63an - det ger sig.
Jag kan ingenting om gräsklipparmotorer
...råkar bara skruvat på 150-200st ngt, varav alla varit sidventilare; detta är min första toppventilare - så jag är helt rudis!
Tack för alla goa heta hjälpsamma och kreativa idéer om vad som kan ha hänt.
Klipparen köptes på Bauhaus, men garantin hade gått ut, samt, verkstaden,
www.evp.nu , hade gått i pension.
När man överfyllt vevhuset med
olja så faller alla garantier...
Eftersom det är en granne till mig som jag hjälpt en del, så erbjöd jag att öppna motorn för å se vad som hänt och ge en uppfattning om vad det skulle komma att kosta att renovera motorn.
Nu finns ingenting alls som är uppenbart trasigt i motorn. Skumt!
Klipparen har gått ca 3 somrar totalt mindre än 50 timmar.
Finns inga sprickor, eller andra synliga skador på
vevstake. Den löper lätt i både
kolvbult och på vevaxeln. Inga sprickor på kolvens undersida. Finns inga hållpunkter för att "stenkrossen" kommer från dessa delar.
(if it ain't broke - don't fix'it!)
Den är lättstartad men slamrar då ut av helvete.
Tar man bort tändstiftet så spinner rovan helt tyst - mjukt och fint.
Problemet uppstår när kolven, och därmed ventilerna, utsätts för kompressionstrycket.
=>
=> kolvbulten/vevstakslagret = skador där ger ett glapp som kan ge duktigt kolvslammer!
...=>tji... finns inget glapp där...
Vi får se om slamret är osynkade ventiler - klippet ovan gav en idé om hur att gå till väga.
NOTERA:
- problemet uppstod till följd av överfyllning med motorolja!
Så mycket olja försämrar all smörjning inne i motorn, men (!) ger också en hydraultryckseffekt, som -kan- lyfta av kamremmen från kamdreven.
Det jag inte begriper är hur motorn kan vara tyst när tändstiftet är urmonterat, och slamra "
stenkross" så fort tändstiftet är monterat...