Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Drivrem till snöslunga Murray 8/27

26 inlägg • Sida 1 av 2

tortap (trådstartaren)

#1 » 23:32:06, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Remmen till snöfräsen gick paj (den såg bedrövlig ut redan förra säsongen) men var hittar jag ersättare på en lördagmorgon?

Vad jag lyckats lista ut är att det är vanligtvis två remmar 3/8" bred en 33" och en 38" lång. Den kortare är en Oregon 75-333 den längre kan jag tyvärr inte läsa modell på (den som är paj). Fläktrem på biltema, skulle det hålla?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C



Loke

#2 » 13:26:45, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Remmen till snöfräsen gick paj (den såg bedrövlig ut redan förra säsongen) men var hittar jag ersättare på en lördagmorgon?

Orutinerat, du kanske kommer ihåg hädanefter att köpa hem så att du har remmar i reserv. :grin:

Vad jag lyckats lista ut är att det är vanligtvis två remmar 3/8" bred en 33" och en 38" lång. Den kortare är en Oregon 75-333 den längre kan jag tyvärr inte läsa modell på (den som är paj). Fläktrem på biltema, skulle det hålla?


Brukar funka bra med A-profil på remmarna, men vad man ska hitta sånt en lördagmorgon det vete fan. En Biltemafläktrem funkar säkert så att du kan få bort snön men det gäller att du byter till rätt rem så fort som möjligt.

Ett tips om man har fel eller dålig rem (till slungdelen/utkastare/skruv) är att man kör med denna funktion aktiverad under hela skottningsessionen, alltså att man inte håller på att släppa handtaget/spaken till slungan så fort man ska backa eller svänga, håll den aktiverad då skonas remmen och man kan klara av att slutföra skottningen den gången om man har tur. Det är alltså när man aktiverar denna funktion som remmen slits mest.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För övrigt så ska man eftersträva att ha slungdelen/snöskruven aktiverad så långt det bara går, tryck heller ned slungan så den lyfter i framkant om det är kritiskt med utkastet. Att hålla utkast/skruv aktiverad så mycket som möjlig är skonsamt mot rem och snäckväxel men är extra viktigt om man har "broms" på denna funktion, dvs att snöskruv och utkastare ska stanna direkt när man släpper spaken/hantag.
Jag har bytt många remmar och även fått svetsa remskivor (i synnerhet på Honda) samt som har denna funktion, ibland så har jag kopplat ur denna säkerhetsgrej och efter detta plus att jag gett kunderna en lektion i slungkörning så har dom inte behövt bytt remmen i förtid.

Lektionen i fråga om detta är enkel: :grin: Håll slungdelen aktiverad så långt det är möjlig, samt backa tillbaks några decimeter innan denna funktion aktiveras, på så sätt avlastar man inmatningskruvarna som annars ska dras igång med fullt tryck från den ihopkörda snön framför slungan. Följer man dessa råd skonar man rem, remskiva, brytpinnar samt inte minst mässingsdrevet i snäckväxeln. Ang mässingsdrevet så kan dessa vara svåra att få tag i, är det äldre slungor kan dom nästan vara omöjliga att hitta, (brukar finnas i USA) samt att det är dyra grejer att köpa.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

tortap (trådstartaren)

#3 » 15:33:53, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får tacka för det utförliga svaret. Jag har nu snart gjort alla misstag man kan göra med en slunga så det blir ingen körning idag.

Nr1 . Brukar gå bra, startar lätt, men igår tankade jag lite bensin från nån gammal dunk, okänd ålder. Märkte hur den gick sämre fast den då var varmkörd. Skulle ha väntat tills jag hade akrylatbränsle.
Nr2. Hittade inte rätt rem hos en handlare. De säljer andra märken och har egna nummer. Det roliga är att några av deras remmar är märkta Murray.
Nr3. Testar biltema fläktrem bara för att klara helgen. Hittar inte rätt längd. Tar en lite kortare. Följden blir att den blir konstantdrivande, ingen frikoppling. Tar bort spännaren och kör utan tänkte jag.
Nr4. Fattar såpass mycket att jag ska slanga ur skitsoppan och hälla i nytt akrylatbränsle. Men här biter Nr1 mig i röven och jag drar av startsnöret när den inte vill starta direkt ändå.

Startapparaten verkar särdeles rackligt gjord. Jag ser inte hur det går att byta snöre ens. Engångs?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

dc_lindberg

#4 » 16:10:24, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kevlar förstärkt. Inget annat "duger".
www.briggsparts.se fixar rem om du inte redan fått tag i en.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Loke

#5 » 20:43:45, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Kevlar förstärkt. Inget annat "duger".
http://www.briggsparts.se fixar rem om du inte redan fått tag i en.


Helt riktigt, trädgårdsmaskinremmar har gentemot bil/industriremmar även korden på ett annat sätt genom att dom ska tåla att böjas "bakvägen". Vet att vissa industriförnödenhetsfirmor har börjat sälja trädgårdsmaskinremmar, tex Rönnes i Sundvall säljer såna.

Men som panikrem kan man väl använda vad som helst bara det funkar, därav tipset att remmar med A-profil brukar passa bra. För det andra så har jag kört hela vintrar med vanliga industriremmar, men dom brukar bara räcka en säsong....sådetså. :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

dc_lindberg

#6 » 20:54:17, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...om man sett insidan av en "växellåda" på en snöslunga där tidigare ägare använt fläktrem så förstår man min inställning... det blir så skitigt och så geggigt... å att rengöra det så remmarna inte slirar och friktionshjulet greppar... inget man gör utomhus på vintern, å inget man gör inne på golvet vare sig i sin verkstad eller i sitt garage...
Förstår -väl- tanken bakom -akut-, men "akut" håller kanske 10 min eller så vid verklig belastning. Så dåliga är fläktremmarna. För att slunga fluffig torr kall nysnö, tja, då går'e väl, men blir det tung, kramsnö/blötsnö, då ryker fläktremmen nästan på en gång...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tortap (trådstartaren)

#7 » 18:26:57, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffade ny originalrem, det var en som hade hemma i stan, kors i taket. Körde stopp igen på exakt samma ställe! Sambon säger jag kör i storsten i rabattkanten, jag vill hävda att min körning är ypperlig.

Tidigare hade jag inte fått till en riktig botten så jag misstänker dold sten i snövallen. ca 5x5 cm sten hittade jag inne i valsen.
Bild
När jag kikade på den kändes växellådan _väldigt_ lös i valsen. Bara börja riva.
Bild
Rostlösare och plastklubba.
Bild
Läst tråden om lager som jäklades. Så jag provar slipa lite vid kilspåret.
Bild
Lycka! Det kom lös.
Bild
Olycka! Det ser löst ut. Ovalt hål och jag ser inte om det finns nåt lager där alls.
Bild

Hur är det här konstruerat. Ska det vara en glidbussning där eller nåt. Det glappar en halvcentimeter minst. :ohnej:
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

dc_lindberg

#8 » 18:38:37, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj oj oj... det -där- ser inte roligt ut :-(...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tortap (trådstartaren)

#9 » 19:31:26, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska finnas ett lager där https://www.repairclinic.com/PartDetail ... 326c6&mr=0

Nr 321 här
Bild

Det är som att 320 helt saknas. 330 lär ju vara sliten som tusan också.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

63an

#10 » 19:34:02, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror mera på plastbussning som ramlat av :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#11 » 21:13:36, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För länge sedan jag skruvade på min Canadiana 521 (köptes väl upp av Murray om jag minns rätt).

Ser snarare ut som om bronsbussningen är slut och som 63:an påpekar att tätningen bakåt mot impellern (320) rykt all världens väg...

Det jag reagerade på på dina bilder var inte det, utan att krysspåret i slungaxeln är skadat... du måste fixa det. Såg någon på Maskinisten fixat motsvarande skada. Tror det var på en Gilson.
Passa på att uppgradera lagringen för impellern (stödlagret i slunghusets bakre del):
https://www.rcappliancepartsimages.com/ ... 148870.jpg
Det där är -ingen- bra lösning... det är en -snik- lösning. Såg i en annan tråd någon som bytt ut det amerikanska skräpet mot en riktig lagerbock - enda trasslet var att i Svedala finns de bara i mm... Själv gjorde jag bara rent mitt slitna gamla lager och fettade om det - 1000-1200kr var ett -starkt- incitament att söka skrämma liv i mitt gamla lager mot att köpa ett nytt...

När du ändock håller på, drevar du om drivningen av impellern så att den roterar fortare, så fungerar slungan bättre. Du kan nog ändra med ca 20, kanske 25%, utan att det påverkar orken i motorn.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Loke

#12 » 21:31:01, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni kollat den här snubben, lite smått och gott om service av trädgårdsmaskiner:
https://www.youtube.com/user/donyboy73/videos


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

igelkottar

#13 » 21:45:53, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips oxså är att du fixar ett stag mellan vinkelväxeln och plåten ovan, det sparar
den långa axeln.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

tortap (trådstartaren)

#14 » 22:35:37, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Ett tips oxså är att du fixar ett stag mellan vinkelväxeln och plåten ovan, det sparar
den långa axeln.


Det är nog ingen dum idé! :shake_hands:
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#15 » 22:44:10, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:För länge sedan jag skruvade på min Canadiana 521 (köptes väl upp av Murray om jag minns rätt).

Ser snarare ut som om bronsbussningen är slut och som 63:an påpekar att tätningen bakåt mot impellern (320) rykt all världens väg...

Det jag reagerade på på dina bilder var inte det, utan att krysspåret i slungaxeln är skadat... du måste fixa det. Såg någon på Maskinisten fixat motsvarande skada. Tror det var på en Gilson.
Passa på att uppgradera lagringen för impellern (stödlagret i slunghusets bakre del):
https://www.rcappliancepartsimages.com/ ... 148870.jpg
Det där är -ingen- bra lösning... det är en -snik- lösning. Såg i en annan tråd någon som bytt ut det amerikanska skräpet mot en riktig lagerbock - enda trasslet var att i Svedala finns de bara i mm... Själv gjorde jag bara rent mitt slitna gamla lager och fettade om det - 1000-1200kr var ett -starkt- incitament att söka skrämma liv i mitt gamla lager mot att köpa ett nytt...

När du ändock håller på, drevar du om drivningen av impellern så att den roterar fortare, så fungerar slungan bättre. Du kan nog ändra med ca 20, kanske 25%, utan att det påverkar orken i motorn.


Stödlagret såg relativt bra ut, kändes ok. Kanske har man bytt det nån gång? Slungan är gammal och jag tog över den för 2 säsonger sen. Kilspåret där är den axelns minsta problem vilket jag ska komma till.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se