12 inlägg •
Sida 1 av 1Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!
- Bevakas av: 3
- Bokmärkt av: 0
- Visningar: 3574
#1 » 16:45:13, 25-07-2018
Hej
I min stålbåt sitter en Scania D5 med en
Insprutningspump CAV NNL4H90/303.
Jag skulle gärna få kunskap om hur och var man fyller
olja och hur mycket samt övrig service på denna pump. Har någon möjligtvis en manual?
-
Kapten Flink
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
- Ort: Södertälje-Trosa
- Maskin: Scania D5
#2 » 18:57:33, 25-07-2018
Hej!
Något vi Maskinister gillar så é det bilder!
Ta några sådana på pumpen, ur så många vinklar som möjligt, så får vi en uppfattning om grejerna.
/Rp
-
rospigg
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
- Ort: Uppland
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69
#3 » 19:07:40, 25-07-2018
Jag är ny här och förstår inte hur man lägger in bild.
Hur gör man?
1 person gillar det här inlägget.
-
Kapten Flink
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
- Ort: Södertälje-Trosa
- Maskin: Scania D5
#4 » 19:15:45, 25-07-2018
1 person gillar det här inlägget.
-
Kapten Flink
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
- Ort: Södertälje-Trosa
- Maskin: Scania D5
#5 » 19:23:32, 25-07-2018
Uppe till höger är en fyrkantsskruv. Den gick lätt att lossa och i botten mätte jag ca två cm olja.
Den stora sexkantsskuven till vänster sitter hårt och jag vet inte vad den är till för. Dimensionen verkar vara mellan 20 och 21 mm. Ska prova 13/16 delstum.
Senast redigerad av
Kapten Flink 19:38:44, 25-07-2018, redigerad totalt 1 gång.
-
Kapten Flink
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
- Ort: Södertälje-Trosa
- Maskin: Scania D5
#7 » 19:46:47, 25-07-2018
jag skulle gissa, utan att känna till pumptypen, på att pumpen är smord från motorn ( är det inte en oljeslang som sitter till vänster om matarpumpen i bild?)
Vad var det för "färg" på oljan när du hittade de två cm oljenivå ( lite svart/mörk = troligen smord från motorn .....ljus och full med diesel = ska fylla separat med
olja)
Deus ex machina
-
jörgen.ottosson
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
- Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
- Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B
#8 » 19:53:25, 25-07-2018
Tack! Intressant bok men tyvärr inte samma
insprutningspump som jag har.
-
Kapten Flink
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
- Ort: Södertälje-Trosa
- Maskin: Scania D5
#9 » 19:57:09, 25-07-2018
Oljan var
svart men jag fick känslan att det var för lite
olja.
Jag försöker reda ut varför motorn knackar mer och mer och detta hörs via reglagevajrarna så jag ska kolla om det är ljud från pumpen.
-
Kapten Flink
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
- Ort: Södertälje-Trosa
- Maskin: Scania D5
#10 » 19:58:27, 25-07-2018
Jo, det är nog en oljeslang.
-
Kapten Flink
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
- Ort: Södertälje-Trosa
- Maskin: Scania D5
#11 » 15:09:43, 01-08-2018
Provtryck spridarna, om du inte redan gjort det.
-
Norpan
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
- Ort: Småland
#12 » 21:13:05, 01-08-2018
Tack för svar. Jag ska tänka på det men motorn går väldigt jämnt med perfekt tomgång.
-
Kapten Flink
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
- Ort: Södertälje-Trosa
- Maskin: Scania D5
Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster