Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Turbo haveri igen

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

highlander (trådstartaren)

#1 » 20:51:28, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Jag har en inombordare som är lite ovanlig en Yamaha me 371 diesel som orsakar mig huvud bry.
För ett par veckor sedan upptäckte jag olja i kölsvinet och efter lite letande så såg jag att det läckte från intercoolern som har ett dränerings hål.
Jag skruvade bort turbon och lämnade i den på renovering hos en turbo firma.
Monterade sedan dit den och provkörde och allt var frid och fröjd tills idag.
Efter att vi har åkt ca 18 distans i lugn fart så har det börjat läcka olja igen ca 1 liter .
Jag har lite tryck i vevhus ventilationen om jag tar bort slangen från ventilkåpan och sätter tummen över och sedan släppar efter ca 10 sekunder så blir det ett litet pys.
Är det något fel på motorn eller är det renoveringen som inte lyckats ?
Mvh
Johan
Det finns små maskiner på marknaden så skyffel är ett överskattat verktyg .
highlander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:39, 01-12-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 160 w
Yanmar VIO 25
Scania P94 krokbil
Och en duktig fru.



PerJohansson

#2 » 20:55:11, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur menar du med dräneringshål i IC? Pyser inte laddtrycket ut då?

Rengjordes IC efter turborenoveringen? Annars kan det mycket väl vara gammal olja från innan renoveringen som ligger kvar.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

highlander (trådstartaren)

#3 » 21:03:34, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det läcker lite laddtryck men även penta har dränerings hål på Ic.
Borde inte vara gammal olja eftersom det försvinner olja från motorn.
Det finns små maskiner på marknaden så skyffel är ett överskattat verktyg .
highlander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:39, 01-12-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 160 w
Yanmar VIO 25
Scania P94 krokbil
Och en duktig fru.

björken

#4 » 21:38:55, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är oljetryck och retur från turbon utan anmärkning?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

highlander (trådstartaren)

#5 » 21:53:58, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det går tyvärr bara att komma åt när turbon är borttagen .
Ska jag blåsa i den eller finns det något bättre sätt ?
Det finns små maskiner på marknaden så skyffel är ett överskattat verktyg .
highlander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:39, 01-12-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 160 w
Yanmar VIO 25
Scania P94 krokbil
Och en duktig fru.

jörgen.ottosson

#6 » 22:04:19, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bäst är ju att "titta" ( ofta demontera och verifiera att det är öppet).....men är det tätt så märker du det om du blåser med tryckluft ed. (kom bara i håg att öppna oljepåfyllningen ed. innan för att släppa ut övertryck)

Är returen öppen skulle ja kolla oljan....är den "tvålig" så kan det vara glykol i den, det ter turbon ofta stryk av först... ( jag säger detta utan kunskap om just din motor, mycket möjligt att det felet inte förekommer på motortypen)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

highlander (trådstartaren)

#7 » 22:09:03, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan är fin.
När jag hade turbon demonteras provade jag blåsa Manuellt dvs med munnen .
Det gick i te lätt men det var inte stopp och oljelocket var på skruvat under testet.
Det finns små maskiner på marknaden så skyffel är ett överskattat verktyg .
highlander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:39, 01-12-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 160 w
Yanmar VIO 25
Scania P94 krokbil
Och en duktig fru.

jörgen.ottosson

#8 » 22:16:42, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna och kolla om det är "oljigt" i turbon på kompressorsidan.....olja där kan ju bara komma från turbon själv (eller slangen från vevhus ventilation, om den är ansluten innan tubon) .....är det rent där har du något annat läckage/fel som gör att motorn tappar/förbrukar olja.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

highlander (trådstartaren)

#9 » 22:21:48, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var oljigt där förra gången.
Att oljan kommer från turbon är jag 99% säker på men frågan är vad som gör att den läcker igen efter max 6 timmars körning.
Vet inte riktigt vad jag kan testa ute på sjön och tyvärr är båten 15 mil hemifrån så jag har inga bra kontakter på platsen som jag litar på.
Det finns små maskiner på marknaden så skyffel är ett överskattat verktyg .
highlander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:39, 01-12-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 160 w
Yanmar VIO 25
Scania P94 krokbil
Och en duktig fru.

jörgen.ottosson

#10 » 22:29:59, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

antingen är det så, eller så har du haft två fel och fixat det ena....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

highlander (trådstartaren)

#11 » 22:47:40, 20-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något enkelt sätt att kontrolera så att det inte är övertryck som hindrar oljereturen?
Hade det bara funnits utbytesprogram så kunde jag prova det men det finns inte och en ny kostar 54 papp så det gäller att det inte är något annat fel som får turbon att haverera.
Är tacksam för alla svar och tips som jag fått och kommer att få.
Det finns små maskiner på marknaden så skyffel är ett överskattat verktyg .
highlander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:39, 01-12-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 160 w
Yanmar VIO 25
Scania P94 krokbil
Och en duktig fru.

mathiast

#12 » 09:48:51, 21-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är sluten vevhusvent kan fel på oljefällan göra att oljan går via venten in i insuget på turbon
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

highlander (trådstartaren)

#13 » 10:57:39, 21-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Om det är sluten vevhusvent kan fel på oljefällan göra att oljan går via venten in i insuget på turbon

Jag har kört med öppen vevhusventilation sen jag renoverade turbon.
Dvs att oljefällan är kvar men jag leder inte in den andra slangen i luftrenaren utan släpper det rakt ut.
Det finns små maskiner på marknaden så skyffel är ett överskattat verktyg .
highlander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:39, 01-12-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 160 w
Yanmar VIO 25
Scania P94 krokbil
Och en duktig fru.

Grett

#14 » 13:19:13, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljereturen från turbon får inte ha någon motstånd.
Är inte den ledningen "fri" finns risk att du blåst tätningarna i turbon igen.

Det händer ju också att turborenoveringar misslyckas...
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

highlander (trådstartaren)

#15 » 21:17:06, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grett skrev:Oljereturen från turbon får inte ha någon motstånd.
Är inte den ledningen "fri" finns risk att du blåst tätningarna i turbon igen.

Det händer ju också att turborenoveringar misslyckas...


Har testat returen och den är helt fri.
Ska göra komp prov imorgon.
Tog oljetrycket på turbon banjobult som är strypt med ett väldigt litet hål troligtvis därför resultatet blev lågt medans motorn oljetryck låg normalt imellan 4 och 6 bar beroende på varv.
Trycket på turbon var dock bara vid varm motor endast 1 till 2.5 bar.
Lägsta godkända oljetryck i motorn är på tomgång 0,49 bar och 2,9 bar på fullgas .
Fortsätt gärna med idéer.
Det finns små maskiner på marknaden så skyffel är ett överskattat verktyg .
highlander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:39, 01-12-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 160 w
Yanmar VIO 25
Scania P94 krokbil
Och en duktig fru.


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se