Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Johnson 50 94 utombordare Går dåligt/ piper

130 inlägg • Sida 5 av 9
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

danne mähl (trådstartaren)

#61 » 17:11:28, 11-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan kommer från systemet.
har missat att säga. Culinder i top T på svänghjulet vid märket stämmer bra.
Bränslet bytt och testat med en annan tank (ink Olja) Direkt till förgasarna hand pumpat
Motorns för regleringen lossad enligt instruktion från boken (Ska vara vid min 1gr EÖD)
Stroben visar 32. Givaren testat åt olika håll (finns pil men vet inte om den ska peka mot stiftet eller spolen)
Hur som ingen skillnad.
När motorn går för fult ca 24kn och man ändrar på för tändningen (Manuelt) och den börjar hacka så syns det även på stroben
Ber omursäkt att jag missar viktig info. Bara på min mig så kommer den
Håller på just nu att plocka bort svänghjulet. (bygger avdragare)
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984



rospigg

#62 » 20:27:01, 11-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Gänga 5/16 UNF, 3 st i svänghjulet för avdragaren.
Om du kollar under svänghjulet har du (väl) en lång skruv, längs med, som tändplattan stannar mot vid full tändförställning?!

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

63an

#63 » 20:50:59, 11-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte kolla om den har märken efter tidigare ingrepp! :eat:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

danne mähl (trådstartaren)

#64 » 20:58:14, 11-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Ohoj!

Gänga 5/16 UNF, 3 st i svänghjulet för avdragaren.
Om du kollar under svänghjulet har du (väl) en lång skruv, längs med, som tändplattan stannar mot vid full tändförställning?!

Mvh Rospigg


Det stämmer :grin:
Vart att gänga om till M8 Järn platta med tre hål sen dra bultarna igen hålen med en mutter under skallen.
spände mer muttrarna växelvis så kom den så fint så :mrgreen:
Kollade statorn (generastor lindiningen) och tänd plattan inget synligt fel :sad:
Hade hopats på en kabel som var avskav mot jord eller likande :???:

Det kan ha varit någon där tidigare en del kablar är skarvade utanför kontakt dom men väldigt ordentligt (ser ut som fabriks skarv)

Så tänd problemet kvar står
Om jag bara kunde begripa hur det kan var så fel på tänd inställningen. :huh:
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

63an

#65 » 21:20:51, 11-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märk ut vilka lägen som är noll grader å vad var det nu? Max tändförställning använd 360 graders skiva å kolla om du kan justera Max läge statiskt! Den snurrar väl vänstervarv tyckte jag det var, sen finns väl fjäderspänning att kolla på till förställningen är den att anse som OK? Misstänker att du får dina 1000rpm av att nått slappar! Finns det el inställning på riggen? Kanske inte har sånn betydelse på den RSn? Ska kolla på webben om måtten på båten den måste vara skitsnabb redan med en just 25hkr...Max läge står ju i handboken å längre ska den inte kunna vrida! Bäst skriva att 0 på noll grader sedan Max på moturs 19 grader Syfta med en smal linjal de ska väl funka... ta ett foto så man får kolla hur de är gjort då slipper man famla i mörkret! Strobben behöver du inte undra över funktion på! PS: har du bara 400graders skiva så räkna ggr 0.9 så vips är de 360 igen!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

danne mähl (trådstartaren)

#66 » 22:17:21, 11-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öhhh Det där förstod jag inte mycket av
Sväng hjulet är graderat och det är märkt vilka grad tal det ska vara.
Tändningen ligger utanför skalan vilket är konstigt.
Sen är det om man vrider på tänd plattan under gång så börjar den hacka osv. Kanske det är fel på "powermodulen" det är den som bestämmer tändningen via tändplattan (motsvarande brytarna på gamla maskiner)
Eller har jag fattat helt fel
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

63an

#67 » 06:51:10, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg in bild då!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

63an

#68 » 07:23:03, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Nu gick solen upp för mej...Vad anges som toppvarv? Du har tändmodul å den är programmerad för motorn så du får försöka få tag på en NY! Bort med batteriansl. vid nymontering annars får du samma fel igen!! :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

danne mähl (trådstartaren)

#69 » 18:05:10, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha nu börjar det spraka här uppe :razz:
Har en misstanke om att tändmodulen skickar fel signal eller att "powerpacket" är trasigt
Tror att motorvarvet ska vara 5500 men ska stängas av vid 6700 för att inte över varva
Är det tändmodulen som sköter det? Kommer inte ihåg var eller om jag läst om detta. :idee:
Har börjat att testa och mäta upp delarna för att se vilken som är trasig.
Ska bara plocka ihop motorn igen.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

63an

#70 » 18:56:09, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt sker elektroniskt å jag har inte en aning om hur det funkar bara att den håller koll på det mesta från uppstart till fullvarv! Den ger normalt en stabil tändkurva å borde övervaka även när den bryter ner övervarv! Min suckar vid 6000rpm å ingen tråd är tillgänglig för att fimpa bort funktionen, kanske tur det med den fart den redan gör! Jag har mc-hjälm med visir för ögonen måste funka... stämmer proppen med boken? Eller? Nu har jag dessutom originalinstrumenten i panelen men hur den mäter farten med dem har jag aldrig forskat om, stämmer bra med Gpsn! Tänkte om du tar bild från sidan på aktern i jämhöjd med lägsta del på botten mot propphuset så kanske jag kan tipsa om den sitter på rätt höjd, de är viktigt om det ska blåsa lite om öronen...soppan räcker längre oxå:). Annars så sitter väl givare på några ställen som mäter saker som överhettning, oljenivå, kanske varv osv. alla styrs nog av modulen skulle jag "tro"! Visst har du "trim å tilt" på reglaget?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

danne mähl (trådstartaren)

#71 » 20:31:22, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns det mesta på den
tror motorn är original monterad på båten
och det som gör att jag tror det är fel på tändningen och inte olje temp eller varv är att om jag reglerar för hand förtändningen så hakar den och stannar men så fort jag vrider tillbaka den så går den mycket bättre
ungefär som om det är glapp i kablaget till tändmodulen. så kanske ni för står. Svårt att beskriva i ord
Försökte ta ett video klipp men vart så dåligt att det inte var värt att spara. Det ända var bilden påhur mycket förtändning det är som minst
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

rospigg

#72 » 21:09:26, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Ta du och se över kablarna som går upp under svänghjulet, det är rätt vanligt på Johnson / Evinrude att dom går av just där dom böjer sig. Tändningen har absolut ingenting med batteriet att göra på din motor, utan är helt "internt" och självförsörjande på sin el.
Kolla om "nollan" på svänghjulet stämmer-du vrider motorn mot topp (stift ur, och mejsel på kolvtoppen) när kolven stannar trots vridning, där har du topp, gör en rits. Nu ska du vrida motorn åt andra hållet och upprepa proceduren, ny rits när kolven stannar. Mellan ritsarna har du nollan. (den brukar inte va långt från originalmärkningen om allt är schysst)

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

63an

#73 » 21:21:53, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Powerp. sköter nog bara laddningen/strömförsörjningen...Org-mont. behöver inte betyda att den sitter på rätt höjd, kan göra många knop...tänk om du får uppleva att den stiger upp på kölen å de inte skapas nån våg bakom dej! Min är mont. av flerfaldige vinnaren av Roslagsloppet i 2-literskl. Torsten Lindengren/Karlholms båt å motor efter test frågade han bara : fick ni ut 6000rpm? Han var missnöjd att jag satte så kraftig motor för han tänkte nog att det skulle gå åt helvete! Vet inte om man man törs Ohmmäta tändmodulen för de är känsliga som tusan, ja vi se hur det går för dej framöver :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

danne mähl (trådstartaren)

#74 » 21:32:51, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska se om jag har någon bild eller så fixar jag det så fort det går
Ohm mätningen är gjord efter verksadshandboken. Typ A-B och B-C 27 ohm +- 3 och det var 24,2 Kommer inte ihåg exakt vad det var för värden men något sånt. Det låg inom toleransensen
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

danne mähl (trådstartaren)

#75 » 21:44:07, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen bättra bild än denna just nu
vet inte om höjden syns här
Bild

1 person gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se