Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Hydraulpump till TAMD60A (TD60)

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

Björn Westlund (trådstartaren)

#1 » 17:31:54, 24-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nyligen köpt en båt som har två stycken TAMD60A-motorer och som jag nu skulle vilja komplettera med ett motordrivet hydraulsystem för olika användningsområden. Vill hitta pump, adapter & drev som fungerar för montage på uttaget på framsidan av transmissionskåpan då det högre bakre uttaget används för sjövattenpump på TAMD-versionerna. Något förslag på maskin som har sådan pump till TD60?

Har någon ett tips?

// Björn
Björn Westlund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:11, 30-04-2011



Jars

#2 » 19:17:03, 24-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan en sån här bild komma till hjälp !Bild
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

MN

#3 » 07:54:36, 28-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att veta så undrar jag om inte TD60 har en vanlig SAE fläns där? Kan mäta på min kåpa om det är av intresse. På 26xx och Skramlet 2xxx sitter det väl en servopump där? Flöde och tryck okänt men kanske ngt att undersöka vidare.

Finns de inte plats för pump på vevaxeln??

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Björn Westlund (trådstartaren)

#4 » 07:57:03, 02-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Utan att veta så undrar jag om inte TD60 har en vanlig SAE fläns där? Kan mäta på min kåpa om det är av intresse. På 26xx och Skramlet 2xxx sitter det väl en servopump där? Flöde och tryck okänt men kanske ngt att undersöka vidare.

Finns de inte plats för pump på vevaxeln??

MN


Stämmer att det i många modeller sitter en servopump där och jag har nu fått tag i en sådan + en båtkylare (värmeväxlare vatten/olja) till den. Det är en ZF-pump som ger 16 L/min som alltså räcker väl till för en Orbitrolstyrning (kommer nog få strypa lite) men nog för klen för att driva en bogpropp. Jag har möjlighet att fixa en till sådan om någon är i behov.

Skulle nu behöva burken (med filter) för servooljan och gärna med monteringsdelarna om någon har det att erbjuda.

Vet inte om fästet och pumpen är någon standardfläns!? Den är med två bultar som sitter med ca 122 mm CC och flänsringen i mitten som tätar med O-ring är ca 75 mm i diameter. Tacksam om du kan mäta och jämföra!!

Kan gå att få dit en pump på ett av svänghjulen men bägge är redan förlängda idag då den ena driver en stor brand/länspump och den andra driver en 24V generator då jag har både 12 & 24V i båten.
Finns det någon installation av TD60 eller liknande som har en hydraulpump sittande på svänghjulet som man kan tänkas kunna ta prylar från till en sådan lösning?
Björn Westlund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:11, 30-04-2011

Björn Westlund (trådstartaren)

#5 » 07:59:52, 02-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:Kan en sån här bild komma till hjälp !Bild


Tack. Har nu fått tag servopump med kugghjul för transmissionskåpans utsida.
Björn Westlund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:11, 30-04-2011

Fredrik_

#6 » 09:29:36, 02-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plastburken sitter i princip på alla mordernare lastbilar så borde vara lätt att få tag på..
..men skulle du inte ha lite större? Framförallt om du funderar på propp mm!
Vissa bilar med dubbla framaxlar har en 'dubbel' burk! Dvs oval.

Allternativ pumpplasering är även vevaxelns framända! (Knut i remskivan)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jars

#7 » 14:57:24, 02-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske skulle har nånting av den här stilen !
Båda 2 med patroner den ena med bränsefilter på samma hållare
den andre fristående med 1/2"ansl.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Clossa

#8 » 12:07:18, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo Td-Tmd-Tamd. 60-abc är väl samma motorfamilj. Sitter även i truckar och där finns väl hydraulpump.
Clossa
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:46, 30-06-2014
Ort: Kungälv
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 165s. 1972
Ferguson 35 bensin -58
Belos *4
Dodge Dart-69 cab.


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se