Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!
Jajamänsan! Skulle den däremot INTE göra de så har du ett bra "bojsänke", har aldrig hört nån trim/tilt som inte tål vridet från motorn...Justera nu reglaget så de komparerar med varandra då ska fanstyget äntligen börja göra rätt för sej( Tänk på stora snurror de har oxå samma ide med vinklingen, hoppas du har finjusteringsläge när du närmar dej riktigt driftläge, den går sakta då! Kallas trim å min kan ställas med 1halv grad men då har jag visning i pulpet! Men du var försiktig framöver å ha den nära aktern för drar du på med fel vinkel kan båten slå runt roligare bada när man själv vill!
Trim går sakta, Tilt går mycket snabbare å man kör sällan i tiltläge möjligen om det är tajt med stenar å man ska ta sej igenom så ta upp i stoppläge Proppen högst! Sedan dundra ner till akterspegeln är det Trimläge så blir det annat ljud å den går sakta skulle inte funka bra annars under drift när du ändrar anfallsvinkel med små justeringar men de står väl något i boken om detta? Trim borde komma när den tar kylvattennivå på intaget! Vad har du för styrsystem egentligen står ratten still när du kör om du släpper den, jag menar kan du gå fram till fören å ratten inte påverkas av att du ställer båten lite på sidan? Annars byt ut till racingstyrning för blir de som jag tror kan du köra åt helvete i 40-60 knop! Vet inte hur det är uppbyggt men det fungerar jättebra!
Trimen ett jag inte om det funkar riktigt som den ska sitter en givare på sidan men undrar om den är hel. Senar problem. Ratten är trög utav bara f-n. finns planer på att byta till hydraulisk. för nu har den en onaturligt hård böj
Klart det funkar oxå, men en barnunge styr lätt mitt system! Praktiskt så kör man ju upp riggen vid upptagning å ställer motorvinkeln rak sen kan man försöka ta i motorn å ändra inställningen: Det är tekniskt omöjligt! Motorn väger 104kg så det blir krafter som påverkar i sidled! Du har kanske bara tilt å givaren som finns kan oxå vara grundavkännare så var de på en Suzuki 40ia som jag haft, den bröt motorn såklart har jag testat funktionen...Jaja du får grotta ett tag men vi vill veta av lite rapporter om läget, Själv satsar jag nog på hoj den här sommaren, måste åka lite innan man dör
Och tur är att jag för en gångs skull vet något intresant Kolla spåret på ringen och hålet bredvid märket.
Nu har spåret flyttat sig Tror inte det ska gå att vrida. tror att detta förklarar varför tändningen är så fel sen återstår det att komma på varför den hackar och stannar när man ändrade på tändplattan
Ja nu börjas det. Hur tusan funkar det där ? Jag borde vara gammal nog att kunna alla tändsystem å så kommer du dragande med till synes konstigt system Är det magnetiskt läge eller fjäderfixering? Går den där hylsan att enkelt lyfta? Fattas nån pryl kan de vara så? Ska skriva att de känns hopplöst att tipsa på distans när man står som fåne i stallet....ser bara att infettning på bilden!
Haha det trode jag med Det är lim den har polerna vid skåran och då vet den vilket läge och när det är dags för stift ett eller två att få en gnista Kolla tidigare bilder så finns ringen/tändmodul/tändplatta med I stället för brytare. Smart lösning så länge den sitter still
Kul du hittat felet!! OMC (Johnson & Evinrude) har haft problem med att magneterna i svänghjulet har lossnat i sin limning. Tydligen kan även "navmagneten" också lossna. Nu bara försöka finna information exakt hur den ska sitta, sen Araldit eller något annat bra lim (som håller)