Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Stiga Villa 12, klippagregatet sitter snett?

28 inlägg • Sida 1 av 2

ollenorell (trådstartaren)

#1 » 20:25:21, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Det här är min flickväns Stiga Villa 12, 2017 årsm, inte mycket körd.
Klippagregat: 85 Combi, har tagit bort en kåpa på bilden bara.
Bild
Hon hade kört i lite med klipparen och böjt ena armen som håller klippaggregatet.
Det orsakade att de här gjutjärnsbussningarna sprack på ena sidan, och blev kraftigt ovala.
Hon fortsatte bara köra, men ändå så har axeln klarat sig skapligt, tog ner lite ytligare gropighet med sandpapper.
Beställde nya "redskapsfästen" av Stiga för 325kr/st, armen med gjutjärnsbussningen och smörjnippeln alltså.
Tänkte att jag nu löst problemet.

Bild
"Klippargregat högerskjutet"---->>>>>>
När jag monterar klippagregat på klipparen, ser ni att klippargegatet är förskjutet till höger??
Bild
Klippargregat högerskjutet---->>>>>>
Bild
<<<<<<<----------- Vänsterskjutet från det här hållet.
Bild
Här är klipppaggregatets drivrem med remspännare (fjädrande) och drivhjul som får kraft av motor via en kopplingspedal.
Bild
Bild
Här är manualen.
Den visar att hela drivremsarranget alltså lägger spännning/sidokraft mellan klippparen och aggregatet.
Men vad är det här för djunk???
Det är ju stor risk att mina nya armar med bussningar på kommer slitas ner igen när de är snedbelastade??
Vågar inte köra igång och klippa som det är nu!

Edit: Bilderna är rättvända i min telefon, men blev något fel här
ollenorell
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


PeterR

#2 » 21:13:59, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Armarna, pos A, (på båda sidor) är sannolikt inte helt krya. Som jag ser det är de dessa som bör riktas först.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Volvo BM T430 med Trima 1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508

ollenorell (trådstartaren)

#3 » 21:58:34, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt, armarna pos A är ju svagaste punkten som tar smällen vid en motkörning längs sidan.
Vänsterarm var också böjd i pos A efter motkörningen, och jag har bokat tillbaka den rak igen.
Ser perfekt ut med en stålskala.

Och monterar jag aggregatet utan drivremmen ansluten på klipparen så hamnar aggregatet i mitten.
Det verkar vara den där remmen som drar aggregatet ur position.
Automatisk remspänning är det med fjäder.
ollenorell
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige

PappaNille

#4 » 23:21:30, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad väntar du dig från en Stiga! På min Stiga Park president så gick remmen i fronten av klipparen när klippdäcket vinklades tillräckligt uppåt. Ett stopp, nä det kan vi inte montera, låt remmen vara stoppet...Ser inte att det där är ett problem på er klippare, när du kör kommer det inte märkas. Se till att hålla fettnipplarna smorda bara. Tror inte att det var krocken som gjorde bussningarna ovala utan snarare slitage. När du tröttnat på Stigas ”lösningar” så kolla på en Husqvarna Rider, det tog mig 3 Stiga park att fatta det men nu ångrar jag inte att jag bytte.


Skickat från min iPad med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs
Ryoby 4t trimmer/slyröjare
Stiga park pro 20 -03
Kellfri ATV grävare

ollenorell (trådstartaren)

#5 » 07:23:58, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, börjar förstå nu att det inte bara är du som hyser viss antipati mot Stiga, utan det är många som föreslår Husqvarna Rider ist för Stiga, den verkar omtyckt!

Precis, fettspruta ingick inte vid köp av klipparn, men det står med i bruksanvisningen över underhåll.

Köpte en biltema fettspruta med en 400g tub mollyfett
Impregnerade också de nya bussningarna genom att lägga dem i olja nåågra dagar i hopp om att lagerytan (gjutgods-ish) skall vara lite poröst och suga upp lite olja och bli självsmörjande.

Jag trodde jag var en idiot först, men börjar nu inse att grejerna förmodligen är på den här nivån bara...
ollenorell
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige

ollenorell (trådstartaren)

#6 » 07:29:25, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljekann-fettspruta....
Bild

Skickat från min Nokia 7 plus via Tapatalk
ollenorell
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige

PappaNille

#7 » 08:23:29, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt blir bättre med lite smörj!


Skickat från min iPad med Tapatalk
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs
Ryoby 4t trimmer/slyröjare
Stiga park pro 20 -03
Kellfri ATV grävare

dc_lindberg

#8 » 10:09:28, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken rolig konstruktion!
Remmen drar hela aggregatet ca 3cm åt vänster, och i konstruktionen har man inte byggt in för att motverka sidokraften från remmen!
Ingenjörsnivå i den avancerade skolan ("gör om gör rätt!") :skratta3:

Fråga 1:
- finns det slack i remmen nog för att verkligen klara en sidoförskjutning åt höger (Obs! Man talar alltid i fordonets färdriktning, både på land och till sjöss, samt i luften...) ?
OM ja:
- se om du själv kan tillverka någon adapter som "knuffar" tillbaka aggregatet åt höger med didär ca 3cm.

Samtidigt, så måste jag tyvärr falla in i kommentaren ovan:
"Vad väntar du dig från en Stiga! "

Börja med att modifiera dina fästen för aggregatet!
Så här ska det se ut!
userpix/136201_3DF3AYYHAIGWK1560535252.jpg
De utan smörjnipplar => axeln svarvas ned på "noll tid" => mkt jobb och kostnader.
Självklart skall axlarna smörjas varje gång du använder aggregatet ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ollenorell (trådstartaren)

#9 » 10:56:02, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Vilken rolig konstruktion!
Remmen drar hela aggregatet ca 3cm åt vänster, och i konstruktionen har man inte byggt in för att motverka sidokraften från remmen!
Ingenjörsnivå i den avancerade skolan ("gör om gör rätt!") :skratta3:

Ja man blir ju mörkrädd, att bygga in en kraft med avsikt som förskjuter aggregatet snett, det är ju som att be om en onödigt kort livslängd.
dc_lindberg skrev:Fråga 1:
- finns det slack i remmen nog för att verkligen klara en sidoförskjutning åt höger (Obs! Man talar alltid i fordonets färdriktning, både på land och till sjöss, samt i luften...) ?
OM ja:
- se om du själv kan tillverka någon adapter som "knuffar" tillbaka aggregatet åt höger med didär ca 3cm.

Precis, remspännaren är fjäderbelastad, och remmens längd är tillräcklig för att aggregatet kan pressas till centrum av maskinen där det borde vara.
Och precis, man skulle behöva modifiera med ett stabilisatorstag som då håller tillbaka aggregatet i läge.
Konstigt att sätta MIG-svetsen i en maskin köpt ny sommaren 2017...
Finns ju nästan garanti evetuellt.
Jättekonstigt att köpa en klippare för 20 000kr, för att sedan behöva modifiera den, men
Samtidigt, så måste jag tyvärr instämma i kommentaren ovan:
"Vad väntar du dig från en Stiga! "
dc_lindberg skrev:Börja med att modifiera dina fästen för aggregatet!
Så här ska det se ut!
userpix/136201_3DF3AYYHAIGWK1560535252.jpg
De utan smörjnipplar => axeln svarvas ned på "noll tid" => mkt jobb och kostnader.
Självklart skall axlarna smörjas varje gång du använder aggregatet ;-)

Du menar att jag har den bra sortens bussningar med smörjnippel, och att det finns en dålig som saknar?

dc_lindberg skrev:Självklart skall axlarna smörjas varje gång du använder aggregatet ;-)

Ringde en kille på Stiga, inte ÅF, utan Stiga själva.
Jag försökte påtala att alltihop är ett enda djunk!
Han sade att de där bussningarna måste smöjjas flera ggr/vecka.
Hmm, ÅF glömde nämna det, och instruktionsboken är inte supertydlig därvidlag.
ollenorell
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige

dc_lindberg

#10 » 11:49:11, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. De äldre hade inte smörjnippel!
Axlarna slets ned före midsommar o maskin inköpt när gräset gror...

Bussningarna måste smörjas -varje- gång klipparen används, och vid varje paus i arbetet.
Exakt tid har jag inte hört, men kör med en japansk devis om hur mkt mat en människa bör hålla sig till; det som ryms i den ena kupade handen, var 4 timme. (dvs ca 1-1.5dl). Det överfört på klipparen; varje gång du tar rast, och då lagomt mkt så du ser det krypa fram nytt fett.

Man kan bli tvungen att modifiera. Produkter som tillverkas nu mera är verkligen exempel på:


Enda trösten är att HQ, som är en helt annan klass, också kostar en helt annan division ;-)
Synd att http://www.evp.nu gått i pension - de fixade sådana där klippbords problem, på löpande band.

Nu må du efterlysa bilder från andra Maskinister som har motsvarande maskin och klippbord => så du får mer uppslag om hur andra löst problemet.
Tyvärr kommer jag inte ihåg hur EVP gjorde - såg bara 2st av alla "riktade" klippbord genom åren hos dem och ett antal ned"svarvade" hjulaxlar. De flesta gick hos HSB. Det jag -vill- tro mig minnas, var att man fick flytta på de bakre fästena ("styr pinnarna") i sidled. Men om det kräver svetsarbete eller inte minns jag inte. Har ett vagt minne av att man åkte på att bocka om fäst-/lyftarmarna också (de med smörjnipplarna).
Vill minnas att problemet när däcket sitter som på din maskin är att ca 5cm oklippt hamnar under höger hjulpar => ser för... ut efter man klippt; så det är ett "krav" att få riktat montaget.
Konstigt att Stiga väljer att inte ta det... :klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman

#11 » 12:06:06, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att handla prylar för mycket mer pengar och konstatera att ska det bli bra får man bygga om det själv.
Prova det kan ju gå bra

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo Comia c8 2.0

PappaNille

#12 » 11:25:49, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara själva idén att fästa in klippdäck (och plogblad om man har ett sånt) i hjulens axlar! Var alltid orolig när jag plogade med stiga park, helt plötligt har man lite annorlunda hjulvinklar efter en påkörning. Och sen på Villa o Park AWD så roterar axlarna, haha vilket skämt. Det borde såklart vara så att armarna till klippdäck o plog o andra ting sitter infäst i chassit, dessutom med en konstruktion så att klippdäck kan rotera lite kring centrum, nu går det bara att vinkla upp och ner....Gissa hur set ser ut på HQ rider?


Skickat från min iPad med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs
Ryoby 4t trimmer/slyröjare
Stiga park pro 20 -03
Kellfri ATV grävare

ollenorell (trådstartaren)

#13 » 17:17:06, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att höra att det inte bara är jag som tänker som en maskinist och tycker konstruktionen är tafflig, utan att den nödvändigtvis skulle behöva vara det. ;-)
DET FINNS ETT CHASSI PÅ MASKINEN, ANVÄND DET MED FÖRDEL!

Vore kul om någon Stiga-moddare ville ge sig tillkänna.
Vi kör maskinen sålänge, smörjer ofta och väntar på nästa ras!
ollenorell
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige

Skru'are

#14 » 21:10:08, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jämför med funktionen för ett panhardstag.
Wire eller kulleder?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Johanolof

#15 » 22:26:53, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är problemet? Gör det något om aggregatet står någon cm snett när du inte kör. Har en likadan klippare men har aldrig upplevt något konstigt. Tycker det är en toppen klippare till det jag kör. Klipper lite biytor någon timme i veckan där jag inte har roboten till att köra. Ända svagheten är tandremmen som jag har dödat några gånger pga vedträn och någon jordfast stubbe.

1 person gillar det här inlägget.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates