Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Varför är vi som vi är?

44 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

MrKarlsson

#31 » 20:37:19, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Surgubben skrev:Nä, nu går jag och lägger mig. Blir väl en massa skit på varvet imorgon så huvet måste vara klart. Tack för gott bollplank. Vi hörs!


Håller ni på med uppstart av nybygge eller överhalning?
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)



Surgubben (trådstartaren)

#32 » 23:49:20, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!
Ledsen att jag varit tyst en stund. Problem med internet och har bara en sån där smart lur att skriva med.
Om den varit så förbannat smart kunde den skrivit själv så hade jag sluppit trycka fel med mina prinskorvar...

Jag återkommer!
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet

Surgubben (trådstartaren)

#33 » 23:50:42, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conversion förresten...

1 person gillar det här inlägget.
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#34 » 08:26:54, 22-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en penna å skrive med, som heter smart den å.

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ErikPetersson

#35 » 08:54:17, 22-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är Fartygsingenjör, eller Sjöingenjör har jag bestämt för mig det eg. heter, men säger maskinist eller båtmaskinist. Är med inom offshore, supply, och visst är ledigheten en stor del av fördelarna med jobbet. Har varit ute lite på bilbåt tidigare och det var mera sjöliv men oxå längre törnar.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Surgubben (trådstartaren)

#36 » 19:34:08, 22-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas Kraft skrev:Har aldrig skämts, men trött ibland på frågor som " va! sover ni ombord?" eller " kör ni om natten?" eller " du dricker mycket va?" glömmer aldrig när jag mönstrade för lumpen och psykologen när hon fick veta vad jag jobbade med "har du problem med spriten?" var första frågan efter det...... så ibland har man svarat på frågan vad man jobbar med att man jobbar med motorer. punkt för att slippa alla fördommar/ okunskap.
Sen kräver det här yrket en del av privat livet som delas med andra typ asfalts rallare och dylikt, att vara hemifrån långa perioder från familj och vänner, vilket i sin tur kräver att man träffar en partner som kan ta vara på sig själv och barn när man är borta, dock när man är hemma så är man ju mycket närvarande pappa, glad och pigg när de andra kommer hem från jobbet/ skola, tröttna och slitna maten klar osv.
som så med allt är det för och nackdelar, men fråga vilket sjöfolk som hellst varför han/hon jobbar till sjöss så är det för ledigheten! säger han något annat så ljuger han :grin:


Nu är internet igång igen och jag tänkte att jag kanske skulle svara på frågan om varför just jag skäms ibland:
Jag känner väl att yrkesstoltheten fått stå tillbaka till förmån för automatik, snabba lösningar och byråkrati. När jag gick ut så började man som motorelev och fick vaska skithustankar på insidan, rengöra tanktak och hämta pilsner till gubbarna vid kannhalning. Däri har man den första gallringen av vem som verkligen vill vara till sjöss för det livet det innebär och vem som vill springa runt med axelklaffar och spela Allan.
Jag anser att om man går igenom en process av ren terror och ändå vill vara kvar så finns det något inom en som gör att man är utvald för yrket (livet). Nu finns inte den processen längre, däremot är det så att kreti och pleti går till sjöss för ledigheten och pengar, och då har man liksom tappat själva kärnan av att vara sjöman.
Jag har aldrig varit med om så många olyckor och skador som när jag var offshore och jag vill påstå att 90 procent av dom som råkade ut för elände hade sig själva att skylla. En gång fanns det något som hette "Gott Sjömansskap" och "Sunt Förnuft". Det första de sa i offshore var att "Det finns inget som heter sunt förnuft, här är det HSEQ som gäller...
Så jag är väl en av de där lögnarna som Klas nämnde :cool:
Därför skäms jag, pga den riktning utvecklingen tagit.
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#37 » 19:46:22, 22-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog väldigt olika det där. Vi som kajkat runt vid kusten med timmerdragare, bogserare och dykfartyg räknas väl inte. Jag blev då trött på att var blöt och kall jämt.
Min kompis som blev gnist för 35 år sedan är det fortfarande och trivs. Men han som började i mässen stod inte ut med en överd**lig kock.
Olika som sagt, men erfarenheter rikare.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Klas Kraft

#38 » 21:26:40, 22-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Surgubben skrev:
Klas Kraft skrev:Har aldrig skämts, men trött ibland på frågor som " va! sover ni ombord?" eller " kör ni om natten?" eller " du dricker mycket va?" glömmer aldrig när jag mönstrade för lumpen och psykologen när hon fick veta vad jag jobbade med "har du problem med spriten?" var första frågan efter det...... så ibland har man svarat på frågan vad man jobbar med att man jobbar med motorer. punkt för att slippa alla fördommar/ okunskap.
Sen kräver det här yrket en del av privat livet som delas med andra typ asfalts rallare och dylikt, att vara hemifrån långa perioder från familj och vänner, vilket i sin tur kräver att man träffar en partner som kan ta vara på sig själv och barn när man är borta, dock när man är hemma så är man ju mycket närvarande pappa, glad och pigg när de andra kommer hem från jobbet/ skola, tröttna och slitna maten klar osv.
som så med allt är det för och nackdelar, men fråga vilket sjöfolk som hellst varför han/hon jobbar till sjöss så är det för ledigheten! säger han något annat så ljuger han :grin:


Nu är internet igång igen och jag tänkte att jag kanske skulle svara på frågan om varför just jag skäms ibland:
Jag känner väl att yrkesstoltheten fått stå tillbaka till förmån för automatik, snabba lösningar och byråkrati. När jag gick ut så började man som motorelev och fick vaska skithustankar på insidan, rengöra tanktak och hämta pilsner till gubbarna vid kannhalning. Däri har man den första gallringen av vem som verkligen vill vara till sjöss för det livet det innebär och vem som vill springa runt med axelklaffar och spela Allan.
Jag anser att om man går igenom en process av ren terror och ändå vill vara kvar så finns det något inom en som gör att man är utvald för yrket (livet). Nu finns inte den processen längre, däremot är det så att kreti och pleti går till sjöss för ledigheten och pengar, och då har man liksom tappat själva kärnan av att vara sjöman.
Jag har aldrig varit med om så många olyckor och skador som när jag var offshore och jag vill påstå att 90 procent av dom som råkade ut för elände hade sig själva att skylla. En gång fanns det något som hette "Gott Sjömansskap" och "Sunt Förnuft". Det första de sa i offshore var att "Det finns inget som heter sunt förnuft, här är det HSEQ som gäller...
Så jag är väl en av de där lögnarna som Klas nämnde :cool:
Därför skäms jag, pga den riktning utvecklingen tagit.



Håller med dig Surgubben, om inte till hundra % så nästan.
Missförstå mig rätt, men om det inte var för ledigheten så hade jag inte fortsatt med maskinist yrket så länge som jag gjort, när fru och familj blev aktuellt så funkar det inte med sexmånaders törnar.. som jag gjorde som motorman... och pengarna har aldrig varit bra förrän man blev senior befäl..(offshore) men precis som du tycker jag att yrkes kunnande/stollthet och sunt förnuft får stå tillbaka för HSEQ idioterna som springer ombord...
Därför har jag kört ångbåt om sommrana för att jobba med andra änden av skalan, helt handjagat och upp till yrkes kunnandet, det enda elektroniska vi hade var en gammal cykeldator som någon hade monterat på veven och visade varvtalet. Fan på sista offshore båten jag var på så hade vi inte ens peijlhål till tankarna.... allt låg på datorn... det är skillnad det.
Och jag har vandrat den långa vägen med början som jungman.. öste spannmål och blev stark i armarna :grin:
Och jag stör mig oxå på alla klantskallar i offshore som ställer till ändåmera pappers jobb.

Jag tror du och jag måste dela en kall och beklaga oss lite surgubben :grin: :bira:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Klas Kraft

#39 » 21:28:44, 22-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Det är nog väldigt olika det där. Vi som kajkat runt vid kusten med timmerdragare, bogserare och dykfartyg räknas väl inte. Jag blev då trött på att var blöt och kall jämt.
Min kompis som blev gnist för 35 år sedan är det fortfarande och trivs. Men han som började i mässen stod inte ut med en överd**lig kock.
Olika som sagt, men erfarenheter rikare.


Mats, i princip alla som jag träffat som jobbade i timmer dragarna tyckte att det var ett toppen jobb, så jag tycker det är synd att timmer transporterna lades ner innan jag började jobba, hade nog passat mig med....
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

östemann

#40 » 01:27:23, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Surgubben skrev:Förresten, Wärtsilä 46 är ingen imponerande motor, det är en helvetesmaskin! :hurra:

Det där låter lite intressant i mina öron. :thummar: :eat: :mrgreen:

Har själv varit delaktig i att tillverka både maskinkomponenter och färdiga service-set för de där ''raringarna'' :grin:
Allt från 20-22-32-34-46 och även 64:an som blev en bra kraftkälla på Vasklot. :mrgreen:
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Ulf

#41 » 10:27:03, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med spritfrågorna är nog inte så konstiga egentligen, iaf vad kusinen har berättat.
Varje morgon så skulle dom dricka ett stort dricksglas med hälften whiskey och hälften konjak.
Hon tyckte det var vidrigt, men vågade väl inte säga emot. Hon avskyr i dag båda sorterna.
Men det var i början på 70-talet och det har väl förändrats en hel del.
Fast fördomarna lever kvar...
Jag har fått för mig att det är alkoholförbud på många fartyg i dag.
Det är väl nästan värre med sommarsnedseglarna i sina små septitankar idag!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Mats i Myrhult

#42 » 12:13:13, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas Kraft skrev:
Mats i Myrhult skrev:Det är nog väldigt olika det där. Vi som kajkat runt vid kusten med timmerdragare, bogserare och dykfartyg räknas väl inte. Jag blev då trött på att var blöt och kall jämt.
Min kompis som blev gnist för 35 år sedan är det fortfarande och trivs. Men han som började i mässen stod inte ut med en överd**lig kock.
Olika som sagt, men erfarenheter rikare.


Mats, i princip alla som jag träffat som jobbade i timmer dragarna tyckte att det var ett toppen jobb, så jag tycker det är synd att timmer transporterna lades ner innan jag började jobba, hade nog passat mig med....


Det var väl ett OK sommarjobb, om man inte längtade för mycket till bikinibrudarna på badstränderna. :cool:
Senhösten var det väl sådär lagom roligt. Ett gäng jag känner/kände låg vid samma prick i två dygn, bara för att hålla timmersläpet rätt i stormen. Valet stod mellan att dra hårdare och riskera dra av vajern och därmed tappa släpet eller ligga där och guppa. :???:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Surgubben (trådstartaren)

#43 » 22:24:34, 13-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå alla maskinister (även ni som kör grävmaskin och annat elände:-)

Nu är jag tillbaka. Ledsen för mitt långa uppehåll. Har jobbat sådär länge som tråden verkar belysa att man inte skall göra som familjefar.
Och jag har en regel som jag följer stenhårt: ring inte hem oftare än varannan vecka och internet det är nåt hittepå som man kan hålla på med när man inte har annat att göra.

Käringen har blivit på smällen igen, tror det är mitt fel och nu får man jobba ännu mer... Träden har blivit gröna och börjar bli bruna igen. Ja tiden går...

Jag skall ta och gå igenom lite inlägg så hörs vi!

2 personer gillar det här inlägget.
Surgubben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:12, 09-03-2014
Maskintyp: Ej angivet

S.Åkesson

#44 » 22:26:00, 15-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I denna tråd var de mycket man känner igen sig i, både vad gäller kunskap, stolthet, frågor om jobb och om man har problem med spriten etc....... Kan bara hålla med om att man är här för ledighetens skull (1:1 system på 4 veckor på tankbåt)...synd dock att hemmadagarna går dubbelt så fort som de man är på jobb eller har man för många projekt ???

Har stjälv seglat en del år med 46 or.... de har sina egenheter men tycker de funkar bra tills man skruvar isär dem och ser misären som råder (fram förallt C maskinerna)..... brukar gå åt en hel del reservdelar om man säger så....

Enda saken som numer är väldigt bra är det här med internet tycker jag. Betyligt lättare att hänga med på denna sida samt hålla kontakten med arbetskamrater från förr och nu....

Ser fram emot kommande i denna tråd....

1 person gillar det här inlägget.
S.Åkesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:45, 09-02-2008
Ort: Fåglum
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 057, Terex TL 80, Volvo BM DD1524, Jinma 244E, Scania P94 Lastväxlare, Deutz D6006

www.hgt-ab.se


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se