Har ju skrivit tidigare om evenemanget "En dag i paradiset" En dag i paradiset (EDIP) 2016
Veteranflottiljen är mer än bara detta evenemang då flera av båtarna kör flera biljettkörningar per säsong och ofta gör en långresa varje år. Inom flottiljens Gålöavdelning (dvs strax söder om Stockholm) finns det följande båtar/fartyg i drift: Motortorpedbåtarna T26, T46 och T56, torpedbåt T121 Spica, robotbåt R142 Ystad, vedettbåten V150 Jägaren om vi begränsar oss till ytattack.
Motortorpedbåtarna T26 och T46 har 2 resp 3 st Isotta Fraschini W18 bensinmotorer på 57 liter och centrifugalkomressorer som ger ca 1500 hk var. Detta är lättmetallmotorer med rötter från 30-talet men som ger 1hk/kg! T56 har en dieselversion av samma grundmotor som ger ännu lite mer - 1650 hk. Denna motortyp tillverkas fortfararande "på begäran" och är i sitt vassaste utförande uppe i 2400 hk http://www.crmmotori.it/interna.asp?tema=16
Själv har jag en udda dragning åt gasturbinerna i T121 och R142. Togs fram av Bristol Siddeley i slutet av 40-talet och kanske mest känd som turbopropmotorn i flygplanet Bristol Britannia under 50-talet. Användes senare i flera länders snabba båtar - Sverige och Danmark med de största antalen! R142 Ystad togs ur flottans rullor 2005 men tack vare hängivna maskinare ger maskinerna mer pulver nu än för 13 år sedan! Stoppa in munstycket på en högtryckstvätt i insuget på en jetmotor ser minst sagt brutalt ut men är rena hälsokuren om det görs på rätt sätt!
För den som är sugen att hjälpa till efter förmåga eller till och med bli besättningsman på ngn av båtarna så är det bara att hojta till!
Några bilder så länge:
Kväll över Gålö
Lös turbinenhet
Morgon - dags för avfärd
Maskincentralen redo!