Sida 2 av 3

Re: Varför är vi som vi är?

InläggPostat: 00:14:42, 19-03-2014
av Surgubben
Du måste ju vara riktigt sjuk, om du kunde identifiera en NOV kran från det kortet... :screwy:

Re: Varför är vi som vi är?

InläggPostat: 00:23:00, 19-03-2014
av Klas Kraft
Har jobbat en hel del med 100 T versionen, redarn vägrade skicka oss på kurs för kranen, när vi låg mitt i Atlanten och jobbade på 3000 m så lyckades kranis lösa 110% överlastskyddet, och då säger datorn "STOPP" i kranen, och fick nödköra upp tretusen meter..... Hade vi haft kursen så hade vi haft behörighet att göra reset, men nu fick vi avbryta operationen och gå till kaj och möta en NOV gubbe med en lapptopp som tryckte in ett lösenord, sen var det bara att köra igen.......... helt säkert hade det lönat sig att skicka oss på kurs......... vi förlorade nästan en vecka......

tuft i shipping

Re: Varför är vi som vi är?

InläggPostat: 00:25:23, 19-03-2014
av Klas Kraft
Sjuk? fan jag har mer eller mindre bott i kran fan ...... var mycket pill med den...... fem kubik hydraul olja i tanken..... om inte sjuk så iallafall exem :mrgreen:

Re: Varför är vi som vi är?

InläggPostat: 00:32:25, 19-03-2014
av Surgubben
Bara å slå ifrån sig. Har inte varit med om någon kurs ännu som gör en smartare. Bara ett papper rikare. Men det är ju papper och laptoppar som räknas nuförtiden. Så då blir det tufft, även i shipping...
Hade ett exempel nyligen där en höjdare från Alfa Laval la ner en commissioning för att det var för högt mottryck i ett rör. Visade sig att en ventil på trycksidan visade öppen fast de hade kopplat fel så den var stängd i verkligheten. Ingen som orkade kolla. Det stod ju "Open" på skärmen...
Nu känner jag att Surgubben börjar krypar fram igen. Förbannade idioter, hoppas man får gå i pension snart så man slipper se dom där dataspelsidioterna mer...

Re: Varför är vi som vi är?

InläggPostat: 00:36:12, 19-03-2014
av Surgubben
Nä, nu går jag och lägger mig. Blir väl en massa skit på varvet imorgon så huvet måste vara klart. Tack för gott bollplank. Vi hörs!

Re: Varför är vi som vi är?

InläggPostat: 07:31:15, 19-03-2014
av Michael Meier
Surgubben skrev:....en höjdare från Alfa Laval la ner en commissioning för att det var för högt mottryck i ett rör....


Är det ungefär som att delegera en pubisring? eller vad var det han lade ned :klia:

Re: Varför är vi som vi är?

InläggPostat: 09:24:11, 19-03-2014
av Klas Kraft
Michael Meier skrev:
Surgubben skrev:....en höjdare från Alfa Laval la ner en commissioning för att det var för högt mottryck i ett rör....


Är det ungefär som att delegera en pubisring? eller vad var det han lade ned :klia:


Hehe, han lade ner en uppstart från tillverkarens sida, för att visa att allt funkar som det stod i den glättiga reklambroshyren :grin: när det inte funkar som det ska så brukar man skylla på någon annan än sig själv, det sk "blame game" tillverkaren skyller på varvet och varvet på tillverkaren, och i mitten står maskinisten/ redaren och vill bara få igång skiten, och bryr sig inte om vems fel det är, utan vill bara igång...

Re: Varför är vi som vi är?

InläggPostat: 10:03:03, 19-03-2014
av Holger
Välkommen Surgubben!
Det här kan bli spännande! (Det ÄR det redan!)
Har vi inte med ordet Fartygsingenjör i någon forumbeskrivning än? Då får vi ta upp det!
Berätta gärna om forumet för andra, så blir det mer fart på denna avdelning!

:rock_on:

Re: Varför är vi som vi är?

InläggPostat: 10:21:35, 19-03-2014
av Ulf
Ja, för oss landkrabbor (iaf för mig) så är det trevligt att läsa om andra områden.
Jag har en kusin som var på sjön för en massa år sedan och hon berättar väl lite episoder då och då,
men jag tror hon är ganska tyst om mycket...

Re: Varför är vi som vi är?

InläggPostat: 17:50:14, 19-03-2014
av Bengt Erik Eriksson
Går det att förklara för en landkrabba so mig varför man skäms för sitt sjöfartspåbrå?

Re: Varför är vi som vi är?

InläggPostat: 18:26:10, 19-03-2014
av Klas Kraft
Har aldrig skämts, men trött ibland på frågor som " va! sover ni ombord?" eller " kör ni om natten?" eller " du dricker mycket va?" glömmer aldrig när jag mönstrade för lumpen och psykologen när hon fick veta vad jag jobbade med "har du problem med spriten?" var första frågan efter det...... så ibland har man svarat på frågan vad man jobbar med att man jobbar med motorer. punkt för att slippa alla fördommar/ okunskap.
Sen kräver det här yrket en del av privat livet som delas med andra typ asfalts rallare och dylikt, att vara hemifrån långa perioder från familj och vänner, vilket i sin tur kräver att man träffar en partner som kan ta vara på sig själv och barn när man är borta, dock när man är hemma så är man ju mycket närvarande pappa, glad och pigg när de andra kommer hem från jobbet/ skola, tröttna och slitna maten klar osv.
som så med allt är det för och nackdelar, men fråga vilket sjöfolk som hellst varför han/hon jobbar till sjöss så är det för ledigheten! säger han något annat så ljuger han :grin:

Re: Varför är vi som vi är?

InläggPostat: 19:16:10, 19-03-2014
av Michael Meier
:uupps: vissa är taktlösa :ohnej:

Re: Varför är vi som vi är?

InläggPostat: 23:22:54, 19-03-2014
av Klas Kraft
Lite offtopic i denna tråden, men mycket intressant, NOHABs motortillverkning, en blick tillbaka till den tiden det tillverkades motorer och fartyg i detta land.
http://www.youtube.com/watch?v=JQN733_Hm7g

Re: Varför är vi som vi är?

InläggPostat: 23:34:49, 19-03-2014
av Bengt Erik Eriksson
Herre gud vad vilket folk du råkat ut för!

finns ju iofs många yrkeskategorier som har likhetstecken med spritmissbrukare i folks fördommar. men det mesta sånt har ju minskat betydligt.

Re: Varför är vi som vi är?

InläggPostat: 10:56:12, 21-03-2014
av Pistongen
Här sitter ytterligare en "fartygsingenjör" jag kallar mig fortfarande maskinist men det är jag det. Har varit till sjöss sen 1996 och håller fortfarande på, har som många andra hamnat i offshore/drilling, och innan dess container, bulk, tank och ett par år på cruise. Man är uppenbarligen skadad på nåt sätt rent mentalt då man håller på med det här fortfarande. Men jag trivs i drillingen, mycket nya grejer på drill-floor som man får jobba med nu. Ett maskinrum är maskinrum, inte mycket skillnad från båt till båt så det har blivit lite av en nytändning. NOVs hydrarackers, hydratongs, topdrives, compensators, kranar och allt annat som rör sig där uppe. Politiken och fightandet med toolpushern och de andra "vuxna" hade jag klarat mig utan. Härombord står däck och maskin enade mot en gemensam fiende, det är första gången jag ser det :)

EDIT: Och varför är jag fortfarande till sjöss, som Klas säger så är det för ledigheten och det ekonomiska, ingen ide att hymla om det. Hade jag vunnit jackpotten på Lotto så hade jag ju näppeligen åkt ut på jobb igen.