Tänk på att utsläpp som innebär en global miljöpåverkan är en sak, regional miljöpåverkan en annan sak och lokal en tredje sak. Alla tre sorterna måste beaktas. Ser vi på utsläppen från en gammal tvåtaktsutombordare, så är det ju framför allt lokal miljöpåverkan pga oförbrända
kolväten (bensin- och oljerester) som förorenar vattnet, som man vill bli kvitt genom att gå över till fyrtaktare. Men så länge man kör båda sorternas motorer på
bränsle av samma ursprung (t ex bensin av fossilt ursprung), så blir den globala miljöpåverkan pga CO2-utsläpp
ungefär densamma för bägge.
En liten jämförelse:
Utsläpp med regional miljöpåverkan kan röra sig om t ex kväveoxid (NOx)-utsläpp från Dieselgate-skandal-bilar, som gör dem mindre önskvärda i synnerhet i storstäder, även om de är relativt bra ur global synpunkt (CO2) och lokal synpunkt (HC och partiklar).