Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Tips för ersättningsmaskin till Stiga Park Plus

8 inlägg • Sida 1 av 1

baheno (trådstartaren)

#1 » 19:24:49, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har idag en Stiga Park Plus med slaghack för klippning, snöslunga och ett snöblad för snöröjning. Ytan jag kör på är en uppläggningsplats för båtar på en båtklubb.
Stigan känns efter tre säsonger lite för klen för vårt behov. Slitaget på drivremmar etc känns väldigt högt och det krävs en hel del underhåll på maskinen.

Därför tänkte jag leta reda på en mindre traktor istället. Hellst ska den vara 4wd, midjestyrd och kunna bära klippaggregat och snöplog i första hand samt även dragkrok för att kunna flytta båttrailers med. Gärna skopa fram, men det är inget krav. Begagnad men i OK bruksskick är ett krav

Har ni några tips på märken/modeller som jag kan leta efter? Traktordjungeln är helt ny för mig och jag har dålig koll på vilka fästen etc som är bättre än andra.

Tänkt budget för detta är ca 60-70k är jag helt ute och cyklar där? Kan man få tag i det jag efterfrågar för dom pengarna?

ALLA svar eller tips är tacksamt emottagna!

MVH
baheno
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:02, 31-12-2016
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga Park Pro



SvampenT15

#2 » 19:46:32, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta på Wille maskiner dom har allt du begär, Men kan bli lite dyrare inköp. Men du slipper många problem om du sköter den. Sen finns ju Avant kan ju gå an den är ju lite enklare. Även Holder Har det du frågar efter. Sen har jag sett en del Kina maskiner som är liknande men jag vet inget om kvaliten där. Det viktiga är ju att det finns service där du finns.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

dc_lindberg

#3 » 20:59:23, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Belos
Hako
Holder
Finns väl ett par kineser på marknaden idag också?

Men... det är helt olika lagar som gäller för åkgräsklippare och traktor med klippare...

För 60-70 får du en ny BCS/SEP/Ferrari, Irus, m.m.

Du beskriver ett problem du aldrig skulle ha med en vanlig Belos 222, 275 eller 284. Irus U-1200K skulle också lösa problemen du presenterar.
Både Irus och Belos ger dig mycket stort utrymme kvar upp till 60-70...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

roland 1970

#4 » 00:09:01, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Italienska goldoni har intressanta småtraktorer

1 person gillar det här inlägget.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

baheno (trådstartaren)

#5 » 16:28:08, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppen med alla tips!

Har kikat på en Holder 4wd med skopa fram som ser ut att kunna vara en bra maskin för mig!

Frågan är liksom lite också vad en sån är värd? På blocket ligger Holder vad jag kan allt från 30k - 200k

Vad ska man kika efter när man kollar beggat? Hydralslangar kan jag tänka mig.. Däckslitage? Är det dyrt med traktordäck? Andra bra tips att kolla?
baheno
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:02, 31-12-2016
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga Park Pro

baheno (trådstartaren)

#6 » 16:34:14, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är tex två alternativ... Notera viss prisskillnad som är svår att motivera för en okunnig...

https://www.blocket.se/klippan/Holder_A ... ?ca=11&w=3

https://www.blocket.se/kalmar/Holder_A4 ... ?ca=11&w=3

Den första står visst i Småland. Jag är inte speciellt sugen på att åka och kika på/besikta den eftersom jag bor i Sthlm. Finns det (typ som i båtvärlden) besiktningsmän som man kan anlita för att ge den en översyn? Då skulle jag kunna köpa den osedd och försöka ordna med en transport hit upp.
Vad tror ni?
baheno
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:02, 31-12-2016
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga Park Pro

SvampenT15

#7 » 18:18:14, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns absolut maskiner i Sthlm som passar dig men alla finns ju inte på blocket!!!! Kolla vem som säljer ex Holder Goldoni Kubota Hako Wille i Sthlm. Eller några som säljer Jordbruks maskiner. Dom flesta har en hel del beg maskiner av olika storlekar och priser. Då har du ju möjlighet att provköra och se om det passar dig samtidigt som du bygger upp lite kunskap om maskinerna. Du frågade om det är dyrt med däck till dessa maskiner. Som alltid med bra maskiner så är det mesta dyrt. Men kanske inte i längden mot att köpa för klen maskin. Jag skulle tro att det billigaste är att köpa en liten jordbrukare med blad och lastare. Så kan du ju ha sandare i baklyften. Man får ju även tänka på transport kostnaden om du handlar långt hemmifrån.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

dc_lindberg

#8 » 07:29:52, 24-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker nog att däcken till Stigan snarast är hutlöst svindyra i förhållande till vad det är man får för pengarna.
I jämförelse så får du mycket mer däck när du köper traktor däck.
...trodde jag lagt upp en tråd med min Howard GEM, men allt jag hittar är de två som www.autrepmek.com tog över av mig... Poängen var att riktiga Trelleborg traktordäck, som man bör använda på Howarden, kostar ungefär lika som "turf" däcken som den levererades med vilket är att jämföra med vad du har på Stigan. Slitagemässigt så lirar de inte i samma division.

Ska du klippa gräsmattor vill du nog ha turfdäck iof...
På vintern tycker jag nog traktordäck är överskattade... det är i alla fall bara kedjorna som ger fäste...
I lera, sand och grus, tja, då har jag nog bäst erfarenhet av traktordäck i alla fall.

Köp inte för liten maskin, men köp heller inte en för stor...
Lagom är verkligen bäst :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se