Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Stiga garden compact tändproblem

52 inlägg • Sida 3 av 4

daza (trådstartaren)

#31 » 07:55:54, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det känns som det ska, inget som hugger eller liknande, något trögare än min andra gräsklippare som är en handjagare.
Dom gånger jag lyckats få igång den utan att den baktänder, under drift baktänder de inget, dock pulserar varvtalet något när den gång. Men som sagt, vågar knappt dra i snöret av rädslan att få en smäll =)
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



per-åke

#32 » 08:49:29, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rolf Zetterberg skrev:En motor ska ju kunna gå att starta utan tyngd från vare sig remskiva eller kniv.Så gör ju många jordfräsar,gräsklippare och annat när de kommer från fabriken.

Helt riktigt! Under förutsättning att det är ett "tungt" svänghjul monterat på motorn.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Rolf Zetterberg

#33 » 16:17:25, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle då kunna betyda att GGP-gruppen köpt in fel motor för användning i åkklippare?
Tror inte på det.I så fall skulle kunderna snart ha klagat.

I och för sig kan det ju vara intressant att veta om svänghjul och tändning har samma nummer i pdf:en som på maskinen?
Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet

per-åke

#34 » 17:08:09, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rolf Zetterberg skrev:Det skulle då kunna betyda att GGP-gruppen köpt in fel motor för användning i åkklippare?
Tror inte på det.I så fall skulle kunderna snart ha klagat.

I och för sig kan det ju vara intressant att veta om svänghjul och tändning har samma nummer i pdf:en som på maskinen?


Det har dom så klart inte gjort, det jag funderade på om någon bytt motor i klipparen.Eller ev bytt svänghjul. Men nu var det inte så, så det är bara att leta vidare var felet är. :thumme:
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Rolf Zetterberg

#35 » 23:52:47, 25-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmm,det är väl där vi står...
En sak jag skulle prova är att ta bort kilen och backa svänghjulet bara litegrann,dra fast och se vad som händer.
Många tror att kilen är nödvändig,men den sitter där mest för att folk ska sätta tillbaka svänghjulet på rätt ställe.

"The flywheel is then tightened down onto the crankshaft with a nut or bolt (see Photo 4). The tapered fit between the flywheel and crankshaft wedges the two parts together, providing the mechanical hold. The key has little to do with keeping the parts in position after assembly. That is the job of the tapered fit."

Källa:
http://outdoorpowerinfo.com/repairs/flywheel_key.asp
Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#36 » 00:16:52, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke i samma frågeställning, med liknande problem, dök upp för mig igår...
Per-Åke spordes om tändspole till en 3hk klippare som jag pillade på, fick igång den bara för att den skulle dö se'n... (brytar spetsmotor...).
Kan inte lägga 5-600kr på en klippare som har ett marknadsvärde på kanske 300 (en soliga dag med en desperat kund...).
I söndags blev jag tvungen att välja att skrota en 3.5hk motor... vevaxeln var inte riktigt rak... snarast en ostbåge... Så, (!) jag snodde den elektroniska tändspolen från den till 3hk'n .

Vips startade, givetvis, 3hk motorn.
Men (!) den beter sig snudd på som TS 6.5hk!...
Märker att tändningen ligger lite tidigt, motorn "går som F". Sitter iof Stigas "turbo" platta med två små knivar i kanten klippanordning (gillar inte skräpet även om det klipper bra och är skonsamt mot knivarna när det sticker upp rötter mm - Gatorkniv är -så¨- mkt bättre, men... 250kr till en maskin med marknadsvärde... ).

Skillnaden mellan:
- brytarspetsarna
och
- 3.5hk's tändspole
tycks vara att den elektroniska tänder en gnutta tidigare... kändes i fingarna... Ett något mer bestämt ryck med bättre snärt löste det trasslet.
Baksidan med 3hk är att "turbon" inte har de dubbla plattjärnen som 3.5hk's varianten har - mindre svängmassa...

=> vi är åter till tändspolen i funderingen kring TS problem.

OM jag nu har koll på läget, så:
- motorn gick finfint från inköp och x-tid.
- av okänd anledning började motorn dumma sig
- allt som rimligtvis går att kontrollera, som har med tändningen att göra, har kontrollerats
- finns en "seghet/tyngd/motstånd" som är större än motsvarande andra motorer när man drar i startsnöret, f.ö. inget underligt.

...dum fråga helt plötsligt ur det blå... är motorn utrustad med den där moderna (idiotiska) "motorbromsen" (släpan mot svänghjulet)?
Haft ngr där släpan inte släppt ordentligt - jobbiga att starta... tills man kommer underfund om orsaken o fixar den...

Till dum fråga... hur säkert är det att ingen annan än din far pillat på motorn?
Har maskinen varit inlämnad på verkstad en så lång tid att motorn kan ha bytts, utan att vare sig du eller din far sett/insett det?
(...vi har en firma en bit väster om mig som är ökänd för att inte kunna och ställa till det... jag har med egna ögon sett en del av deras "alster"... Och -ändock- lämnar folk in sina maskiner där...)
För ett är helt klart i TS frågeställing/problem - tändpunkten ligger fel.
Den kluriga frågan är varför... därav detta inlägg av mig; min nya erfarenhet av 3hk vs 3.5hk motorerna (dock endast 1 stickprov, men ändock).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

daza (trådstartaren)

#37 » 22:37:28, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, haft lite fullt upp med höbärgning.
Finns ingen släpande motorbroms mot svänghjulet.
Inte ens min far har pillat på motorn, den köptes, användes 3 år utan fel, ställdes undan 2-3 år, provstartades och gick då ej. Gavs bort till mig om jag kunde få igång den. Jag bytte bensin, rengjorde förgasare och bytte membranet som torkat ihop samt justerade ventilerna. Drog igång den och den startade tillslut, men den baktände och slog tillbaka titt som tätt. Tog ett rep och gjorde en ögla att fästa över dragsnörehandtaget så det ej skulle slita fingrarna av mig.
Kan lyckas att dra igång den, antingen baktänder den eller så går den igång, och går den igång så pulserar varvtalet men den funkar. Krävs en riktig övermänsklig snärt för att den ska gå igång, inte alls det som är brukligt för en klippare.

Jag ska göra så att jag imorgon går igenom allting en gång till, ska även prova alla tips här. Backa svänghjulet t ex. någon skrev att de fått liknande problem med kärvande spjäll, så jag kollar det också. Återkommer med rapport
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#38 » 23:12:22, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ventilspelet är lätt att justera så minska spelet något på avgasventilen, som en test iallafall... (mindre spel, bättre decompfunktion)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

per-åke

#39 » 08:03:33, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var hittade du membranet i den förgasaren? RM-65 har flottörförgasare!
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

63an

#40 » 09:09:41, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan utgående vevaxel ändrat sej på svänghjulssidan ( Glapp?) Finns möjlighet till göra lite avlånga hål för tändjustering? Frågar för de finns inga bilder på åbäket :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

daza (trådstartaren)

#41 » 10:40:02, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per-åke: korrekt, blandade ihop det med walbroförgasaren till röjsågen =) icke bytt membran, var insugspackningen jag bytte.

Jag har nu hittat ett fel som jag måste åtgärda, fjädern som håller insugsspjället stängd tycks vara felmonterad, så den står konstant öppen. Måste kika på en sprängskiss för att se korrekt montering, hittar ej hur den naturligt ska sitta

Edit: kallas governorspring, verkar vara vakuumstyrd när jag kollade min andra stigaklippare så sitter nog rätt ändå, någon som vet hur det spjället funkar?
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

daza (trådstartaren)

#42 » 11:47:16, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm okej skruvat ihop allt nu, provat att starta. Smällde tillbaka första draget, tog i igen utan helvete och den startade. Går på fullgas, spelar ingen roll om jag vrider ner reglaget. När jag provade på min stiga combo så går den ju inte på maxvarv när.man har gasreglaget på max.
Hur fan styrs varvtalet på en sådan här?
Någon skrev att de fått liknande problem när spjället hela tiden stod vidöppet, det gör ju detta. Börjar närma mig?, tänker vidöpoet spjäll ger högsta fyllnadsgraden i cylinder, vilket ger högre kompressionsmotstånd och långsammare igångdragning?

Edit: Tankevurpa, fyllnadsgraden är ju densamma oavsett.
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

daza (trådstartaren)

#43 » 14:58:45, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äh, jag ger fan upp. Stiga kan ta sina j*vla skitmaskiner någon annan stans. Någon som vill köpa en reservdels garden compact samt en nästan ny stiga combo 48cm klippbredd med drivning som fungerar klanderfritt(än så länge)?
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

per-åke

#44 » 17:45:58, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej inte ge opp nu! Det börjar ju bli intressant detta.
Du har ju kollat det uppenbara, så nu är det dags att kolla det andra.
Såg att du bytt tändspole, är det rätt tändspole du satt dit? Artikelnummer på den nya spolen, har du det kvar! ( skall heta 18550070/0 )
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

63an

#45 » 19:15:27, 27-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer de här är ju bara början på en mek-karriär! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se