25 inlägg •
Sida 2 av 2Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!
- Bevakas av: 2
- Bokmärkt av: 0
- Visningar: 9168
#16 » 18:47:43, 31-10-2014
Lossa termostathuset och häll i tills det kommer ur avgasröret i så fall. Även om det blir lite svag blandning så fryser inte motorn sönder bara man får i glykol.
-
jimols
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 16:30:11, 06-11-2011
- Ort: Låstad mellan Skövde och Mariestad
- Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
- Maskin: IH BTD-6
#17 » 19:57:02, 31-10-2014
Ok, låter som en plan.
Skall ned till båten nu i helgen så får vi se om ny luftning gör susen.
Återkommer med besked.
/Jacob
-
jaquesthesnack
- Fler än 1 inlägg
-
- Blev medlem: 19:27:23, 06-10-2014
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Volvo d39 (Perkins 4.236
#18 » 20:32:18, 31-10-2014
Ok, lycka till. Ta med dig ett extra
batteri, kan va tjuriga även om man gör rätt som sagt...
-
jimols
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 16:30:11, 06-11-2011
- Ort: Låstad mellan Skövde och Mariestad
- Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
- Maskin: IH BTD-6
#19 » 23:17:24, 31-10-2014
är det där verkligen en 236?
MN
-
MN
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
- Ort: Europa
#20 » 15:02:22, 03-11-2014
Hallå, kan meddela att efter att ha luftat returledningen på spridarpumpen och därefter spridarna så gick motorn igång utan problem. Jumols, stort tack för hjälpen och även ni andra som engagerade sig.
MN-> det är en Volvo D39 som i sin tur bygger på 4.236.
Med vänlig hälsning,
Jacob
-
jaquesthesnack
- Fler än 1 inlägg
-
- Blev medlem: 19:27:23, 06-10-2014
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Volvo d39 (Perkins 4.236
#21 » 15:28:23, 03-11-2014
Kul att den går igen. Jag har inte sett ngn D39 med det skruvade
lock du har på blocket ovanför matarpumpen.
MN
-
MN
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
- Ort: Europa
#22 » 16:20:31, 03-11-2014
Hallå, som det säkert redan framgått är jag ingen fena på dessa motorer, än mindre på alla olika beteckningar men min båt är väldigt väldokumenterad och en tidigare ägare lyfte ur denna motor ur en lastbild och konverterade den. Den är väldigt lik de bilder som finns i verkstadshandboken för D39 som jag har.
Med vänlig hälsning,
Jacob
-
jaquesthesnack
- Fler än 1 inlägg
-
- Blev medlem: 19:27:23, 06-10-2014
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Volvo d39 (Perkins 4.236
#23 » 22:40:38, 03-11-2014
Ingen orsak, hjälper gärna till.
-
jimols
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 16:30:11, 06-11-2011
- Ort: Låstad mellan Skövde och Mariestad
- Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
- Maskin: IH BTD-6
#24 » 08:14:46, 04-11-2014
jacob: Du får gärna ta ngr översiktsbilder på maskinen och kolla om det står vilken
lastbil motorn kom från. Får inte riktigt ihop det med "lyftarluckan"
MVH
MN
1 person gillar det här inlägget.
-
MN
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
- Ort: Europa
#25 » 09:46:07, 02-12-2014
Hallå, jag har inte hunnit åka ned till båten när det varit ljust men bilder kommer strax.
/jacob
1 person gillar det här inlägget.
-
jaquesthesnack
- Fler än 1 inlägg
-
- Blev medlem: 19:27:23, 06-10-2014
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Volvo d39 (Perkins 4.236
Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster