En sån 4-mixmotor, om de nu heter det fortfarande, fungerar väl förgasaren på samma sätt som en vanli 2-taktsmotor?
Ta av ljuddämparen och lys in i cylinder och kolv.
Kolla om det är repor på kolven. Och kolla om det är repor på cylinderväggen på insugssidan.
Är det inga skador att tala om så lär det ju vara bränsleproblem. Kanske pump och styrmemban i förgasaren. De är billiga.
Jag kan ha helt fel då jag aldrig hann med att meka med någon 4-mixmotor.
Vi började alltid med att kolla hur cylinder och
kolv såg ut så gör det du också. Det är så lite jobb för att få se hur det ser ut.
Den vita röken är väl ett tecken på att bränslet inte är i ordning. Lite mycket
bränsle ett tag som samlats upp under tiden du stått och ryckt och som sen motron går på tills det är slut igen och den stannar. Röken är väl 2-taktsoljan?
Har för mig att den blåsen kostade en del så det är helt klart värt att laga. Kanske även om det skulle vara skador på den i cylinder och på kolv.
Det är viktigt att motorn är tät för att pumpningen av bränslet ska fungera i förgasaren.
Du kanske bytt bränsle mellan alkylat(miljösoppan) och 95oktan eller tvärt om?
Då sker en del reaktioner som kan ge gummidelar förhårdnader och kanske bucklor. Tänker på membran i förgasaren igen om då inte fungerar som de ska.
Välj alltid ett bränsle och håll dig till det. Så sa Stihl till mig.
Igen kan jag ha helt fel då jag faktiskt inte har kikat på 4-mixmotorn. Men som jag minns det så är det en 2taktsmotor där man fått gaserna att gå i kanaler för att få en 4takts gång. Då tänker jag att förgasaren kanske fortfarande fungerar som på en 2-taktsmotor och att du inte har några ventiler ivägen bakom ljuddämparen.