Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Varför är vi som vi är?

44 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

Surgubben (trådstartaren)

#16 » 00:14:42, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ju vara riktigt sjuk, om du kunde identifiera en NOV kran från det kortet... :screwy:
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet



Klas Kraft

#17 » 00:23:00, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jobbat en hel del med 100 T versionen, redarn vägrade skicka oss på kurs för kranen, när vi låg mitt i Atlanten och jobbade på 3000 m så lyckades kranis lösa 110% överlastskyddet, och då säger datorn "STOPP" i kranen, och fick nödköra upp tretusen meter..... Hade vi haft kursen så hade vi haft behörighet att göra reset, men nu fick vi avbryta operationen och gå till kaj och möta en NOV gubbe med en lapptopp som tryckte in ett lösenord, sen var det bara att köra igen.......... helt säkert hade det lönat sig att skicka oss på kurs......... vi förlorade nästan en vecka......

tuft i shipping
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Klas Kraft

#18 » 00:25:23, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjuk? fan jag har mer eller mindre bott i kran fan ...... var mycket pill med den...... fem kubik hydraul olja i tanken..... om inte sjuk så iallafall exem :mrgreen:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Surgubben (trådstartaren)

#19 » 00:32:25, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara å slå ifrån sig. Har inte varit med om någon kurs ännu som gör en smartare. Bara ett papper rikare. Men det är ju papper och laptoppar som räknas nuförtiden. Så då blir det tufft, även i shipping...
Hade ett exempel nyligen där en höjdare från Alfa Laval la ner en commissioning för att det var för högt mottryck i ett rör. Visade sig att en ventil på trycksidan visade öppen fast de hade kopplat fel så den var stängd i verkligheten. Ingen som orkade kolla. Det stod ju "Open" på skärmen...
Nu känner jag att Surgubben börjar krypar fram igen. Förbannade idioter, hoppas man får gå i pension snart så man slipper se dom där dataspelsidioterna mer...
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet

Surgubben (trådstartaren)

#20 » 00:36:12, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, nu går jag och lägger mig. Blir väl en massa skit på varvet imorgon så huvet måste vara klart. Tack för gott bollplank. Vi hörs!
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#21 » 07:31:15, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Surgubben skrev:....en höjdare från Alfa Laval la ner en commissioning för att det var för högt mottryck i ett rör....


Är det ungefär som att delegera en pubisring? eller vad var det han lade ned :klia:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Klas Kraft

#22 » 09:24:11, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Surgubben skrev:....en höjdare från Alfa Laval la ner en commissioning för att det var för högt mottryck i ett rör....


Är det ungefär som att delegera en pubisring? eller vad var det han lade ned :klia:


Hehe, han lade ner en uppstart från tillverkarens sida, för att visa att allt funkar som det stod i den glättiga reklambroshyren :grin: när det inte funkar som det ska så brukar man skylla på någon annan än sig själv, det sk "blame game" tillverkaren skyller på varvet och varvet på tillverkaren, och i mitten står maskinisten/ redaren och vill bara få igång skiten, och bryr sig inte om vems fel det är, utan vill bara igång...
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Holger

#23 » 10:03:03, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen Surgubben!
Det här kan bli spännande! (Det ÄR det redan!)
Har vi inte med ordet Fartygsingenjör i någon forumbeskrivning än? Då får vi ta upp det!
Berätta gärna om forumet för andra, så blir det mer fart på denna avdelning!

:rock_on:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ulf

#24 » 10:21:35, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, för oss landkrabbor (iaf för mig) så är det trevligt att läsa om andra områden.
Jag har en kusin som var på sjön för en massa år sedan och hon berättar väl lite episoder då och då,
men jag tror hon är ganska tyst om mycket...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Bengt Erik Eriksson

#25 » 17:50:14, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att förklara för en landkrabba so mig varför man skäms för sitt sjöfartspåbrå?
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Klas Kraft

#26 » 18:26:10, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig skämts, men trött ibland på frågor som " va! sover ni ombord?" eller " kör ni om natten?" eller " du dricker mycket va?" glömmer aldrig när jag mönstrade för lumpen och psykologen när hon fick veta vad jag jobbade med "har du problem med spriten?" var första frågan efter det...... så ibland har man svarat på frågan vad man jobbar med att man jobbar med motorer. punkt för att slippa alla fördommar/ okunskap.
Sen kräver det här yrket en del av privat livet som delas med andra typ asfalts rallare och dylikt, att vara hemifrån långa perioder från familj och vänner, vilket i sin tur kräver att man träffar en partner som kan ta vara på sig själv och barn när man är borta, dock när man är hemma så är man ju mycket närvarande pappa, glad och pigg när de andra kommer hem från jobbet/ skola, tröttna och slitna maten klar osv.
som så med allt är det för och nackdelar, men fråga vilket sjöfolk som hellst varför han/hon jobbar till sjöss så är det för ledigheten! säger han något annat så ljuger han :grin:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Michael Meier

#27 » 19:16:10, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps: vissa är taktlösa :ohnej:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Klas Kraft

#28 » 23:22:54, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite offtopic i denna tråden, men mycket intressant, NOHABs motortillverkning, en blick tillbaka till den tiden det tillverkades motorer och fartyg i detta land.
http://www.youtube.com/watch?v=JQN733_Hm7g
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Bengt Erik Eriksson

#29 » 23:34:49, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herre gud vad vilket folk du råkat ut för!

finns ju iofs många yrkeskategorier som har likhetstecken med spritmissbrukare i folks fördommar. men det mesta sånt har ju minskat betydligt.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Pistongen

#30 » 10:56:12, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här sitter ytterligare en "fartygsingenjör" jag kallar mig fortfarande maskinist men det är jag det. Har varit till sjöss sen 1996 och håller fortfarande på, har som många andra hamnat i offshore/drilling, och innan dess container, bulk, tank och ett par år på cruise. Man är uppenbarligen skadad på nåt sätt rent mentalt då man håller på med det här fortfarande. Men jag trivs i drillingen, mycket nya grejer på drill-floor som man får jobba med nu. Ett maskinrum är maskinrum, inte mycket skillnad från båt till båt så det har blivit lite av en nytändning. NOVs hydrarackers, hydratongs, topdrives, compensators, kranar och allt annat som rör sig där uppe. Politiken och fightandet med toolpushern och de andra "vuxna" hade jag klarat mig utan. Härombord står däck och maskin enade mot en gemensam fiende, det är första gången jag ser det :)

EDIT: Och varför är jag fortfarande till sjöss, som Klas säger så är det för ledigheten och det ekonomiska, ingen ide att hymla om det. Hade jag vunnit jackpotten på Lotto så hade jag ju näppeligen åkt ut på jobb igen.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se