Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Mitt lilla fartyg av naturmaterial.

72 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

Fosson

#16 » 09:42:00, 16-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och spåren på skruvarna i linje, mycket snyggt :thumme:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.



tortap

#17 » 10:03:24, 16-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle inte de där låsbitarna med skruvar varit vad som heter butterfly joint, eller butterfly key? Ingen aning korrekta svenska namnen.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

David, Luleå (trådstartaren)

#18 » 11:01:25, 16-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hade varit rätt coolt att göra en sån skarv också. Eller att skippat hela stora passbiten och gjort en fjäril. "butterfly"

Det får bli till nästa åra :vissla:

För de som inte vet hur en sådan ser ut.

Bild
Originalets URL: http://4.bp.blogspot.com/-zkVIQ01-ShI/VUstIZUCz3I/AAAAAAAABho/n-d6T9XoiJ8/s1600/snapshot_001.jpg

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Stridis2

#19 » 11:25:17, 16-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle jag gjort skarven hade jag gjort biten konisk så när den pressas ner trycks alla sidor mot varandra, alltså båda kortsidor och botten. En ganska enkel skarv men limmet håller ändå bättre på kortsidorna än om dessa är raka.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

David, Luleå (trådstartaren)

#20 » 16:36:06, 16-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åror fixade. Då börjar det vara dags att börja räkna torktider och olja.

Flyttade båten från det trånga sjulet där den bott i några år. Nu är den närmare gården och lättare att gå mellan garage, hus och båt.

Bild

Bild

Då är det bara att pensla på. nästan 4 liter rå linolja har det gått åt till denna. (Och snart en liter kokt.)
Bild

Vackert...
Bild

Rå linolja ska ju tränga in djupt. Det har till och med trängt igenom kvistar runt nitar och mellan bord när jag mättat från insidan.
Bild


Durkarna hade sett sina bättre dagar. (se första bilden i detta inlägg) och saknade bitar och de underliggande "reglarna/listerna" som höll ihop dem var av. Jag hade en bund 19mm tjocka brädor som legat på vinden ovan vedbodan sen... 70-talet? torra var de i alla fall. Lastade in dessa i husbilen när vi for till några bekanta med familjen.
-Vad ska du med de till?
-eeh, Det ska bli bord...

Min vän hade en planhyvel så vi tunnade ut och hyvlade till brädorna så att de passade till att laga durkarna i båten med.
Bild
Bild


Sen köpte jag en burk kromoxidgrön linoljefärg att pensla på.
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#21 » 16:56:09, 16-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:

David, Luleå skrev:Lastade in dessa i husbilen när vi for till några bekanta med familjen.
-Vad ska du med de till?
-eeh, Det ska bli bord...


Oj. Vad sa jag nu??? Bord. Ja vi har ju pratat om att bygga ett nytt altanbord. Fan. Lovade jag just att bygga ett bord? Hemliga båtprojektet får ju inte råka röjas så lätt.

Fick bygga ett bord av de gamla golvplankorna som revs ut när garaget skulle få betonggolv. "de hyvlade brädorna blev lite för klena då jag ändrade konstruktionen..."

Bild
Bild
Bild

Klart för olja.
Bild
Bild

Edit. Färdig behandlat med Odies oil.

Bild

Det var ju ett kul sidoprojekt i det hela ändå... :vissla: Hemligheten med båten bevarad :shake_hands:
:back_to:
Senast redigerad av David, Luleå 20:35:22, 17-06-2022, redigerad totalt 1 gång.

15 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

PO

#22 » 19:42:38, 16-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte är jag så mycket för båtar precis,om man bortser från en o annan färjetur över sundet, men detta är intressant .Snyggt jobb du gör o din berättar talang ger det hela en extra knorr. :thummar: :thummar:

6 personer gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

David, Luleå (trådstartaren)

#23 » 09:18:24, 17-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Kul att du uppskattar det.

I den dagliga blocket kollen dök det upp en snarlik båt. Jag kollade lite med säljaren och fick någon extra bild på den. Jo det var en precis likadan som min. till och med årtullar och förstärkningsskivan för motorskruvarna på insidan av akterspegeln var lika. Så den är nog originalmonterad då.

Men denna hade två sittbrädor! Ja det är ju klart. Det ser man ju på min att det ska vara också. Jag måste bygga en till. Jag har bara en.

Andra båten...
Bild

Nu fotade jag inte tillverkandet av denna. Men jag hade en gammal bräda på vedbodsvindan som var precis samma i dimension som den jag hade Så jag hyvlade och slipade till den så att den ska vara ok att sitta på.

Men där man sitter ock ror... Listen i båten som brädan ligger på såg närmast ut som en ost från Schweitz. Den här har uppenbarligen inte hållit för påfrestningen av roddaren och lossnat ofta. Här måste jag hitta en ny lösning.

vilken tur att jag har en Lidl-plasma. Dags att testa lite massproduktion av delar.

Om jag gör ett plåtbleck som krokar i under listen och klämmer fast sittbrädorna. Med en sån kommer inte några skrivar att dras ut och det borde kunna tåla lite rörelser och så.
Typ såhär.
Bild

Jag gjorde en mall av masonit med hänsyn till diametern på munstycket på plasman och började skära. 4 st behövs för två sittbrädor.
Bild
Bild

Tur att jag sparade en del av bordet från min skrotade bordscirkelsåg från Biltema. Till detta passar ju denna ca 1,5mm plåt bra till
Bara att börja bocka till dem nu då.
Senast redigerad av David, Luleå 09:35:15, 17-06-2022, redigerad totalt 2 gånger.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Holger

#24 » 09:24:05, 17-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Och så avsluta med fyra spårskruvar och lite olja.
Bild

Så. Redo för att ro ut till storgäddorna.
Bild

Ett absolut konstverk!
Såååå vackert! :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

David, Luleå (trådstartaren)

#25 » 17:35:11, 17-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Baxade omkull båten och mättade även utsidan med den råa linoljan.

Bild
Bild

Nu börjar det likna nåt. Den fick ligga och ”absorbera” (den råa oljan Torkar ju typ inte) i en dryg vecka. Sen var min kära sambo borta över helgen med några vänner.

Då passade jag på.
Ut i det fria och måla botten grön.
Bild
Bild

Sen toppade jag de trärena ytorna med kokt linolja. Den härdar ”oxiderar” så den ger en mer avstötande yta.
Bild

Linolja och linoljefärg tar ju sin tid att torka. På söndagkvällen just innan sambo kom hem så fick jag ändå vända den och dra in igen. Nästan torr iallafall.

8 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#26 » 20:06:02, 17-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till båten jag fick av morfar på 80-talet så fick jag med en motor. En 3,5 hp Suzuki. Den var köpt ny av morfar, men aldrig använd innan jag och brorsan fick den. Nu hade den stått sen kanske -05.
En coronalunch förra sommaren skruvade jag fast den på släpvagnen, hällde i lite soppa och satte en vattenhink under. Se på sjutton. Den small igång. Spottade lite vatten ur skvalleröppningen men taskig tomgång. Förgasaren var lite skitig så jag rengjorde den. Nu fanns tomgång och kraft.

Hade en film på provstarten. Men den har jag nog tagit bort. :(

Nu i vår köpte jag en ny impellern. Det var fortfarande original som satt på. Mjuk och spänstig så när som på ett blad som var permanent böjt. Tror inte den nya kommer att vara så fin på ens 1/3 av tiden.

Var dålig på att fota detta. Men det kändes lite läskigt att skruva. Gummipluggarna var fortfarande inlackerade i originallacken.

Bild

Bild

Impellerbytet gjorde inte nåt på skvallerstrålen. Småkass precis som den alltid har varit.

Ny olja i växelhuset och alla nipplar infettade. Startar på andra rycket med choke och första när den är varm. Precis som alltid förr. :)

Tyvärr hade gummit i stoppknappen torkat sönder :( har inte nån bra lösning ännu.

7 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

bm1113

#27 » 22:26:39, 18-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart kul och underhållande tråd att läsa David

Såg på SVT att Föreningen du nämnde med hållt på ett längre tag med en fin båt :)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... fter-46-ar
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

David, Luleå (trådstartaren)

#28 » 11:15:37, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Gummitutan/stoppknappen längst ut på gashandtaget har spruckit. Hur sjutton fixar man detta. Det är svårt att stänga av motorn. Innanför är det en liten bricka på en fjäder som man kortsluter två bleck med när man trycker. Ramlar denna ut så är det svårstoppat. Klart att det går att choka ihjäl den. Men inte så bra.

Svårast hittills.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#29 » 11:29:32, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid sidan om motorunderhållet så lade jag i alla delar i båten. Det ser ju rätt trevligt ut nu.
Bild

Det går ju inte att hålla sig när man väl börjat. På med motor och åror också.
Bild

Ok. Nu har ju båten legat på land i snart 9 år i min ägo. Och hur länge innan dess? Den är iallafall väldigt torr.

Lastade upp den och drog ner till stranden. Den fylldes med vatten lika fort som jag knuffade ut den. :insomnia: Inte helt oväntat precis. Men man hade ju kunnat hoppas lite.
Bild
Bild

Läste på nåt foruminlägg någonstans (inte här) att en träbåt behöver svälla en dag per år den legat på land. ok. Den får ligga och gosa till sig lite då.
Bild

Men lite mysigt med träbåt i kvällssol. Passar bättre in i miljön än en vit plastbalja. I alla fall min åsikt.
Bild

16 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#30 » 12:10:40, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Bild

Gummitutan/stoppknappen längst ut på gashandtaget har spruckit. Hur sjutton fixar man detta. Det är svårt att stänga av motorn. Innanför är det en liten bricka på en fjäder som man kortsluter två bleck med när man trycker. Ramlar denna ut så är det svårstoppat. Klart att det går att choka ihjäl den. Men inte så bra.

Svårast hittills.


Nödlösning skulle ju kunna vara att sätta en sådan här i stället för en gummiplugg på motorns "kontrollpanel" Bredvid chokeknappen.
https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/ ... lsrc=aw.ds

Lite googlande gav mig denna bild.

Bild

Artikelnummer brukar man ju kunna hitta på. 37800-93150 Men många träffar är utrikiska och alla säger "no longer avaliable" eller "Produkten har utgått" :ohnej:

Kanske får ta nödlösningen ändå.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se