Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Volvo D39/ Perkins 4.236 startar inte

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

jaquesthesnack (trådstartaren)

#1 » 16:58:20, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå

Är ny på forumet och behöver hjälp av någon kunnig.

Min båtmotor, en marinkonverterad Volvo D39, har startat snällt på en sekund hela sommaren. När jag nu i helgen skulle ta upp den så startade den som vanligt men stannade direkt med en hostning. Nu vägrar motorn starta. Jag har luftat vid spridarna och där kommer det diesel. Jag har kontrollerat filtret vilket är rent. Motorn vägrar starta.

Någon som har någon idé hur jag skall felsöka?

Med vänlig hälsning,

Jacob
jaquesthesnack
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:23, 06-10-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo d39 (Perkins 4.236



mathiast

#2 » 19:40:42, 16-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer det diesel med tryck till spridarna? Eller rinner det bara? Ta ett foto på pumpen också då det finns varianter
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

jaquesthesnack (trådstartaren)

#3 » 20:05:17, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå

Vad nere vid båten idag och kunde konstatera att det knappt kom någon diesel alls vid spridarna när startmotorn går. Det kom inte någon diesel alls när jag handpumpade. Det jag skrev ovan att det kom bränsle när jag luftade gäller på returspridaren visade det sig. På inspridaren kommer inte en droppe vid gandpumpning och några droppar vid startmotorgång.
Verkar onekligen som att dieselpumpen inte gör sitt jobb.

Pumpen är en CAV-pump, bifogar bilder.

Vad är nästa steg i felsökningen ni som vet?

Med vänlig hälsning,
Jacob
jaquesthesnack
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:23, 06-10-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo d39 (Perkins 4.236

Michael Meier

#4 » 21:16:51, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju ställa lite onödiga frågor, i brist på bilder...

tankar du många gånger /år?
Hur fungerar stoppen till motorn? mekanisk eller elektrisk gaspådrag, nödstop ?

Finns det andra givare? oljetryck med förbikoppling..

Perkins med CAV, det ska inte komma något ur spridarna när du handpumpar, lossar du spridarröret intill spridaren kan det komma små duttar när du kör startmotor men det är inte där du ska lufta, låt bli dessa kopplingar, skruva inte där i tid och otid *tjatar*

Hur ofta har du luftat en dieselmotor? det är en avgörande fråga eftersom det är lätt att missta sei när man beskriver :)

Hur ser bränslet ut i tanket, i filtret? har du byttt filter sedan du fick båten 2011 ?
Har du några sedimentfickor i matarpumpen? otäta backventiler i densamme?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jaquesthesnack (trådstartaren)

#5 » 23:27:17, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå
Sitter endast med mobilen för tillfället och det verkar inte som att det hår att lägga upp bilder via telefonen. Får göra det imorgon vid en dator.

Däremot kan jag meddela att jag inte tankat så många gånger. Motorstoppet är mekaniskt och den är inte tillslagen. Dieseln ser fin ut i ledningarna och filtret ser fint ut.

Jag är helt klart nybörjare när det gäller att lufta motorer. Angående "fickor" i matarpumpen har jag ingen aning om vad du menar. Jag har inte plockat isär matarpumpen så jag vet ej.
jaquesthesnack
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:23, 06-10-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo d39 (Perkins 4.236

Michael Meier

#6 » 05:30:50, 24-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: http://www.sos247.net/catalogue/images/thumbnail-13.jpg

Har du mekaniskt driven matarpump som på bilden eller någon elektriskt driven variant?

Vart det rätt limpa på ? (gissar vilt)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#7 » 05:48:26, 24-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi håller på å tränar med logiska felsökningar :) du får ha överseende med fler frågor än svar :!:

Svaren kommer efter frågorna, mäster står bakom axeln och :hotar2: :svettas:


Du svarade inte på om det har bytts någe bränslefilter sedan inköpet 2011 ?
Hur såg dieseln ut, som var inuti filtret, när du tog bort bränslefiltret och konstaterade att filtret var rent?

Kan du beskriva hur du går tillväga när du luftar bränslesystemet? det kanske går att finna något fel där :idee:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jimols

#8 » 07:02:34, 24-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där pumparna kan va lite tjuriga att lufta. Har du luftat så du tror dig vara nöjd, lossa spridarrören uppe vid spridarna och mal på starten tills det kommer pulserande fina skvättar där stäng och starta.

Dessutom kan det vara så att pumpelementet i fördelarpumpen kärvar lite pga rme dieseln när den stått ett tag. Värm med insprutningshuvudet med en varmluftspistol ocg prova sen igen.
Denna metod brukar funka om du vet att du luftat men ändå inte får diesel vid spridarna. Anledningen till att den kan starta när man värmer fördelarhuvet är att rme dieseln kletar lite när den stått länge så har motorn bara startat är det inge fel på pumpen sen.
jimols
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:30:11, 06-11-2011
Ort: Låstad mellan Skövde och Mariestad
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: IH BTD-6

Michael Meier

#9 » 07:36:15, 24-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jimols, du får också beskriva var insprutningshuvudet befinner sei på motorn, och gärna hur mye värme som ska tillföras, och kanske även tillägga att saker brinner med hjälp av en liten hårfön...

Motorn har alltså stannat utan att det ska vara traditionell "torrsoppa" .
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ivar Risslén

#10 » 10:01:22, 24-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jaquesthesnack skrev:Hallå
Sitter endast med mobilen för tillfället och det verkar inte som att det hår att lägga upp bilder via telefonen. Får göra det imorgon vid en dator.

Däremot kan jag meddela att jag inte tankat så många gånger. Motorstoppet är mekaniskt och den är inte tillslagen. Dieseln ser fin ut i ledningarna och filtret ser fint ut.

Jag är helt klart nybörjare när det gäller att lufta motorer. Angående "fickor" i matarpumpen har jag ingen aning om vad du menar. Jag har inte plockat isär matarpumpen så jag vet ej.


" Fickor i matarpumpen " På matarpumpen så sitter det ett lock som är fäst med en skruv i mitten. Om du skruvar loss den och lyfter på locket så brukar det sitta ett finmaskigt nätfilter där och under det så finns det små fickor för sediment. Fickorna brukar bli fulla av skit och ibland vatten som fryser vid minus grader.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

MickeR

#11 » 21:20:08, 24-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alger?
Det satte igen min ledning i höst...
Jag tog loss tanken och rengjorde den så den blev kliniskt ren!

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

jimols

#12 » 22:10:40, 24-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:jimols, du får också beskriva var insprutningshuvudet befinner sei på motorn, och gärna hur mye värme som ska tillföras, och kanske även tillägga att saker brinner med hjälp av en liten hårfön...

Motorn har alltså stannat utan att det ska vara traditionell "torrsoppa" .


Självklart kan jag beskriva var insprutningshuvet sitter... Om det behövs
Att saker brinner med för mycke värme tycker jag inte att jag behöver nämna då jag hoppas det är en vuxen människa jag talar med ... Antar att rådstartaren kommer med följdfrågor om han är intresserad av mitt förslag och jag skall då mycket gärna ge honom en ingående beskrivning i hur man skall/kan gå till väga.

Personligen jobbar jag med dieselmotorer varje dag så vissa saker känns självklart, men det är svårt att veta förkunskaperna på folket på ett forum vilket förstås är mycket varierande. Därför skrev jag inte en roman i ömnet utan väntar på motfrågor om intresset finns.

2 personer gillar det här inlägget.
jimols
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:30:11, 06-11-2011
Ort: Låstad mellan Skövde och Mariestad
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: IH BTD-6

jaquesthesnack (trådstartaren)

#13 » 17:57:51, 31-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå

Har inte haft möjlighet att pröva de förslag som skrivits men jag skall svara på lite frågor:

-> michael meier, Jag köpte båten i sommras, vad som är gjort 2011 kan jag därför inte svara på :). Dock tog jag ur bränslefiltret ur "koppen" och kunde konstatera att det var helt rent och att dieseln i koppen var klar och fin.

Angående hur jag luftade så gjorde jag enligt instruktionsboken, dvs luftade först filtret, därefter på två skruvar på CAV-pumpen, därefter på spridarna ocg då luftade jag på returledningen.

Det som är konstigt i det hela är att jag var ute och körde med båten en fredag, då startade den perfekt som vanligt. När jag sedan skulle starta den på söndagen två dagar efteråt så startade den och gick i en-två sekunder för att sedan inte hoppa igång efter det.

Jag har inte prövat att värma med pistol ännu och jag fattar att det bara skall bli ljummet, inte glödgat... ;)

När jag kör på startmotorn skvätter det pulsvis från spridarrören men när jag handpumpar kommer det inte ett smack, man känner dock att det byggs upp ett tryck i pumpen. Skall det vara så?

Bifogar foton denna gång, pumpen är en CAV-pump men inte av samma sort som ses på bildsök, denna är kortare och har självs "gas-delen" på tvären.

Börjar bli lite nervös då jag inte kunnat köra glykol i motorn ännu, någon som har tips på hur jag skall köra glykol i motorn även om den inte går igång? Minusgraderna kommer närmre.....
Bild
Bild
Bild
jaquesthesnack
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:23, 06-10-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo d39 (Perkins 4.236

jimols

#14 » 18:21:08, 31-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va det så nyss du körde motorn behöver du inte prova med att värma pumpen. Värmningen är till för att om en motor stått stilla länge med dagens diesel i pumpen, speciellt fördelarpumpar. Så kan pumpkolven fastna lite av att dieseln (rme) tjocknar lite. Jag tror din motor tappar bränsle och har du väl fått en luftficka i pumpen på fel ställe kan dom va väldigt dumma att få igång. när du luftar så lossa returledningen från pumpen först och pumpa tills det kommer bränsle där. Det är den grova ledningen som kommer upp ur pumpen närmast pumpdrivningen.
Du kan behöva lossa och göra ren överströmmaren och det är den nippeln som returledningen sitter i på pumpen. I den sitter en kägla och en fjäder och det får inte sitta smuts i den.
Blir lättare att pumpa när man lossat överströmmaren också.

När detta är gjort lossa tryckrören vid spridarna. Bara så muttern sitter nån gänga. Dra till lite i rören så konan släpper.
Kör sedan på starten och allt eftersom det börjar pytsa diesel i rören drar du åt muttrarna så hoppar den igång på en cylinder i taget.

Kommer det inte diesel ur rören, lufta igen på skruvarna och returledningen. Prova även att köra på starten när du luftar så du vet att matarpumpen pumpar som den skall.

ang kylningen, har du färskvattenkylning med värmeväxlare eller kör du sjövatten genom motorn??
jimols
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:30:11, 06-11-2011
Ort: Låstad mellan Skövde och Mariestad
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: IH BTD-6

jaquesthesnack (trådstartaren)

#15 » 18:42:14, 31-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är sjövattenkylning, det är därför jag är lite orolig

Skall pröva och lufta igen.

/Jacob
jaquesthesnack
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:23, 06-10-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo d39 (Perkins 4.236


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se