Sida 1 av 1

Perkins 4-154 dog, hjälp!

InläggPostat: 13:08:30, 08-10-2017
av Westcoast83
Var ute med båten, motorn gick som vanligt bra. Helt plötsligt bara stannade den. Lät precis som att nån dragit i stoppvajern. Efter så går den runt utan problem med startmotorn men ingen tillstymmelse till att tända.

Bytte bränslefilter och pumpade fram bränsle, luftade mm men med samma resultat.

Kan de vara så att matarpumpen går att pumpa fram diesel med men att den är för dålig för att ge bränslepumpen tillräckligt?

Re: Perkins 4-154 dog, hjälp!

InläggPostat: 14:31:35, 08-10-2017
av torbjorn_forsman
Är dieselpumpen en CAV fördelarpump - DPA, DPC eller liknande? I så fall finns det ett känt problem att pumpkolven kan fastna, och i andra trådar här på forumet finns några olika, mer eller mindre seriösa, bonnmeklösningar för att få loss en fastnad kolv utan att behöva riva hela pumpen.

Ett annat möjligt fel är att det sitter en fjäderbelastad förtrycksventil i serie med returledningen för att förpumpen ska kunna hålla ett visst övertryck inne i dieselpumpens hus. Ofta är den inbyggd i banjokopplingen där returledningen är ansluten till dieselpumpen. Om den har fastnat i öppet läge av någon anledning så skulle det också kunna leda till att man inte får fram något bränsle alls.

Re: Perkins 4-154 dog, hjälp!

InläggPostat: 15:44:18, 08-10-2017
av Westcoast83
Tack för svar, bra tips. Får kolla upp detta.

Det är en CAV bränslepump
När jag lossade spridarrör vid spridare så kom det diesel men kanske inte med tillräckligt tryck och flöde?


Mvh

Re: Perkins 4-154 dog, hjälp!

InläggPostat: 16:30:27, 08-10-2017
av Westcoast83
Cav dpa tror jag det är

Re: Perkins 4-154 dog, hjälp!

InläggPostat: 19:49:35, 08-10-2017
av Ivar Risslén
Har man otur så kan man få lufta flera gånger innan man har fått ut all luft.
Ur spridarrören kommer det bara en liten mängd för varje gång som det är dess tur att spruta in. Man brukar bara lossa lite på muttern uppe vid spridaren. Då ser man lätt när det kommer luftfritt bränsle.

Re: Perkins 4-154 dog, hjälp!

InläggPostat: 20:48:06, 08-10-2017
av anders.olsen
Hej!

Min 4-236 var svårluftad, man fick först lufta vanligt sedan lossa alla rören uppe vid spridarna och skruva åt medans man körde starten.

M.V.H

/AO

Re: Perkins 4-154 dog, hjälp!

InläggPostat: 21:48:11, 08-10-2017
av Bengt Erik Eriksson
en Cav DPA skramlar lite när den fungerar. skramlet försvinner om kolvarna fastnar.. man måste nästan ha lyssnat på en fungerande pump för att veta hur det ska låta.. för att konstatera kolvfel borde det gå bra att ansluta en manometer som klarar en bit över 200 bar för att kolla vilket tryck du får ut. pumpens interna matarpump i rotorgaveln ger väl typ 30 bar o jag översatt vad som står i boken rätt och spridarna öppnar vid 180-200 bar. så dit måste du ju komma..

Re: Perkins 4-154 dog, hjälp!

InläggPostat: 16:29:29, 09-10-2017
av Westcoast83
Var nere igen idag och satte på laddning.
Lossade stoppvajern och kände på armen till stoppet, skall inte den vara fjädrande?

Den kändes liksom lös???

Kan man öppna toppen på pumpen utan att ställa till för mycket oreda?

Re: Perkins 4-154 dog, hjälp!

InläggPostat: 18:46:47, 09-10-2017
av Turbodiesel
Stopparmen är inte återfjädrande, har du hydraulisk eller mekanisk regulator? den hydrauliska är byggd som ett torn ovanpå pumpen, och den mekaniska har stoppreglaget i framkant & pådraget i bakkant på ett stort lock.

Den nedre luftskruven på sidan av pumpen är extremt viktig att lufta ur, gärna något lossad samtidigt som du kör på starten med ett spridarrör lossat.

Re: Perkins 4-154 dog, hjälp!

InläggPostat: 18:58:37, 09-10-2017
av Westcoast83
Isf är den mekanisk,

Har aldrig haft problem med luftandet. Inte ens efter att jag bytte topp och alla bränslerör var bortplockade så var det några problem.

Borde den inte göra ett litet tändande kan man tycka om man får fram bränsle till spridarna.


Får kolla den luftskruven imorn, tack för alla tips.

Re: Perkins 4-154 dog, hjälp!

InläggPostat: 18:27:05, 18-10-2017
av Westcoast83
Åh nu har jag äntligen fått igång den:)

Var antagligen bara luft, men med lite startgas hjälpte till efter att ha luftat flera gr överallt.
Förstår inte varför, har bytt bränslefilter tiotals gr och aldrig haft liknande problem.


En sak som jag tyckte var konstig dock, när jag släppte ett rör som går från spridarnas läckolja och ner på toppen på filtret så står det en stråle upp från filtret med diesel. Är det sånt tryck där?
Alltså mellan matarpump och backventil på bränslepumpen...

Mvh

Re: Perkins 4-154 dog, hjälp!

InläggPostat: 18:43:07, 18-10-2017
av Bengt Erik Eriksson
ja, det beror på den bakvända funktionen på matarpumpen. det är en fjäder i matarpumpen som pumpar fram bränslet. rörelsen från kamaxeln bara spänner fjädern. så därför kan fjädern vara spänd och kamaxeln på lågt. och då blir fjädern som en ackumulator som pumpar fram en stråle när du öppnar ett rör. kort sagt håller matarpumpen filterhuset trycksatt.

Re: Perkins 4-154 dog, hjälp!

InläggPostat: 19:24:50, 18-10-2017
av Westcoast83
Ok,
Då är allt insin ordning med andra ord:)

Perfekt,

Tack för all hjälp, nu skall tanken sågas upp så jag får gjort en manlucka och kan göra rent från alger.