuck off sa jag...
Stena Line var en mellanlandning. Kunde inte med färjekulturen...
I off shore var man ju eftertraktad men jag ville inte ha den skiten. Så nu sitter man här. Back to basic...
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet

Surgubben (trådstartaren)

#8 » 23:30:45, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske. Var han från Borås? Eller Laholm?
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#9 » 23:31:24, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

'Surgubbar' finns det nog gott om här... :wave:
Så en till kan knappast skada! :thumme:

Välkommen!! :buga:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Surgubben (trådstartaren)

#10 » 23:35:05, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

He, he, kom att tänka på när företagshälsovåden i Laurin var en glasskål med kondomer i mässen och ett tal från skepparn om gonnoré och den nya skumma sjukdomen HIV ett par dar innan man kom till kaj. 2 kådisar och pissa ballong med diesel var bra... Men vi skulle ju inte dra gamla historier sa jag ju...
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet

Surgubben (trådstartaren)

#11 » 23:37:37, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar Fredrik och Klas! Jag skrev ett svar "direkt" men det kom nog inte med?...
Herrarna administratörer får väl flytta den här skiten till presentationstråden om de vill.
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet

Klas Kraft

#12 » 23:39:33, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu väntar vi på lite maskin bilder :mrgreen:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Surgubben (trådstartaren)

#13 » 23:53:04, 18-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, vad vill du ha?
Har inte mycket på digitalt, det mesta tog jag i yngre år när man trodde att allt betydde något. Och då var det film som gällde.
På senare år har jag inte tagit några bilder av principskäl. Min släkt har en mycket lång historia av sjöfart och de senaste 10 åren har jag skämts så jag har inte tagit så mycket kort.
Har lite på en B&W L90 GB som kanske kan vara av intresse, och av en L45x12 GF som vi hade på SOL-båtarna (russindroskorna). Kan scanna lite när jag kommer hem i April.
Just nu kan jag publicera en från Cape Town...
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet

Klas Kraft

#14 » 00:09:40, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en NOV kran?
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Surgubben (trådstartaren)

#15 » 00:12:46, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, 15 ton tror jag. Hade 3st såna.
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se