2 inlägg •
Sida 1 av 1Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!
- Bevakas av: 1
- Bokmärkt av: 0
- Visningar: 1976
#1 » 17:13:29, 23-06-2015
Har problem med en diselpump vp md21 får fram disel till luftskruvarna mitt på pumpen men inte till spridarna motorn har stått i 9år startar på startgas. Kan det vara något som kärvar i pumpen?. Törs man öppna dieselpumpen. Tacksam för förslag är
-
Meckar jyrgen
- 1 inlägg
-
- Blev medlem: 19:32:52, 13-06-2015
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Volvo penta md21
#2 » 17:32:56, 23-06-2015
En volvopenta? ( peugot-disel med CAV pump? ) möjligen har stoppen fastnat ( mängdregleringsventilen har fastnat i stoppläge inne i pumpen) det kan man kolla genom att lyfta på locket på pumpen ( utan att tappa fjädrar mm och i vilket hål de ska monteras) .....eller så har pumpkolvarna fastnat i rotorn( då måste du demontera mer eller mindre hela pumpen) ......eller så har du något strul med interna matarpumpen eller tryckregleringsventilen ( i änden där på pumpen där dieselledningen från matarpumpen går in)
Har du ingen erfarenhet av diselpumpar eller vana att skruva så avråder jag från att skruva själv.
Deus ex machina
-
jörgen.ottosson
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
- Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
- Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B
Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster