Hejsan alla forumister. Hoppas semestern räcker ännu någon vecka för er... min har tyvärr tagit slut
En fördel med att sitta på kontoret igen är ju dock att Maskinisten finns att tillgå och då tänkte jag passa på att be om lite mektips för min båtmotor.
@Holger, är detta fel plats så får du gärna lotsa mig till rätt ställe att ha tråden på.
Jo det är så att motorn startar bra, går fint på tomgång, har bra acc... men när jag trycker ner gasen de två sista centimetrarna så dör den liksom lite. men varvar upp igen så fort jag lättar på gasen. Kanske inget enormt problem kan tyckas, men nu råkar det vara en principsak att båten ska göra åtminstone 30 knop... och den råkar toppa på 29 just nu (Båten är en Ryds 510 GT och det är GPS-hastighet som gäller inte knopmätaren... den fungerar ändå inte)
När jag vinterkonserverade motorn så såg jag att de två nedersta stiften var fina och precis som man vill att de ska se ut medan stiftet i den översta cylindern var blött och hade gått för fett. Förgasarna "ser ut" att följas åt i länkaget till spjällen (har mest bara petat i det med handen själv och inte haft någon som dragit gasen fram/tllbaks dock) och justerskruven står i samma läge på alla tre förgasarna (ganska prick 3 varv från det att dom bottnar).
Så förutom att det är fritt fram med frågor och idéer så undrar jag vad denna justerskruv egentligen påverkar? Det känns ju knäppt att ha justerbara munstycken på ett trippelförgasararrangemang, men tja vad vet jag...
Sugklocka för att se hur spjällen är synkade är sådant nödvändigt eller räcker det att se att de följs åt genom att ta bort luftburken och bara stirra in i förgasarna och sedan dra i länkaget?
Andra uppslag och tips mottages tacksamt.
Just ja, en annan fråga är ang. propeller. Vet någon om propulse-propellrar passar på denna motor?
Sommarhälsningar på er