Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineri

Johnson 70 (2-takt från 94) som ej varvar ur

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera här fartyg, huvud- och hjälpmaskineri, elmaskineri, pannor, separatorer, hydraulanläggningar och styrmaskineri, kort och gott allt som har med fartygsmaskineri att göra. Alla är välkomna, maskinister, fartygsingenjörer och alla andra som har med fartyg att göra eller som intresserar sig för sjöfart!

tobold (trådstartaren)

#1 » 12:39:13, 07-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan alla forumister. Hoppas semestern räcker ännu någon vecka för er... min har tyvärr tagit slut :uupps:

En fördel med att sitta på kontoret igen är ju dock att Maskinisten finns att tillgå och då tänkte jag passa på att be om lite mektips för min båtmotor.
@Holger, är detta fel plats så får du gärna lotsa mig till rätt ställe att ha tråden på.

Jo det är så att motorn startar bra, går fint på tomgång, har bra acc... men när jag trycker ner gasen de två sista centimetrarna så dör den liksom lite. men varvar upp igen så fort jag lättar på gasen. Kanske inget enormt problem kan tyckas, men nu råkar det vara en principsak att båten ska göra åtminstone 30 knop... och den råkar toppa på 29 just nu :) (Båten är en Ryds 510 GT och det är GPS-hastighet som gäller inte knopmätaren... den fungerar ändå inte)

När jag vinterkonserverade motorn så såg jag att de två nedersta stiften var fina och precis som man vill att de ska se ut medan stiftet i den översta cylindern var blött och hade gått för fett. Förgasarna "ser ut" att följas åt i länkaget till spjällen (har mest bara petat i det med handen själv och inte haft någon som dragit gasen fram/tllbaks dock) och justerskruven står i samma läge på alla tre förgasarna (ganska prick 3 varv från det att dom bottnar).

Så förutom att det är fritt fram med frågor och idéer så undrar jag vad denna justerskruv egentligen påverkar? Det känns ju knäppt att ha justerbara munstycken på ett trippelförgasararrangemang, men tja vad vet jag...
Sugklocka för att se hur spjällen är synkade är sådant nödvändigt eller räcker det att se att de följs åt genom att ta bort luftburken och bara stirra in i förgasarna och sedan dra i länkaget?
Andra uppslag och tips mottages tacksamt.

Just ja, en annan fråga är ang. propeller. Vet någon om propulse-propellrar passar på denna motor?

Sommarhälsningar på er
Användarvisningsbild
tobold
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:40, 12-01-2011
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Hakotrac 520



rospigg

#2 » 13:32:58, 07-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Först av allt, vad varvar motorn? Är propeller utbytt? Är båtens botten beväxt?
Justerskruven du skriver om, sitter den högt upp på förgasaren- då är den till tomgång-lågfart.
Huvudmunstycket sitter bakom skruven i botten på flottörhuset, framåt.
Synkronisering- ta bort luftburk, justera tomgångsskruven, går emot armen, motorns S:B sida, så den inte tar i, (backa ex. vis3 hela varv) Nu kan du titta in och se om alla spjäll öppnar samtidigt, du drar liiiite grand på "rullen" på trottelaxeln.
Propulse finns säkert som passar.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

tobold (trådstartaren)

#3 » 13:45:31, 07-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan och tack för input.

Vad motorn egentligen varvar vet jag inte för varvräknaren står på 1500 när motorn är avstängd, och ca 2500 vid tomgång.
Eftersom varvet "ska vara" ca 1000 enligt instruktionsbok gissar jag att den ligger på ca 5200 (alltså mätare står på 6200 då) vilket (tyvärr) kan vara maxvarv beroende på propeller... men men jag vill åtminstone ha tre fina stift innan jag accepterar att inte båten går lite fortare :)
Jo skrovet är rent och på propellern finns säkert lite att hämta också men det är främst motorinställningen jag tänkte rådfråga här.

Justerskruven jag skrev om sitter just bakom spjällaxeln på sidan av förgasaren ungefär i mitten i höjdled. Troligt att det har med lågfart att göra precis som du skriver, dock var det den enda justerskruv jag fick syn på i brådrasket så jag tänkte fråga upp den. Huvudmunsycket, visst är det fasta storlekar på dom då så att jag inte behöver ha allför många variabler här?

Ang synkroniseringen.
Menar du då att jag ska skruva in lågfart/tomgångsskruven eller själva tomgångsjusteringen som sitter på gas/växel-reglaget?
Hälsningar
Användarvisningsbild
tobold
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:40, 12-01-2011
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Hakotrac 520

G-son

#4 » 13:53:46, 07-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

tobold skrev:...men när jag trycker ner gasen de två sista centimetrarna så dör den liksom lite. men varvar upp igen så fort jag lättar på gasen.

Ett skolexempel på en tvåtaktsmotor som får för lite soppa på fullgas. Om det handlar om skit i förgasare, för små munstycken (original är inte alltid optimalt), fel flottörnivå, för lite bränsle som kommer fram till förgasarna eller nått annat på samma tema, det får du ta med dig verktygslådan ut och ta reda på. :skriva2:

Pressa inte motorn hårt innan felet är fixat. Tvåtaktare som går magert gillar att nypa eller smälta kolvar. :svettas:

Angående tändstift så är du väl medveten att man bara ska kolla dom efter en rejäl fullgaskörning som avslutas med att man vrider av tändningen helst utan att ha släppt gasen - det är färg och övrigt utseende från fullgaskörningen man vill se, och slökör man t.ex. in till bryggan har det ändrats så avläsningen blir oanvändbar.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

tobold (trådstartaren)

#5 » 14:09:34, 07-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

...
det får du ta med dig verktygslådan ut och ta reda på.

Tjo tyvärr blir det säkert så vad det lider :)

Ang, stiften så tror jag att avläsningen är OK för den gick inte många sekunder på tomgång efter fullgaskörningen innan jag dödade den så jag är lite förbryllad kring att den skulle gå för magert även om jag håller med om att det är så det känns när jag maxar på gasen. Tja, motorn kräfva ytterligare undersökning utan tvekan.

Ytterligare en fråga som jag kom ihåg nu:
Det finns en tryckluftsnippel (typ bilventil) som verkar leda in i förgasarna med en liten röd plastvinge som man kan vrida på. Är detta något för vinterkonserveringen så att man ska kunna blåsa rent eller vad är det? Ska den lilla röda vingen stå i något speciellt läge? Om den inte är i rätt läge så kanske motorn kan tjuvsuga luft där (är dock en ventilnål i själva ventilen så den borde ju täta ändå tycker jag).

Hälsningar
Användarvisningsbild
tobold
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:40, 12-01-2011
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Hakotrac 520

ErikPetersson

#6 » 22:35:27, 07-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dendär bilventilen med den röda spaken är för vinterkonservering, kommer tyvärr inte ihåg hur den skall stå. Du kan prova att pumpa på bensinblåsan när den går dåligt. Går den bättre av det kan det tex vara membranen i bränslepumpen som børjar bli dåliga. Men tror du har något annat fel om att stift ser annorlunda ut. Kan ibland gå rätt bra att kika in genom tändstiftshålet om man har en smidig ficklampa, e ju lätt o se om det ser bra ut därinne.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

tobold (trådstartaren)

#7 » 09:43:29, 08-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack.
Jag får nog helt enkelt lägga lite mer kärlek på motorn när tillfälle finnes. Börjar med att kolla synk av spjäll men blir det inte bra får jag väl riva lite och se hur det ser ut.
Användarvisningsbild
tobold
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:40, 12-01-2011
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Hakotrac 520

Mikael.Johansson

#8 » 23:16:16, 09-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här felet påminner om vad grannen upplever just nu på sin Mercury 40, 2 cylinders tvåtaktare.

Den startar bra och går någorlunda på låg tomgång, men vid gaspådrag händer det inte speciellt mycket.
Nedre stiftet är sotigt och övre är helt rent, båda helt nya stift.
Kompression 9,1-2 bar på båda.
Ingen verkan av ny bensin och annan tank.
Förgasaren är rengjord, i vart fall flottörhus och huvudmunstycke. En mycket simpel förgasare, så jag tror inte där fanns något mer på den.

Gnista finns men den är ljus och tunn.

Min tanke i nuläget är att den kan dra i sig bränsle genom den elektriska choken, som på något vis skall leda in bränsle i insuget; Altenativt att den läcker igenom bränslemembranet och in i vevhuset, vilket i så fall skulle påverka den nedre cylindern. Det finns även ett ytterligare membran i bränslepumpen, som styrs av det övre vevhuset, men den slangen har jag provat att plugga utan resultat.

Om det vore något med tändningen tycker jag att det inte skulle påverka endast den ena cylindern.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till Fartyg och fartygsmaskineri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se