Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Bensinlukt i båt

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

David, Luleå (trådstartaren)

#1 » 10:04:27, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag bytte båt i våras.
Hade en tidig 80 talare men bytte upp mig till en sen 90- tals utternbåt.

Det är en fritidsbåt med en liten övernattningsruff fram och bäddbar under kapellet bak.

Hade den på båtvagn under försommaren och pysslade med den, sen tankade jag upp den och sjösatte den.

Nu upplever jag att det luktar bensin i den varje gång man kommer till den. När vi använder den är det inget som märks, men det är ju inte så kul att övernatta i den när man stänger till och lukten kommer smygande.

Jag hittar inte något läckage som kan orsaka lukten. Kan det lukta genom slangar mm? Jag bytte några bränsleledningar och köpte nya på marinbutik.
Jag bytte även pumppumlan den nya är från biltema. Den sitter i båten. Kan den vara bov? Fast jag mosat näsan mot den och sniffar känner jag inget ändå.

Filtret sitter utanför båten.

Tanken under golvet i kölsvinet. Det grova svarta är tankröret och det något mindre är ventilationen.


Bild
Bild
Bild
Bild


Gå till lösningen
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



David, Luleå (trådstartaren)

#2 » 18:54:17, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just. Så här ser det ut i anslutningen mot tanken (under batteriladdarhyllan.)

Bild

Skruvade även av en lucka ner till utrymmet för tanken. Ville inte slita loss den från kletet runt anslutningarna. Men luktade i öppningen och ingen lukt från tankens utrymme.
Bild
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

63an

#3 » 19:26:04, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utbordare med inbyggd tank? Då är de bara att söka eller kasta en tändsticka å se var de flammar till så skulle jag helt rått göra :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mattias Petterson

#4 » 20:21:24, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara en ventilations slang?, på min motsvarande ryds sitter det två, en på varje sida så det blir lite drag när det blåser
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

David, Luleå (trådstartaren)

#5 » 22:04:57, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De grova gröna är ventilation, som i att ventilera kölsvinet mm med luft det är en per sida. Men den blå slangen från tanken, klamrad i den grova svarta tankslangen, är tankens ventilation. Sitter en liten ventil på utsidan av skrovsidan där den mynnar. Men den ska ju bara släppa in så mycket luft att det inte blir vakuum i tanken.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#6 » 22:14:27, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tankventilationen måste också kunna släppa ut luft och bensinångor om det blir övertryck i tanken (t ex om man har tankat kallt bränsle som sedan blir varmare och expanderar, eller om lufttrycket sjunker vid väderomslag).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå (trådstartaren)

#7 » 09:34:37, 08-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis. På Desoto. Sitter det enbart en backventil i tanklocket som ventilation.
Eftermarknadstanklock... blir sådant övertryck i tanken, om bilen står i solen när den är nytagnas med kall soppa, så att det trycker förbi bränslepump och nålventil i gasaren och surar ner motorn.

Jag ska kolla denna på båten så att den inte är tät. Bra med uppslag till idéer:)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

toker

#8 » 09:58:30, 08-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ingen av slangarna som det gasar igenom dvs dom är av fel kvalite. Nog lär luftningen räcka till ser ut att vara normal grovlek och 1 luftning brukar det ju vara. Inte kul med bensinlukt i båten en bekant var med om en olycka båten tankades och när dom sen startade slog det eld tror dom var 4 st som blev brännskadade men dom klarade sig hyffsat ändå.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå (trådstartaren)

#9 » 13:57:52, 08-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Är det ingen av slangarna som det gasar igenom dvs dom är av fel kvalite. Nog lär luftningen räcka till ser ut att vara normal grovlek och 1 luftning brukar det ju vara. Inte kul med bensinlukt i båten en bekant var med om en olycka båten tankades och när dom sen startade slog det eld tror dom var 4 st som blev brännskadade men dom klarade sig hyffsat ändå.


Det var lite det jag funderade på. Kan det vara så?

Från tank till filtret i motorbrunnen är det en gammal ledning som var där, från filter till pumlan är en det en honda original ledning, Biltema pumla och sedan watskis båt-bränsleslang vidare till motorn via "dammsugarslangen"

Damsugarslangen... Ny idé, Inne i den, just innan motorn, sitter det en bränslekoppling, ett läckage där kommer ju att ventileras in i båten!!! Den ska jag kolla!
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

toker

#10 » 17:40:54, 08-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen gäller det att luftningen sitter på utsidan båten så det inte dras in igen via nån annan ventil men så dumt bör det inte vara men man vet aldrig.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå (trådstartaren)

#11 » 08:07:55, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo luftningen sitter mot en ventil på skrovets utsida.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#12 » 11:27:42, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag hittat felet.

Packningen till inspektionsluckan. Det var lite riva innan jag kom dit och tidigare ägare hade försökt lösa problemet genom att silvertejpa runt luckan och sätta fogmassa runt hålen där påfyllningsröret mm gick igenom luckan.

Men att försöka stänga ute lukten är ju bättre om den kan stanna i tanken. Nu ska jag åka och köpa packning. Byter till tankmätaren också när jag ändå är igång.


Bild

Hur jag än googlat fann jag ingen bild på hur ser ut med tanken under luckan i golvet.
Så här alla ägare till en Uttern 6200 cc och säkert likadant i 6200 AC och DC också. Om ni finner detta via Google.
Bild


Detta inlägg har valts som lösning


5 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se