Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Scania D 5 termostat

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

Kapten Flink (trådstartaren)

#1 » 17:02:31, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Scania D 5 Marinmotor. Kan någon förklara hur denna termostat fungerar. Den är på 79 grader.Den öppnar som den ska i kastrullen och då stängs ”by pass” luckorna, eller vad det nu är. Motorn blir endast ca 60 grader. Jag har bytt sjövatten pump till en större då den förra inte riktigt räckte till, tyckte jag. Då blev motorn nästan 100 grader.
Kapten Flink
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
Ort: Södertälje-Trosa
Sverige
Maskin: Scania D5



torbjorn_forsman

#2 » 19:06:37, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är vattenpumpen en kugghjulspump eller något liknande, som kan ge så högt tryck att den pressar upp termostaten i förtid?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kapten Flink (trådstartaren)

#3 » 19:49:03, 28-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Kapten Flink
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
Ort: Södertälje-Trosa
Sverige
Maskin: Scania D5

Kapten Flink (trådstartaren)

#4 » 19:50:59, 28-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Impellerpump
Kapten Flink
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
Ort: Södertälje-Trosa
Sverige
Maskin: Scania D5

MN

#5 » 23:16:03, 28-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn har väl färskvattenkylning? Vet du att den bara blir 60 grader eller kollar du på ngn mätare från skakfyrans glansdagar?
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Kapten Flink (trådstartaren)

#6 » 12:37:02, 29-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färskvattenkylning, javisst. Och nya givare och mätare. Skakfyran var faktiskt D 442, modellen före D 5. Problemet uppstod när jag bytte till större sjövattenpump och det hjälper inte att jag minskar på dess flöde. Tyvärr har jag slarvat bort den förra sjövattenpumpen…
Kapten Flink
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
Ort: Södertälje-Trosa
Sverige
Maskin: Scania D5

kimmen

#7 » 13:49:31, 29-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte funktionen den att det är en kontinuerligt strömmande vattenflöde genom dom fyrkantiga hålen, skulle motorn bli för varm så hjälper den öppningsbara delen av termostaten till för att kyla motorn, normalt är den stängd.
Ökar man flödet då fungerar inte termostaten
Jag vet inte, bara spånar…
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

jpd

#8 » 15:04:05, 29-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det impellerpump både på sjövatten och färskvattenkretsen?

Å den pump du bytt är alltså sjövattenkretsen?

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Kapten Flink (trådstartaren)

#9 » 09:48:15, 30-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den pump jag bytt är på sjövattenkretsen. Färskvattnet har skovelpump. Termostaten öppnar inte, kanske för att det kylande flödet är för stort? Termostatens kantiga öppningar ska stängas när tempen går upp, vilket den inte gör, samtidigt som termostaten öppnar uppåt. Jag börjar förstå termostaten nu men borde inte det interna vattnet bli varmt nu när jag minskat sjövattenpumpens flöde? Jag vågar inte strypa för mycket då jag är rädd för att impellern då går torr…
Kapten Flink
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:02, 25-07-2018
Ort: Södertälje-Trosa
Sverige
Maskin: Scania D5

tracker

#10 » 09:52:16, 30-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det göra en bypass istället för strypning, då kan du justera upp flödet till rätt motortemperatur.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

jpd

#11 » 10:26:15, 30-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det är mysko att motorn går kallare än termostatens öppningstemperatur.

Det är inte så att det finns nåt annat värmeuttag som gör att du har flöde på färskvattensidan som passerar förbi termostaten.
Typ matning till en varmvattenberedare?

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

MN

#12 » 10:48:35, 30-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Termostaten sitter väl i färskvattenkretsen så vad har sjövattenskretsens flöde med den att göra?

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

MN

#13 » 11:08:44, 30-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter termostaten fast ordentligt så att ingen kylvätska kan läcka förbi?

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

torbjorn_forsman

#14 » 11:17:47, 30-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det händer ju också ibland att en termostat blir skev, så det blir en glipa på en sida av ventilbrickan redan 10-20 grader innan öppningstemperaturen. Eller att stängningskraften minskar så att trycket från vattenpumpen kan pressa upp termostaten redan innan den ser ut att öppna då man kokar den i en kastrull.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#15 » 14:58:54, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur menar du att du minskar den nya pumpens flöde då? Jag tror problematiken ligger i att du tog en större pump. Ju mer kallvatten du pumpar igenom ju kallare går den såklart. Det behöver inte vara nån speciell fart på det vattnet. Undersökte du den gamla pumpen? felet i den kanske var att den inte pumpade alls..........

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se