7 inlägg •
Sida 1 av 1Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!
- Bevakas av: 2
- Bokmärkt av: 0
- Visningar: 948
#1 » 08:07:10, 02-08-2023
Hej
Jag undrar om det finns någon bra sida där man kan se dimensioner på olika motorer?
Då menar jag de FYSISKA dimensionerna, alltså Höjd, Längd och Bredd. Övriga data är också intressant men det är framförallt måtten som jag vill veta.
Ett bra exempel är en sida på Yanmar motorer: [https://www.yanmar.com/marine/sv/product/engines/3jh40/]
Hälsningar
Jan Å
-
jannesdff
- Fler än 1 inlägg
-
- Blev medlem: 09:02:04, 15-01-2013
- Ort: Sundsvall
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: MF 135
#2 » 20:49:23, 02-08-2023
Vad är det för storlek
ungefär och för vilket syfte? Spännvidden i frågan är enorm...
MN
-
MN
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
- Ort: Europa
#3 » 21:58:43, 02-08-2023
Jo det kan jag förstå men det är just totallängd, bred och höjd som är intressant.
Jag har idag en salongsbåt i trä från 1936 och i den så sitTer en Mercedes 240D. Det behöver bytas på sikt och då är dimensionen avgörande. Vilka eventuella motorer ska jag hålla ett öga på. Kan jag bara gå på
samma motor eller finns det alternativ att fundera på?
-
jannesdff
- Fler än 1 inlägg
-
- Blev medlem: 09:02:04, 15-01-2013
- Ort: Sundsvall
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: MF 135
#4 » 22:16:10, 02-08-2023
I bästa fall kan man möjligen hitta måttritningar på motorerna i VHB för respektive fordon där de har suttit som nya.
Är tanken att byta ut Mercedesmotorn mot en modernare personbilsdiesel med
ungefär samma cylindervolym / effekt?
Hur mycket arbetsinsats är du beredd att lägga ner för att bygga om motorfästen och anpassa den nya motorn till backslag mm?
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Ort: Västernorrland
- Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
#5 » 22:35:26, 02-08-2023
Ja det är precis så jag tänker och förstår att motorfästen och
fäste mot propelleraxel måste anpassas. Men vilka motorer får överhud taget plats? Länken som finns överst i den här tråden, från Yanmar, är ett bra exempel hxbxl.
Att söka blint efter en motor och sedan dess VHB känns som en lång omväg varje gång den är för stor. Vet jag några möjliga alternativ så grottar jag mig gärna ner i detaljerna.
-
jannesdff
- Fler än 1 inlägg
-
- Blev medlem: 09:02:04, 15-01-2013
- Ort: Sundsvall
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: MF 135
#6 » 08:28:45, 03-08-2023
Jag föreslår att du tittar på Peugeot-motorer från 90- eller 00-talet, XUD9, XUD10 m fl.
Detta inlägg har valts som lösning
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Ort: Västernorrland
- Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
#7 » 10:09:47, 03-08-2023
Är väl nästan bara Peugeot o Mercedes motorer som "hemkoverterades" här. Ska du söka nya färdigkonverterade marinmotorer eller har du tänkt konvertera själv?
Ska du göra det själv så sikta på att renovera en likadan inte så enkelt hitta konverterings delar till moderna bilmotorer.
Annars nya diesel marinmotorer i den storlek o effekt finns det en hel del att välja på. Men Vetus.yanmar . Lombardini . Nanni.
RRun volvo penta mfl. Oftast lättare och med mycket bättre/trevligare backslag. En ny och rätt uträknad propeller ska du också ta in i kalkylen den är inte dyr i förhållande till motorbyte.
-
Eje Forsmark
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
- Ort: Norrbotten
- Maskintyp: Lastbil
- Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb
Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster