Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Galvanisk korrosion, brons mot syrafast rostfritt?

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

Micke Härnta

#16 » 20:27:13, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jebu skrev:
Micke Härnta skrev:Måste finnas EN eller flera anledningar att de flesta skeppspropellrar tillverkas av den legeringen, dom skall trots allt hålla i 20-25 år minst..


Jovisst, men jag tror (obs tror) att det dels är för att det är så pass lättgjutet (se kyrklockor ex.), och dels har goda korrosiva egenskaper. Men problemfritt är det inte:
http://illvet.se/teknologi/nytt-materia ... ar-lattare

Tidigare inlägg avsåg endast trådens spörgsmål; -brons i direktkontakt med rfr. Offeranoder har svårt att göra nytta i ett sådant montage.


Du har säkert bättre koll än mig, men alubrons har funkat i massor av år med ett stålskrov så helt fel ute kan de inte vara???
Micke Härnta
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:48, 31-03-2017
Ort: Härnösand
Sverige



jebu

#17 » 15:38:35, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micke Härnta skrev:Du har säkert bättre koll än mig

Osäkert..

Micke Härnta skrev:alubrons har funkat i massor av år med ett stålskrov så helt fel ute kan de inte vara???

Absolut inte, men utvecklingen går framåt (ibland)..
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

thorflot (trådstartaren)

#18 » 08:30:30, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej grabbar.
Tack för alla svar. Jag blev utkommanderad just efter att jag frågat. Ni vet, förberedelser til 17. maj-firandet här hemma igår. Och hela gårdagen gikk med till "Hipp Hipp", glass- och korvätande, och så vidare.

Jag får ta et allvarsord med gubben. Båten ligger trots alt i saltvatten året om, i stor grad samma miljö, från Oslo och ned västkusten av Sveariket. Kan bli lite skumt om detta går åt H...
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

Toost

#19 » 09:47:59, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

men,... vi har inte fått reda på vad skrovet är gjort av , eller ?
Stål/trä/plast/Aluminium osv
Jag hade nog valt material i genomföringen först efter att fått svar på den frågan.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

thorflot (trådstartaren)

#20 » 09:56:53, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åja, sorry.
Det är trä, inte säker på sorten, men det spelar väl mindre roll. Från ventilen är det plastslang vidare.

Det var som sagt brons i båda genomföring och ventil, dom har nog suttit där i många år. Båten är byggt i 75.
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se