15 inlägg •
Sida 1 av 1Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!
- Bevakas av: 3
- Bokmärkt av: 0
- Visningar: 1125
#1 » 17:02:31, 26-07-2023
Hej
Scania D 5 Marinmotor. Kan någon förklara hur denna
termostat fungerar. Den är på 79 grader.Den öppnar som den ska i kastrullen och då stängs ”by pass” luckorna, eller vad det nu är. Motorn blir endast ca 60 grader. Jag har bytt sjövatten pump till en större då den förra inte riktigt räckte till, tyckte jag. Då blev motorn nästan 100 grader.
-
Kapten Flink
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
- Ort: Södertälje-Trosa
- Maskin: Scania D5
#2 » 19:06:37, 26-07-2023
Är vattenpumpen en
kugghjulspump eller något liknande, som kan ge så högt
tryck att den pressar upp termostaten i förtid?
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Ort: Västernorrland
- Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
#3 » 19:49:03, 28-07-2023
-
Kapten Flink
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
- Ort: Södertälje-Trosa
- Maskin: Scania D5
#4 » 19:50:59, 28-07-2023
Impellerpump
-
Kapten Flink
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
- Ort: Södertälje-Trosa
- Maskin: Scania D5
#5 » 23:16:03, 28-07-2023
Motorn har väl färskvattenkylning? Vet du att den bara blir 60 grader eller kollar du på ngn mätare från skakfyrans glansdagar?
-
MN
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
- Ort: Europa
#6 » 12:37:02, 29-07-2023
Färskvattenkylning, javisst. Och nya givare och mätare. Skakfyran var faktiskt D 442, modellen före D 5. Problemet uppstod när jag bytte till större sjö
vattenpump och det hjälper inte att jag minskar på dess
flöde. Tyvärr har jag slarvat bort den förra sjövattenpumpen…
-
Kapten Flink
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
- Ort: Södertälje-Trosa
- Maskin: Scania D5
#7 » 13:49:31, 29-07-2023
Är inte funktionen den att det är en kontinuerligt strömmande vattenflöde genom dom fyrkantiga hålen, skulle motorn bli för varm så hjälper den öppningsbara delen av termostaten till för att kyla motorn, normalt är den stängd.
Ökar man flödet då fungerar inte termostaten
Jag vet inte, bara spånar…
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
1 person gillar det här inlägget.
-
kimmen
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
- Ort: Stockholm N
#8 » 15:04:05, 29-07-2023
Är det impellerpump både på sjövatten och färskvattenkretsen?
Å den pump du bytt är alltså sjövattenkretsen?
1 person gillar det här inlägget.
-
jpd
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
- Ort: Skåne
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10
#9 » 09:48:15, 30-07-2023
Den pump jag bytt är på sjövattenkretsen. Färskvattnet har skovelpump. Termostaten öppnar inte, kanske för att det kylande flödet är för stort? Termostatens kantiga öppningar ska stängas när tempen går upp, vilket den inte gör, samtidigt som termostaten öppnar uppåt. Jag börjar förstå termostaten nu men borde inte det interna vattnet bli varmt nu när jag minskat sjövattenpumpens
flöde? Jag vågar inte strypa för mycket då jag är rädd för att impellern då går torr…
-
Kapten Flink
- Fler än 10 inlägg
-
- Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
- Ort: Södertälje-Trosa
- Maskin: Scania D5
#10 » 09:52:16, 30-07-2023
Går det göra en bypass istället för
strypning, då kan du justera upp flödet till rätt motortemperatur.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
-
tracker
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
- Ort: Örebro
- Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
- Maskin: Hydrema M900
Ford TW15
#11 » 10:26:15, 30-07-2023
Tycker det är mysko att motorn går kallare än termostatens öppningstemperatur.
Det är inte så att det finns nåt annat värmeuttag som gör att du har
flöde på färskvattensidan som passerar förbi termostaten.
Typ matning till en varmvattenberedare?
1 person gillar det här inlägget.
-
jpd
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
- Ort: Skåne
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10
#12 » 10:48:35, 30-07-2023
Termostaten sitter väl i färskvattenkretsen så vad har sjövattenskretsens
flöde med den att göra?
2 personer gillar det här inlägget.
-
MN
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
- Ort: Europa
#13 » 11:08:44, 30-07-2023
Sitter termostaten fast ordentligt så att ingen kylvätska kan läcka förbi?
1 person gillar det här inlägget.
-
MN
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
- Ort: Europa
#14 » 11:17:47, 30-07-2023
Det händer ju också ibland att en
termostat blir skev, så det blir en glipa på en sida av ventilbrickan redan 10-20 grader innan öppningstemperaturen. Eller att stängningskraften minskar så att trycket från vattenpumpen kan pressa upp termostaten redan innan den ser ut att öppna då man kokar den i en kastrull.
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Ort: Västernorrland
- Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
#15 » 14:58:54, 31-07-2023
Hur menar du att du minskar den nya pumpens
flöde då? Jag tror problematiken ligger i att du tog en större pump. Ju mer kallvatten du pumpar igenom ju kallare går den såklart. Det behöver inte vara nån speciell fart på det vattnet. Undersökte du den gamla pumpen? felet i den kanske var att den inte pumpade alls..........
1 person gillar det här inlägget.
-
Stefan1972
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
- Ort: Torpshammar
- Maskintyp: Ej angivet
Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster