Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Perkins 4-154 dog, hjälp!

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

Westcoast83 (trådstartaren)

#1 » 13:08:30, 08-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute med båten, motorn gick som vanligt bra. Helt plötsligt bara stannade den. Lät precis som att nån dragit i stoppvajern. Efter så går den runt utan problem med startmotorn men ingen tillstymmelse till att tända.

Bytte bränslefilter och pumpade fram bränsle, luftade mm men med samma resultat.

Kan de vara så att matarpumpen går att pumpa fram diesel med men att den är för dålig för att ge bränslepumpen tillräckligt?
Westcoast83
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:01:38, 08-10-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Perkins 4-154



torbjorn_forsman

#2 » 14:31:35, 08-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är dieselpumpen en CAV fördelarpump - DPA, DPC eller liknande? I så fall finns det ett känt problem att pumpkolven kan fastna, och i andra trådar här på forumet finns några olika, mer eller mindre seriösa, bonnmeklösningar för att få loss en fastnad kolv utan att behöva riva hela pumpen.

Ett annat möjligt fel är att det sitter en fjäderbelastad förtrycksventil i serie med returledningen för att förpumpen ska kunna hålla ett visst övertryck inne i dieselpumpens hus. Ofta är den inbyggd i banjokopplingen där returledningen är ansluten till dieselpumpen. Om den har fastnat i öppet läge av någon anledning så skulle det också kunna leda till att man inte får fram något bränsle alls.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Westcoast83 (trådstartaren)

#3 » 15:44:18, 08-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar, bra tips. Får kolla upp detta.

Det är en CAV bränslepump
När jag lossade spridarrör vid spridare så kom det diesel men kanske inte med tillräckligt tryck och flöde?


Mvh
Westcoast83
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:01:38, 08-10-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Perkins 4-154

Westcoast83 (trådstartaren)

#4 » 16:30:27, 08-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cav dpa tror jag det är
Westcoast83
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:01:38, 08-10-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Perkins 4-154

Ivar Risslén

#5 » 19:49:35, 08-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man otur så kan man få lufta flera gånger innan man har fått ut all luft.
Ur spridarrören kommer det bara en liten mängd för varje gång som det är dess tur att spruta in. Man brukar bara lossa lite på muttern uppe vid spridaren. Då ser man lätt när det kommer luftfritt bränsle.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

anders.olsen

#6 » 20:48:06, 08-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Min 4-236 var svårluftad, man fick först lufta vanligt sedan lossa alla rören uppe vid spridarna och skruva åt medans man körde starten.

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

Bengt Erik Eriksson

#7 » 21:48:11, 08-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

en Cav DPA skramlar lite när den fungerar. skramlet försvinner om kolvarna fastnar.. man måste nästan ha lyssnat på en fungerande pump för att veta hur det ska låta.. för att konstatera kolvfel borde det gå bra att ansluta en manometer som klarar en bit över 200 bar för att kolla vilket tryck du får ut. pumpens interna matarpump i rotorgaveln ger väl typ 30 bar o jag översatt vad som står i boken rätt och spridarna öppnar vid 180-200 bar. så dit måste du ju komma..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Westcoast83 (trådstartaren)

#8 » 16:29:29, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var nere igen idag och satte på laddning.
Lossade stoppvajern och kände på armen till stoppet, skall inte den vara fjädrande?

Den kändes liksom lös???

Kan man öppna toppen på pumpen utan att ställa till för mycket oreda?
Westcoast83
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:01:38, 08-10-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Perkins 4-154

Turbodiesel

#9 » 18:46:47, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stopparmen är inte återfjädrande, har du hydraulisk eller mekanisk regulator? den hydrauliska är byggd som ett torn ovanpå pumpen, och den mekaniska har stoppreglaget i framkant & pådraget i bakkant på ett stort lock.

Den nedre luftskruven på sidan av pumpen är extremt viktig att lufta ur, gärna något lossad samtidigt som du kör på starten med ett spridarrör lossat.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Westcoast83 (trådstartaren)

#10 » 18:58:37, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isf är den mekanisk,

Har aldrig haft problem med luftandet. Inte ens efter att jag bytte topp och alla bränslerör var bortplockade så var det några problem.

Borde den inte göra ett litet tändande kan man tycka om man får fram bränsle till spridarna.


Får kolla den luftskruven imorn, tack för alla tips.
Westcoast83
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:01:38, 08-10-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Perkins 4-154

Westcoast83 (trådstartaren)

#11 » 18:27:05, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åh nu har jag äntligen fått igång den:)

Var antagligen bara luft, men med lite startgas hjälpte till efter att ha luftat flera gr överallt.
Förstår inte varför, har bytt bränslefilter tiotals gr och aldrig haft liknande problem.


En sak som jag tyckte var konstig dock, när jag släppte ett rör som går från spridarnas läckolja och ner på toppen på filtret så står det en stråle upp från filtret med diesel. Är det sånt tryck där?
Alltså mellan matarpump och backventil på bränslepumpen...

Mvh
Westcoast83
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:01:38, 08-10-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Perkins 4-154

Bengt Erik Eriksson

#12 » 18:43:07, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, det beror på den bakvända funktionen på matarpumpen. det är en fjäder i matarpumpen som pumpar fram bränslet. rörelsen från kamaxeln bara spänner fjädern. så därför kan fjädern vara spänd och kamaxeln på lågt. och då blir fjädern som en ackumulator som pumpar fram en stråle när du öppnar ett rör. kort sagt håller matarpumpen filterhuset trycksatt.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Westcoast83 (trådstartaren)

#13 » 19:24:50, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok,
Då är allt insin ordning med andra ord:)

Perfekt,

Tack för all hjälp, nu skall tanken sågas upp så jag får gjort en manlucka och kan göra rent från alger.

1 person gillar det här inlägget.
Westcoast83
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:01:38, 08-10-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Perkins 4-154


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se