Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Stiga garden compact tändproblem

52 inlägg • Sida 2 av 4

Turbodiesel

#16 » 18:12:29, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte du orkar dra upp motorn i rätt hastighet på avsett vis med felaktig dekomp, och den slår istället baklänges med tänd bränsleblandning. Du har ju ett klart fel där i alla fall.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



daza (trådstartaren)

#17 » 19:25:40, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Jag skulle tro att du har problem med ventilspelet, eller defekt dekompfunktion. Avgasventilen ska med dekomp bara stänga totalt strax innan tändning. Är ventilspelet kontrollerat och helt OK enligt rätt manual?


"Precis innan" kan vara väldigt mycket. Kollade nyss och när kolven vänder i botten på kompressionsslaget så börjar dekompen öppna vid vändningen och stänger när kolven kommit halvvägs ca till TDC
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#18 » 22:17:31, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra fråga, och bra svar!
Intressant tråd och spännande problem.

Om det slår tillbaka så hårt att snöret rycks ur din hand, då -är- det illa!
I -samtliga- fall som jag haft det så -har- krysskilen varit skadad, räcker med så lite som 1/10'smm.

För en annan som inte kan något om de-komp ventiler (har inte sådan lyx) - beskriv hur dessa kan orsaka "bak-tändning".

Förgasare kan inte orsaka -så- allvarlig effekt som du beskriver, men jag har haft 1-2st där spjället orsakat att de baktänt och ryckt dragsnöret ur handen på mig. På hondas små motorer har det skett skett genom att spjällaxeln oxiderat fast i förgasare i max-gas läge. Lite Omega 636 löste de förgasarproblemen. I dessa förgasarfall, så har man tagits sig runt baksmällarna genom snärtigare drag - och det är tydligen den stora skillnaden mot ditt problem (att det inte hjälper för dig).

När jag ser bilder på din vevaxeltapp, svänghjul och krysskil - då tror jag att de är oskadade; fram tills dess håller jag för troligt att du missat skadan, för man räknar inte med "som amatör" att -så lite gör -så- mycket på dessa "leksaksmotorer". Jag fick lära mig "den hårda vägen" att B&S inte alls är "okänsliga" "grovsmiden" - griniga och petiga "små dj.* " är vad det är!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

daza (trådstartaren)

#19 » 22:58:51, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo nog har jag missat något men jag undrar vad. Det satt ingen krysskil på knivsidan, sitter ett lager på en "kopplingskorg" mot veven, aktiveras via spak så hela den biten kan vi bortse ifrån.
Gällande krysskilen mot svänghjulet så är där inget fel. Den byttes mot en ny, sitter rakt, utan glapp och svänghjulet glappar ej mot vevaxel minsta lilla, det är stumt.
Svänghjulet är helt.
Dekomp är bara en nock på kamaxeln som lyfter avgasventilen lite under kompressionsslaget.
Jag ser inte heller hur felaktig dekomp kan orsaka baktändning då tändningen är fast och styrs av vevaxelns position. Det skulle isåfall vara att den är ställd att tända innan TDC, vilket gör att man med fel dekomp inte får tillräcklig fart att ta sig över under tändögonblicket. Någon som vet om dessa motorer förtänder lite? Kan det vara för hårt/mjukt tändstift som orsakar det isåfall?
Får väl i värsta fall prova att fila ner tändspolen så den tänder senare =)

1 person gillar det här inlägget.
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Rolf Zetterberg

#20 » 23:24:06, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla motorer har en liten förtändning då det tar lite tid för bränslet att antändas.
Gamla mc hade ibland justerbar tänding-man startade på lågtändning och med en spak höjde man (för)tändningen när motorn väl kommit igång.
Är det den här manualen du pratar om?
http://www.motoruf.de/mo/ersatzteillist ... _06_EN.pdf
Gäller tydligen motor med fast kniv.
OPC betyder "operator presence control".Ett finare ord för säkerhetshandtag-det här lilla extra handtaget längst upp på en gåklippare.Kan ju se ut hur som helst på en åkklippare.
Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet

daza (trådstartaren)

#21 » 23:38:35, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det var den manualen och såg att det gällde med fast kniv när jag bläddrade ner lite:)
Om felet det som i detta fallet ej ligger i trasig krysskil, krökt vevstake, trasig tändspole(bytt), kan det vara felaktigt tändstift? Långsökt kanske men börjar få slut på ideer.
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#22 » 23:39:25, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som ett test kan man flytta tändspolen längre i från svänghjulet, det ger lite senare tändning, frågan är om det ger senare tändning mest teoretiskt...
Kan ju vara värt ett test i alla fall.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg

#23 » 01:22:25, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda som återstår i hela detta resonemang är att svängmassan är för liten.

Du har eliminerat:
- krysskil
- vevtapp
- svänghjul
- tändspole (köpts ny)
Du behöver inte fundera på tändstiftets hårdhetsgrad; det påverkar endast "tändvilligheten" och "gången".
...men vilket spel monterade du tändspolen med?
Jag använder nu mera 2st visitkort, enklare än bladmått, en aning för stort spel men motorerna tycks gå bra på det i alla fall.

Sammanfattning:
- fick maskinen
=> lycka till med att få igång den!...
= egentligen vet du inte alls vad som är gjort med maskinen innan du fick den, eller ?

OM svängmassan (remdrivningen) är korrekt, då återstår endast att svänghjulet har bytts eller är felaktigt från fabrik.

Bara för sakens skull... kan du montera större tyngd på vevtappen (annan remskiva/kniv)?
Med en standard 53cm eller 56cm's kniv, helst Oregon Gator (för viktens skull) - så ska motorn snurra igång snällt, utan motsvarande vikt kan det vara så att den tvärvägrar att starta å envisas med att "sparka bakut"...

Verkstäder kan visa sig bliva/vara värkstäder... en del i min tråd:
Briggs and Stratton, skruvar på maskiner, delar saknas
...visar på vad riktiga klanta.* till mekaniker ställer till med... tyvärr har jag inte plåtat alla dumheter, så sådant som felmonterade förgasarmembran, borttappade o-ringar, avsaknad av packning, skruvar som inte finns, trasiga delar, osv allt mörkat för kunden... Flera motorer har varit servade till sådant skick att det är obegripligt hur de över huvud taget kan ha gått (vilket också en del bevisligen inte gjorde heller...).
När man får det svar, den reaktion, som din verkstads mekaniker gett dig... då byter man till en verkstad som kan, eller gör som du, fixar det själv.

Tycker nog, att hittills pekar allt på att Per-Åkes fråga om det -verkligen- sitter rätt svänghjul på motorn ger det hetast tipset om var att finna felet.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

daza (trådstartaren)

#24 » 07:12:27, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc_lindberg:
Har monterat tändspole med 0,2mm avstånd.
Maskinen är oskruvad innan jag fick den, fick den av min far som hade den på sitt lantställe, han köpte den ny. Från fabrik fungerade den. Ingenting i är bytt på den. Gällande vevtappen så sitter där arken remskiva eller kniv. Den sitter mot ett lager och mär kniven är ifrånkpplad med spak finns ingen svängmassa alls mot vevtapp
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#25 » 07:21:30, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns vissa motorer, jag tror dom heter Tecumse eller nåt sånt och som hade skyvlade kilar från början just för att svänghjulet skulle hamna lite efter vevaxeln i grader. Det skulle ju gå att specialgöra en sådan kil av aluminium och sen testa på denna motor, funkar det så är ju problemet ur världen...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Rolf Zetterberg

#26 » 14:44:41, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En motor ska ju kunna gå att starta utan tyngd från vare sig remskiva eller kniv.Så gör ju många jordfräsar,gräsklippare och annat när de kommer från fabriken.En vikt ska inte behövas.
En remskiva är så lätt i förhållande till motorns egen massa att den knappast har någon inverkan.
Jag har flera olika fabrikat som startar utan kniv.

Kilarna finns för Briggs också och kallas "racing key".Om de passar på en kinesisk motor är en annan fråga.

Men har du inte provat med elstarten med hjälp av startkablar från bilbatteri?
Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet

daza (trådstartaren)

#27 » 22:28:22, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har problem med elstarten också, startmotorn orkar ej dra runt motor, felet ligger i startmotorn, testat med bilbatteri mot starten. Men den kan jag leva utan.
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#28 » 02:02:07, 24-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte så att startmotorn snarare protesterar över samma besvär som tråden handlar om?
Dvs att det inte är fel på vare sig startmotorn eller elen?

Du har alltså motorns hela historik.
Då blev det riktigt klurigt!...
Baktänder den så är tändpunkten fel, å för att få den fel måste svänghjulet flyttat på sig, eller tändspolen är felaktigt för motorn.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

daza (trådstartaren)

#29 » 22:19:42, 24-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc_lindberg: Du har helt rätt, och det är även därför som denna tråden skapades. Svänghjulet sitter rätt, och jag har provat en annan tändspole från likadan maskin som ger samma symptom. Du glömde krökt vevaxel, det kan också orsaka baktändning om det vill sig illa, men den är kontrollerad. Kan ju vara felaktig ny tändspole jag fått..
Startmotorn orkar inte rubba svänghjulet trots nyladdat bilbatteri, den snurrar friskt om man monterar bort den och kör
daza
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:28, 08-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#30 » 23:02:39, 24-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du använder dragstarten, hur känns det att dra igång motorn?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se