Det enda som återstår i hela detta resonemang är att svängmassan är för liten.
Du har eliminerat:
- krysskil
- vevtapp
- svänghjul
-
tändspole (köpts ny)
Du behöver inte fundera på tändstiftets hårdhetsgrad; det påverkar endast "tändvilligheten" och "gången".
...men vilket
spel monterade du tändspolen med?
Jag använder nu mera 2st visitkort, enklare än bladmått, en aning för stort spel men motorerna tycks gå bra på det i alla fall.
Sammanfattning:
- fick maskinen
=> lycka till med att få igång den!...
= egentligen vet du inte alls vad som är gjort med maskinen innan du fick den, eller ?
OM svängmassan (remdrivningen) är korrekt, då återstår endast att svänghjulet har bytts eller är felaktigt från fabrik.
Bara för sakens skull... kan du montera större tyngd på vevtappen (annan remskiva/kniv)?
Med en standard 53cm eller 56cm's kniv, helst Oregon Gator (för viktens skull) - så ska motorn snurra igång snällt, utan motsvarande vikt kan det vara så att den tvärvägrar att starta å envisas med att "sparka bakut"...
Verkstäder kan visa sig bliva/vara värkstäder... en del i min tråd:
Briggs and Stratton, skruvar på maskiner, delar saknas...visar på vad riktiga klanta.* till mekaniker ställer till med... tyvärr har jag inte plåtat alla dumheter, så sådant som felmonterade förgasarmembran, borttappade o-ringar, avsaknad av
packning, skruvar som inte finns, trasiga delar, osv allt mörkat för kunden... Flera motorer har varit servade till sådant skick att det är obegripligt hur de över huvud taget kan ha gått (vilket också en del bevisligen inte gjorde heller...).
När man får det svar, den reaktion, som din verkstads mekaniker gett dig... då byter man till en verkstad som kan, eller gör som du, fixar det själv.
Tycker nog, att hittills pekar allt på att Per-Åkes fråga om det -verkligen- sitter rätt
svänghjul på motorn ger det hetast tipset om var att finna felet.