Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Dimensioner på en motor

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

jannesdff (trådstartaren)

#1 » 08:07:10, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag undrar om det finns någon bra sida där man kan se dimensioner på olika motorer?
Då menar jag de FYSISKA dimensionerna, alltså Höjd, Längd och Bredd. Övriga data är också intressant men det är framförallt måtten som jag vill veta.
Ett bra exempel är en sida på Yanmar motorer: [https://www.yanmar.com/marine/sv/product/engines/3jh40/]

Hälsningar

Jan Å


Gå till lösningen
jannesdff
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:02:04, 15-01-2013
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135



MN

#2 » 20:49:23, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för storlek ungefär och för vilket syfte? Spännvidden i frågan är enorm...

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

jannesdff (trådstartaren)

#3 » 21:58:43, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det kan jag förstå men det är just totallängd, bred och höjd som är intressant.
Jag har idag en salongsbåt i trä från 1936 och i den så sitTer en Mercedes 240D. Det behöver bytas på sikt och då är dimensionen avgörande. Vilka eventuella motorer ska jag hålla ett öga på. Kan jag bara gå på
samma motor eller finns det alternativ att fundera på?
jannesdff
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:02:04, 15-01-2013
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135

torbjorn_forsman

#4 » 22:16:10, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I bästa fall kan man möjligen hitta måttritningar på motorerna i VHB för respektive fordon där de har suttit som nya.
Är tanken att byta ut Mercedesmotorn mot en modernare personbilsdiesel med ungefär samma cylindervolym / effekt?
Hur mycket arbetsinsats är du beredd att lägga ner för att bygga om motorfästen och anpassa den nya motorn till backslag mm?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jannesdff (trådstartaren)

#5 » 22:35:26, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är precis så jag tänker och förstår att motorfästen och fäste mot propelleraxel måste anpassas. Men vilka motorer får överhud taget plats? Länken som finns överst i den här tråden, från Yanmar, är ett bra exempel hxbxl.
Att söka blint efter en motor och sedan dess VHB känns som en lång omväg varje gång den är för stor. Vet jag några möjliga alternativ så grottar jag mig gärna ner i detaljerna.
jannesdff
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:02:04, 15-01-2013
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135

torbjorn_forsman

#6 » 08:28:45, 03-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag föreslår att du tittar på Peugeot-motorer från 90- eller 00-talet, XUD9, XUD10 m fl.


Detta inlägg har valts som lösning

torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Eje Forsmark

#7 » 10:09:47, 03-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl nästan bara Peugeot o Mercedes motorer som "hemkoverterades" här. Ska du söka nya färdigkonverterade marinmotorer eller har du tänkt konvertera själv?
Ska du göra det själv så sikta på att renovera en likadan inte så enkelt hitta konverterings delar till moderna bilmotorer.
Annars nya diesel marinmotorer i den storlek o effekt finns det en hel del att välja på. Men Vetus.yanmar . Lombardini . Nanni.
RRun volvo penta mfl. Oftast lättare och med mycket bättre/trevligare backslag. En ny och rätt uträknad propeller ska du också ta in i kalkylen den är inte dyr i förhållande till motorbyte.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se