tortap skrev:Remmen till snöfräsen gick paj (den såg bedrövlig ut redan förra säsongen) men var hittar jag ersättare på en lördagmorgon?
Orutinerat, du kanske kommer ihåg hädanefter att köpa hem så att du har remmar i
reserv.
Vad jag lyckats lista ut är att det är vanligtvis två remmar 3/8" bred en 33" och en 38" lång. Den kortare är en Oregon 75-333 den längre kan jag tyvärr inte läsa modell på (den som är paj). Fläktrem på biltema, skulle det hålla?
Brukar funka bra med A-profil på remmarna, men vad man ska hitta sånt en lördagmorgon det vete fan. En Biltemafläktrem funkar säkert så att du kan få bort snön men det gäller att du byter till rätt rem så fort som möjligt.
Ett tips om man har fel eller dålig rem (till slungdelen/utkastare/skruv) är att man kör med denna funktion aktiverad under hela skottningsessionen, alltså att man inte håller på att släppa handtaget/spaken till slungan så fort man ska backa eller svänga, håll den aktiverad då skonas remmen och man kan klara av att slutföra skottningen den gången om man har tur. Det är alltså när man aktiverar denna funktion som remmen slits mest.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För övrigt så ska man eftersträva att ha slungdelen/snöskruven aktiverad så långt det bara går,
tryck heller ned slungan så den lyfter i framkant om det är kritiskt med utkastet. Att hålla utkast/skruv aktiverad så mycket som möjlig är skonsamt mot rem och snäckväxel men är extra viktigt om man har "
broms" på denna funktion, dvs att snö
skruv och utkastare ska stanna direkt när man släpper spaken/hantag.
Jag har bytt många remmar och även fått svetsa remskivor (i synnerhet på Honda) samt som har denna funktion, ibland så har jag kopplat ur denna säkerhetsgrej och efter detta plus att jag gett kunderna en lektion i slungkörning så har dom inte behövt bytt remmen i förtid.
Lektionen i fråga om detta är enkel:
Håll slungdelen aktiverad så långt det är möjlig, samt backa tillbaks några decimeter innan denna funktion aktiveras, på så sätt avlastar man inmatningskruvarna som annars ska dras igång med fullt tryck från den ihopkörda snön framför slungan. Följer man dessa råd skonar man rem,
remskiva, brytpinnar samt inte minst mässingsdrevet i snäckväxeln. Ang mässingsdrevet så kan dessa vara svåra att få tag i, är det äldre slungor kan dom nästan vara omöjliga att hitta, (brukar finnas i USA) samt att det är dyra grejer att köpa.
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...