20 inlägg •
Sida 2 av 2Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!
- Bevakas av: 3
- Bokmärkt av: 0
- Visningar: 6098
#16 » 20:27:13, 16-05-2017
jebu skrev:Micke Härnta skrev:Måste finnas EN eller flera anledningar att de flesta skeppspropellrar tillverkas av den legeringen, dom skall trots allt hålla i 20-25 år minst..
Jovisst, men jag tror (obs tror) att det dels är för att det är så pass lättgjutet (se kyrklockor ex.), och dels har goda korrosiva egenskaper. Men problemfritt är det inte:
http://illvet.se/teknologi/nytt-materia ... ar-lattare Tidigare inlägg avsåg endast trådens spörgsmål; -brons i direktkontakt med rfr. Offeranoder har svårt att göra nytta i ett sådant montage.
Du har säkert bättre koll än mig, men alubrons har funkat i massor av år med ett stålskrov så helt fel ute kan de inte vara???
-
Micke Härnta
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 18:04:48, 31-03-2017
- Ort: Härnösand
#17 » 15:38:35, 17-05-2017
Micke Härnta skrev:Du har säkert bättre koll än mig
Osäkert..
Micke Härnta skrev:alubrons har funkat i massor av år med ett stålskrov så helt fel ute kan de inte vara???
Absolut inte, men utvecklingen går framåt (ibland)..
-
jebu
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
- Ort: Skåne
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'
#18 » 08:30:30, 18-05-2017
Hej grabbar.
Tack för alla svar. Jag blev utkommanderad just efter att jag frågat. Ni vet, förberedelser til 17. maj-firandet här hemma igår. Och hela gårdagen gikk med till "Hipp Hipp", glass- och korvätande, och så vidare.
Jag får ta et allvarsord med gubben. Båten ligger trots alt i saltvatten året om, i stor grad samma miljö, från Oslo och ned västkusten av Sveariket. Kan bli lite skumt om detta går åt H...
-
thorflot
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
- Ort: Akershus, Norge
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST
#19 » 09:47:59, 18-05-2017
men,... vi har inte fått reda på vad skrovet är gjort av , eller ?
Stål/trä/plast/Aluminium osv
Jag hade nog valt material i genomföringen först efter att fått svar på den frågan.
-
Toost
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
- Ort: Stockholm Norr
- Maskintyp: Ej angivet
#20 » 09:56:53, 18-05-2017
Åja, sorry.
Det är trä, inte säker på sorten, men det spelar väl mindre roll. Från ventilen är det plastslang vidare.
Det var som sagt brons i båda genomföring och
ventil, dom har nog suttit där i många år. Båten är byggt i 75.
-
thorflot
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
- Ort: Akershus, Norge
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST
Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster