Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Söker (desperat) tips angående trasig båtmotor

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

knauande (trådstartaren)

#16 » 18:15:51, 13-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu varit och mätt på motorn med hjälp av en kollega från jobbet som har erfarenhet av tvåtaktare av olika typer.
Primärlindningen på tändspolen var ca 0.8ohm och sekundärlindningen 20Mohm. Så allt tyder på att sekundären i tändspolen är kass.

Vi passade även på att kolla så vi fick puls till primären och det fick vi. Vi läste av det med en multimeter, dock en ganska avancerad.

Nästa utmaning blir att hitta en ny, eller begagnad, tändspole till motorn.

Ännu en gång: Tack för er hjälp! :buga:

Ha en bra kväll
/Uffe
knauande
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:18:10, 06-08-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Suzuki DT28 -81, båtmotor,



knauande (trådstartaren)

#17 » 18:46:13, 15-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen,

Innan jag beställer en ny tändspole vill jag kolla så jag har rätt spänning ut från CDI-enheten till primärlindningen.

Är det någon som kan svara på hur hög spänningen bör vara, 400V?

Jag kommer att mäta med hjälp utav ett oscilloskop.

Tack på förhand för hjälpen

/Uffe
knauande
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:18:10, 06-08-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Suzuki DT28 -81, båtmotor,

G-son

#18 » 18:52:29, 15-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några hundra volt i alla fall, lite olika beroende på varvtal, olika tändsystem o.s.v. Tänk på att utgången till tändspolen ofta har en kondensator i serie med tändspolen, tändspolen behöver då vara inkopplad för att kondensatorn i boxen ska kunna laddas upp (och när det är dags, laddas ur).
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se