Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Hur tar ni stora svallvågor från mötande båt?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

FOTONBM (trådstartaren)

#1 » 22:39:42, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske inte ett OT ämne, men hoppas det är ok här.

Vi var ute idag och mötte en passagerarbåt på Mälaren som gav ifrån sig stora svallvågor. Jag svängde upp rakt mot dem, vilket i efterhand blev lite blött. Körde sakta.

Skulle jag haft annan vinkel eller hastighet? Hur skulle ni ha gjort?
Läst tips på nätet, men är inte till 100% är samstämmiga..


Mindre motorbåt, ca 4,5 meter, planande v-skrov, 25 Hk utombordare, inge eltrim eller motsvarande.
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor



Mattias Petterson

#2 » 22:42:44, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar sakta in och ta de diagonalt.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Henric Johansson

#3 » 22:47:38, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diagonalt, men sänk farten rejält, men ligg kvar i planing.
Gasa lite uppför vågen, släpp över krönet, stött med gasen i dalen, sen upprepa över nästa.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

FOTONBM (trådstartaren)

#4 » 23:09:19, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får testa diagonalt nästa gång med lite mer gaspådrag än idag! Tack för snabba svar!
Blev lite överrumplad när vi kom närmare att det var så kort mellan vågtopparna.. och då körde jag redan rakt emot dem vilket inte blev så bra :skratta3:
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

rospigg

#5 » 23:13:52, 28-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är båten nedlastad med folk i fören brukar stäven kunna orma sig och bete sig lite otäckt om man diagonalar.
Men, det är bara vatten om det skvätter över lite..
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

63an

#6 » 06:48:04, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de kan garanterat bli en upplevelse när man inte ser dem i tid :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

David, Luleå

#7 » 07:29:16, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar möta dem som du gjorde. Sakta in och ta dem rakt med fören. Så lärde jag mig och jag har inte upplevt att det är något besvär.

Att diagonala planande är mycket obehagligare för passagerarna. Det rullar och kastar lite väl mycket av det.

(OT, men appropå 63ans kommentar. min dotter var 4 år och undrade varför man inte har bälten i båten, när man har det i bilen. Det behövs inte, man har ju flytväst, svarar jag. Lite senare sitter hon på passagerarsätet på knä för att se ut, jag kör i kanske 20 knop och överraskas av stora svallvågor precis framför båten så jag drar tvärt av på gasen för att inte hoppa över dessa varpå hon bara flyger av stolen och dyker framlänges in i ruffen och slår sig.
Nu sitter det ett midjebälte på den platsen som barnen får använda...)

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Michael Meier

#8 » 08:09:35, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, både och, men för din egen husfrids skull, ha henne lös även om det vart bra med koppel.

Hon behöver lära sei att parera och hålla sei fast samt vara lös, om du väljer koppel fördröjer du inlärningen och det är en traumatisk upplevelse att vara fastbunden under vattenytan om allt går åt pipan och ingen hjälper henne.

Blåmärken och skador hör till inlärning, gör man fel - gör det ont.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

FOTONBM (trådstartaren)

#9 » 15:00:52, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Är båten nedlastad med folk i fören brukar stäven kunna orma sig och bete sig lite otäckt om man diagonalar.
Men, det är bara vatten om det skvätter över lite..

Då fortsätter jag nog med att köra rakt emot dem,men ger mer gas så båten håller upp fören lite bättre. Låter bättre än att orma sig fram över vågorna, då låter det egentligen som större risk att kantra om vågorna är tillräckligt intensiva?

David, Luleå skrev:Jag brukar möta dem som du gjorde. Sakta in och ta dem rakt med fören. Så lärde jag mig och jag har inte upplevt att det är något besvär.
Att diagonala planande är mycket obehagligare för passagerarna. Det rullar och kastar lite väl mycket av det.
...

Här är det viktigare att passageraren får en bra upplevelse :)


63an skrev:Ja de kan garanterat bli en upplevelse när man inte ser dem i tid :lmao:

Såg höjden på dem, men insåg sent att de kom väldigt tätt. De jag sett tidigare från passagerarbåtarna brukar de vara lägre frekvens på dem, men här körde de kanske på med full fart..
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor

63an

#10 » 16:59:00, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att vara på sjön är fan ingen lekstuga den som sköter reglagen ska ha kontroll på omgivningen hela tiden! Annars händer de olycka när man minst anar...Saknar Bustern, då kunde man åka från massa tjafs! Den är förresten nere i Stockholms skärgård sen 1 år :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se