20 inlägg •
Sida 1 av 2Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!
- Bevakas av: 3
- Bokmärkt av: 0
- Visningar: 6130
#1 » 15:19:09, 16-05-2017
Okey, "jag frågar för en vänn"
(eller assa, farsan då)
I hans båt sitter en skrovgjenomföring i brons. Den gamla tillhörande kul-ventilen (också i brons) gick av, så den är numera utbytt med en i syrafast rostfritt stål. Ska man akta sig, blir detta problem? Hva går sönder först?
-
thorflot
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
- Ort: Akershus, Norge
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST
#2 » 15:22:25, 16-05-2017
det beror ju på vad ventilen är skruvad i? Är den mindre ädel så är det ju det som ryker.
-
Stefan1972
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
- Ort: Torpshammar
- Maskintyp: Ej angivet
#3 » 16:01:57, 16-05-2017
Bronset stryker troligen med snabbt, eller rättare sagt något ämne i legeringen (beroende på legering). Ingen lång livslängd alls på genomföringen således..
Edit: länk -
http://www.vikingyachting.se/Files/Bill ... rosion.pdf
-
jebu
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
- Ort: Skåne
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'
#4 » 18:07:02, 16-05-2017
Syrafast rostfritt reagerar inte med andra metaller eller ämnen. Därför det används inom matindustrin. Finns vissa plaster oxå som är bra, dock är dom ju inte lika starka som stål.
-
magloman
- Moderator
-
- Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
- Ort: Karlskoga
- Maskintyp: Traktorgrävare
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430
#5 » 18:14:29, 16-05-2017
Brukar inte Alu brons vara ett vanligt material?
-
Micke Härnta
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 18:04:48, 31-03-2017
- Ort: Härnösand
#6 » 18:41:16, 16-05-2017
magloman skrev:Syrafast rostfritt reagerar inte med andra metaller...
Beror helt på var i spänningskedjan de befinner sig respektive:
http://vastkustkretsen.se/pmwiki/upload ... rosion.pdf Aktivt rfr (rfr i vatten) befinner sig betydligt lägre än passivt (rfr i
luft).
-
jebu
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
- Ort: Skåne
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'
#7 » 18:50:59, 16-05-2017
magloman skrev:Syrafast rostfritt reagerar inte med andra metaller eller ämnen.
Var har du fått det ifrån??
T ex klorider skapar snabbt rost. "Syrafast" tål inte saltsyra.
-
Skru'are
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
- Maskintyp: Traktor
#8 » 18:57:54, 16-05-2017
Micke Härnta skrev:Brukar inte Alu brons vara ett vanligt material?
Möjligt. Brons finns ju i en hel del olika legeringar (med koppar), de mindre ädla metallerna går åt först som anoder till rfr, därefter blir rfr anod till kopparn.
-
jebu
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
- Ort: Skåne
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'
#9 » 19:00:54, 16-05-2017
Skru'are skrev:magloman skrev:Syrafast rostfritt reagerar inte med andra metaller eller ämnen.
Var har du fått det ifrån??
T ex klorider skapar snabbt rost. "Syrafast" tål inte saltsyra.
Nä det är egentligen fel att kalla det rostfritt, rosttrögt är bättre.
Senast redigerad av
jebu 19:04:15, 16-05-2017, redigerad totalt 1 gång.
1 person gillar det här inlägget.
-
jebu
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
- Ort: Skåne
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'
#10 » 19:02:20, 16-05-2017
Syrafast tål syra, därav namnet.
"Vanligt" rostfritt däremot tål inte så mkt.
-
magloman
- Moderator
-
- Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
- Ort: Karlskoga
- Maskintyp: Traktorgrävare
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430
#11 » 19:04:08, 16-05-2017
Tror du på tomten också...
-
Skru'are
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
- Maskintyp: Traktor
#12 » 19:24:51, 16-05-2017
Spänningskedjan är en teoretisk/laboratoriemässig tabell. I praktiken kan ordningen bli en annan.
Några exempel.
Varmförzinkning är generellt en mycket bra metod för korrosionsskydd.I vissa sjövatten kan zink angripa stål i stället för att skydda; så kallad omvänd polaritet. Det uppkommer s k pitting; gropfrätning.
Det är mycket stor skillnad på aluminiumlegeringar.
Anod-/katodförhållandet påverkar i praktiken.
Mikroklimatet påverkar. Så kallat "syrafast" rostfritt stål som befinner sig i regnskugga, i t ex Göteborg, angrips.
1 person gillar det här inlägget.
-
Skru'are
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
- Maskintyp: Traktor
#13 » 19:29:51, 16-05-2017
jebu skrev:Micke Härnta skrev:Brukar inte Alu brons vara ett vanligt material?
Möjligt. Brons finns ju i en hel del olika legeringar (med koppar), de mindre ädla metallerna går åt först som anoder till rfr, därefter blir rfr anod till kopparn.
Måste finnas EN eller flera anledningar att de flesta skeppspropellrar tillverkas av den legeringen, dom skall trots allt hålla i 20-25 år minst..
-
Micke Härnta
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 18:04:48, 31-03-2017
- Ort: Härnösand
#14 » 19:30:28, 16-05-2017
brons var det material som jag gillade bäst när jag jobbade på örlogsbasen. Sitter aldrig fast till skillnad mot järn.
RF är skit i saltvatten. De äts upp i bearbetade ytor först (gängor i ditt fall)
Skulle försöka hitta en i brons eller satsa på mässing. RF är överreklamerat
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
-
QV_
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
- Ort: Mariefred, Södermanland
- Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
- Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65
#15 » 20:01:44, 16-05-2017
Micke Härnta skrev:Måste finnas EN eller flera anledningar att de flesta skeppspropellrar tillverkas av den legeringen, dom skall trots allt hålla i 20-25 år minst..
Jovisst, men jag tror (obs tror) att det dels är för att det är så pass lättgjutet (se kyrklockor ex.), och dels har goda korrosiva egenskaper. Men problemfritt är det inte:
http://illvet.se/teknologi/nytt-materia ... ar-lattare Tidigare inlägg avsåg endast trådens spörgsmål; -brons i direktkontakt med rfr. Offeranoder har svårt att göra nytta i ett sådant montage.
-
jebu
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
- Ort: Skåne
- Maskintyp: Ej angivet
- Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'
Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster