Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Drivrem till snöslunga Murray 8/27

26 inlägg • Sida 2 av 2

tortap (trådstartaren)

#16 » 23:05:21, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog bort valsarna och delade på växellådan.
Bild

Man ser direkt att den inre bronsbussningen är i riktigt illa skick.
Bild

Men konstigt nog har det ätit mer i stålaxeln än i bronsbussningarna! :insomnia: Jag fick begå enormt med våld för att få loss kilen dessutom.
Bild

Helt packat med gammalt fett i huset.
Bild

Konsistens som margarin, samma färg också.
Bild

Bronsdrevet är ju slitet men inte katastrof. Tror dock att tätningen som saknats har gjort att det kommit in vatten för det ser ut som rost på skruven :ohnej:
Bild

Axeln är ju i rätt bedrövligt skick. Men annars hade det i princip räckt med nya bronslagringar så kunde jag köra. Men nu vette tusan om jag kanske måste hitta hela impelleraxeln ny/beg för att få ordning på det här.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C



tortap (trådstartaren)

#17 » 23:12:39, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollar man på sprängskissen så ser man 322 och 324 två brickor som även syns på min bild där jag radat upp skruven och bussningarna. Vad som inte finns däremot är 323 ett rullager. Det finns inte ett spår av det. Vad tusan har hänt här?! :klia:
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Loke

#18 » 01:52:49, 17-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips, mät upp bronsdrevet ordentligt samt räkna kuggarna och skriv upp på ett papper. Kan vara bra att ha det på pränt om det skulle haverera i framtiden.

Jag skulle nog passat på att köpt ett nytt drev om dom fortfarande finns att få tag i, det lär ju inte bli lättare att komma över dom.

Jag är på jakt efter ett bronsdrev till min slunga men det är inte så enkelt. Min slunga är en Norlett 1033 som egenligen är en Noma som säljs bla av Craftsman och ägs visst av BriggStratton.

Försöker att hitta rätt drev utan att behöva riva snäckväxeln men det går halvtungt, finns en uppsjö av modeller med snarlika växelhus så jag åker nog på att plocka i sär grejerna så jag kan kolla vad som sitter där.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

igelkottar

#19 » 11:53:31, 17-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Loke

Finns det inget nummer på snäckväxeln någonstans?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

dc_lindberg

#20 » 12:23:07, 17-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu måste www.briggsparts.se komma in i tråden!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tortap (trådstartaren)

#21 » 12:31:01, 17-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axeln restad. Kostnad ca 2500:-. Om jag inte får tag i en begad så blir det här jobbigt på riktigt.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Loke

#22 » 16:59:36, 17-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:@Loke

Finns det inget nummer på snäckväxeln någonstans?

Nej, finns ingen märkning överhuvudtaget på snäckväxeln så att det går att se vad det är för grejer invändigt. Finns ett nummer på själva slungan som går att härleda till att det egentligen är en Noma/Murray/Craftman/Canadian samt några fler. :grin: Men allvarligt talat så kan jag inte direkt se vad det är för grejer inuti slungan med hjälp av det numret då det finns en uppsjö av slungmodeller som grejerna ser ut att passa till. Det är bara det att när man sen tittar på bilder på tex bronsdrevet så finns detta i flera utföranden så det blir väldigt osäkert att veta vilket som egentligen passar. Att beställa från Usa/Canada under dessa premisser känns inget vidare tycker jag.

Tror att Briggs Stratton ska ha reservdelar som passar men åter igen så måste jag ju veta vad det är jag ska beställa. Är ju ingen panik då jag endast är ute efter ett drev för att ha hemma på hyllan för en sak är ganska säker, det är inte frågan om utan när drevet går sönder. Jag ska faktiskt ta och slå en pling till Per-Åke på Briggsparts så småningom och kolla upp om det går att komma över drev den vägen.

För att hålla drevet och grejerna vid liv så har jag monterat en smörjnippel där pluggen sitter på snäckväxeln och efter varje större körning så trycker jag in lite fett i samband med tankningen, jag droppar även lite kedjeolja på bronslagringarna till hjulaxlarna vid samma tillfälle, gäller som nämnts att hålla grejerna vid liv så länge som möjligt. :grin:

Det är jäkligt noga att man använder ett fett som inte käkar brons/mässing, dreven kan bli helt utan kuggar om man vräker i fel fett. Har repat en par snäckväxlar som havererat på grund av detta. Det värsta jag sett i uppätet drev var när något snille fyllt snäckväxeln med "silverfett" (antikärvpasta) drevet såg ut som en mässingsrulle när vi demonterade snäckväxeln, inte tillstymmelse till några kuggar överhuvudtaget, däremot var silverpastan kolsvart med inslag av guldfärgat mjöl.

För övrigt:
Det är nästan botten, dessa bronsdrev är en förslitninggrej, gjort i mässing/brons för att skona resten av grejerna, men ingen av återförsäljarna som jag pratat med här i Sundsvall vill sälja bara drevet utan dom menar att man ska köpa komplett snäckväxel med axlar monterade. Detta säljs liksom som en reservdel, eller såldes kanske, nu är ju mina grejer utgångna sen långt tillbaks men jag tror det är samma med nyare slungor, i synnerhet varuhussålda grejer.

Nu kom jag igång igen ser jag :grin:

:back_to:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

igelkottar

#23 » 17:10:45, 17-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för dina tips Loke :buga:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

per-åke

#24 » 17:26:42, 17-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Nu måste http://www.briggsparts.se komma in i tråden!


:wave: :wave: :wave:

Vet inte om jag har så mycket att tillägga. Det mesta är ju sagt och utrett bra hittills.
Det som kan tilläggas är väl att ett modellnummer alltid är A och O i dessa sammanhang, speciellt då det finns olika modeller inom samma typ av slunga.
Murray´s modellnummer går oftast att avläsas på en klisterdekal baktill på slungan och ser ex,vis ut som detta 627804X6B eller liknande.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

tortap (trådstartaren)

#25 » 00:00:55, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står ett 6 siffrigt nummer på insidan av växellådan. Börjar på 000 och är olika för halvorna. Bild

Edit: det stämmer med sprängskissens 895MA och 896MA. https://www.jackssmallengines.com/jacks ... e-assembly
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

dc_lindberg

#26 » 07:23:43, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

320 är säkert bara en vanlig axeltätning.

Det jag saknar på dina bilder är nållagret:
323
Precis om du skriver. Men det borde finnas att få fram liknande från ex., Momentum väl?
De har "käkats" upp, eller så har man glömt montera det från fabrik... skruvväxeln såg inte ut att ha öppnats innan du gjorde det.
Lagret -är- viktigt då det skall ta upp axialbelastning.

Har för mig jag lagt upp något liknande... minns inte vilken tråd bara... trodde det var den här:
Borrmaskin, Black and Decker, B&D, DMJ72, 32
, men den hade också kullager, inte rullager...

https://www.jackssmallengines.com/jacks ... ay/50684ma
https://www.jackssmallengines.com/jacks ... e/1024/768
Murray 50684MA Roll Bearing
Part#: 50684MA
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se