Surgubben skrev:Nä, nu går jag och lägger mig. Blir väl en massa skit på varvet imorgon så huvet måste vara klart. Tack för gott bollplank. Vi hörs!
Håller ni på med uppstart av nybygge eller överhalning?
Surgubben skrev:Nä, nu går jag och lägger mig. Blir väl en massa skit på varvet imorgon så huvet måste vara klart. Tack för gott bollplank. Vi hörs!
Klas Kraft skrev:Har aldrig skämts, men trött ibland på frågor som " va! sover ni ombord?" eller " kör ni om natten?" eller " du dricker mycket va?" glömmer aldrig när jag mönstrade för lumpen och psykologen när hon fick veta vad jag jobbade med "har du problem med spriten?" var första frågan efter det...... så ibland har man svarat på frågan vad man jobbar med att man jobbar med motorer. punkt för att slippa alla fördommar/ okunskap.
Sen kräver det här yrket en del av privat livet som delas med andra typ asfalts rallare och dylikt, att vara hemifrån långa perioder från familj och vänner, vilket i sin tur kräver att man träffar en partner som kan ta vara på sig själv och barn när man är borta, dock när man är hemma så är man ju mycket närvarande pappa, glad och pigg när de andra kommer hem från jobbet/ skola, tröttna och slitna maten klar osv.
som så med allt är det för och nackdelar, men fråga vilket sjöfolk som hellst varför han/hon jobbar till sjöss så är det för ledigheten! säger han något annat så ljuger han
Surgubben skrev:Klas Kraft skrev:Har aldrig skämts, men trött ibland på frågor som " va! sover ni ombord?" eller " kör ni om natten?" eller " du dricker mycket va?" glömmer aldrig när jag mönstrade för lumpen och psykologen när hon fick veta vad jag jobbade med "har du problem med spriten?" var första frågan efter det...... så ibland har man svarat på frågan vad man jobbar med att man jobbar med motorer. punkt för att slippa alla fördommar/ okunskap.
Sen kräver det här yrket en del av privat livet som delas med andra typ asfalts rallare och dylikt, att vara hemifrån långa perioder från familj och vänner, vilket i sin tur kräver att man träffar en partner som kan ta vara på sig själv och barn när man är borta, dock när man är hemma så är man ju mycket närvarande pappa, glad och pigg när de andra kommer hem från jobbet/ skola, tröttna och slitna maten klar osv.
som så med allt är det för och nackdelar, men fråga vilket sjöfolk som hellst varför han/hon jobbar till sjöss så är det för ledigheten! säger han något annat så ljuger han
Nu är internet igång igen och jag tänkte att jag kanske skulle svara på frågan om varför just jag skäms ibland:
Jag känner väl att yrkesstoltheten fått stå tillbaka till förmån för automatik, snabba lösningar och byråkrati. När jag gick ut så började man som motorelev och fick vaska skithustankar på insidan, rengöra tanktak och hämta pilsner till gubbarna vid kannhalning. Däri har man den första gallringen av vem som verkligen vill vara till sjöss för det livet det innebär och vem som vill springa runt med axelklaffar och spela Allan.
Jag anser att om man går igenom en process av ren terror och ändå vill vara kvar så finns det något inom en som gör att man är utvald för yrket (livet). Nu finns inte den processen längre, däremot är det så att kreti och pleti går till sjöss för ledigheten och pengar, och då har man liksom tappat själva kärnan av att vara sjöman.
Jag har aldrig varit med om så många olyckor och skador som när jag var offshore och jag vill påstå att 90 procent av dom som råkade ut för elände hade sig själva att skylla. En gång fanns det något som hette "Gott Sjömansskap" och "Sunt Förnuft". Det första de sa i offshore var att "Det finns inget som heter sunt förnuft, här är det HSEQ som gäller...
Så jag är väl en av de där lögnarna som Klas nämnde
Därför skäms jag, pga den riktning utvecklingen tagit.
Mats i Myrhult skrev:Det är nog väldigt olika det där. Vi som kajkat runt vid kusten med timmerdragare, bogserare och dykfartyg räknas väl inte. Jag blev då trött på att var blöt och kall jämt.
Min kompis som blev gnist för 35 år sedan är det fortfarande och trivs. Men han som började i mässen stod inte ut med en överd**lig kock.
Olika som sagt, men erfarenheter rikare.
Surgubben skrev:Förresten, Wärtsilä 46 är ingen imponerande motor, det är en helvetesmaskin!
Klas Kraft skrev:Mats i Myrhult skrev:Det är nog väldigt olika det där. Vi som kajkat runt vid kusten med timmerdragare, bogserare och dykfartyg räknas väl inte. Jag blev då trött på att var blöt och kall jämt.
Min kompis som blev gnist för 35 år sedan är det fortfarande och trivs. Men han som började i mässen stod inte ut med en överd**lig kock.
Olika som sagt, men erfarenheter rikare.
Mats, i princip alla som jag träffat som jobbade i timmer dragarna tyckte att det var ett toppen jobb, så jag tycker det är synd att timmer transporterna lades ner innan jag började jobba, hade nog passat mig med....
Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster