Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Honda gräsklipparmotor, GCV 190, GCV190

103 inlägg • Sida 2 av 7

igelkottar

#16 » 20:21:57, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har fått fel oljesticka, den du har är för svart olja. :skratta3: :skratta3:

Är den stabil nog för att göra tydliga jack i kanten för max och min?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



PappaNille

#17 » 06:08:38, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:Om kamremmen kuggat - kan det vara så att ventilerna precis slår i "mikroskopiskt lite grann" när den går - men inte nuddar alls när den bara dras runt?


Detta har jag varit med om när en praktikant bytte kamrem på en bil. Märktes inget när man drog runt för hand, vid start.......
Inget blev dock skadat och efter att rem sats på plats på rätt sätt så funkade bilen bra utan missljud.

2 personer gillar det här inlägget.
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs -såld
Ryoby 4t trimmer/slyröjare -såld
Stiga park pro 20 -03 -såld
Kellfri ATV grävare -såld
Simplicity Legacy trädgårdstraktor med lastare
Husqvarna Rider 13 RS
Bobcat X316 minigrävare
Komatsu PC16 minigrävare

dc_lindberg (trådstartaren)

#18 » 09:21:38, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åh!... klart jag skall ha tjockolja i den! Att jag inte tänkte på det ;-)
Seriöst:
- måste göra nått åt eländet. Talade förra sommaren både med Briggsparts och EVP om oljestickorna; och de delar min frustration.
- väntar på att Briggsparts har tid att hjälpa mig få ny vevaxeltätning (dumt å inte byta när motorn är isär).
- OM jag har någon sådan där plast-olje-sticka liggandes så ska jag testa o se hur den låter sig modifieras till plåt-sticka ;-)

När jag kollar enligt klippet ovan om hur att ställa kammen, så kommer bilder på hur den står :photograph:

Nu skulle jag landat i Karlskoga idag egentligen... http://www.autorepmek.com kommer dock att vara på verkstaden större delen av dagen, så om jag skyndar mig så hinner jag dit till eftermiddagskaffet
:coffee:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#19 » 09:35:14, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha! Skynda på är relativt begrepp kan bli hur som helst mellan 0-100 :coffee: !? Har samma oljesticka å torka rent så syns de tillräckligt bra. :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1

#20 » 10:49:41, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte börja med vevstakslagret, om det är slut så behöver den kanske inte någon vevaxeltätning mer...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg (trådstartaren)

#21 » 16:14:01, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då så har jag kontrollerat allt -rimligt-.

Inget glapp i kolvbult.
Inget glapp i vevstakslager.
Inga mekaniska uppenbara skador/fel inne i motorn.

För att kontrollera för ventiler krävs så mycket mer arbete att -det- kan jag inte bjuda på. Finns heller inga tecken på något ventil trassel.

Vid kontroll av kamdrevet så visade det sig stå helt rätt, eller gör det?...

Bytt vevaxeltätningen.
Polerat vevaxeln.
Tändspolen satt lite väl nära svänghjulet så jag flyttade ut den ca 1/20 och 1/10. (DUM konstruktion! dragkåpa o tändspoles fäste i samma bult...)


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kollade för säkerhets skull att kamdrevet stod som i instruktionsvideon på sid 1 ovan. Det gör det, men (!) upptäckte att när jag drog åt tändstiftet smällde det i motorn! Identifierade ljudet till de-kommekanismen. Den är tyst när tändstiftet inte är åtdraget/borta.

Så vad ända in i har hänt med de-komp-mekanismen?!
:klia:
Får kika på det om en stund.... :svettas:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#22 » 19:10:53, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur får man bort packningsklistret från ventilkåpan?
...känns som om Honda räknar dessa ventilkåpor som förbrukningsmaterial, engång grejer...

Experimenterat med att skära till en packning i vart fall:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nej då, jag har inte glömt skruvhålen i packningen ;-)
Hade inte håltången tillhands bara. Nu är fokus, :myzsko: , på att få bort det där silikonkletet, så det går att prova/testa min hemmagjorda packning.
Varför inte nytt klet? Plåten kommer inte att hålla för demontering en gång till om den sitter fastklistrad... så detta är ett desperat försök att slippa åka på å köpa ny kåpa, samt underlätta service och underhåll (= när/om jag åker på "back jobb"...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Janson1

#23 » 20:08:42, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar använda roterande stålborste för att få bort gammalt klet... Har du kollat det viktigaste? Vevstakslagret, vilket kräver demontering.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#24 » 20:23:34, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att lägga ventilkåpan i kokande vatten en halvtimme, sen är det stor chans att silikonmassan är mycket mer medgörlig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#25 » 20:56:05, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du ska prova tunn packning så inte kåpan deformeras :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg (trådstartaren)

#26 » 22:01:31, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jason.
Nej. Jag har redan besvarat detta x ggr. Finns det inget glapp, så är en demontering inte värt det i detta läge. Skulle det vara vevstakslagret så skulle man höra något när man plockat bort tändstiftet; men det hörs inget alls - "knäpp tyst".
Funderade på kolvbulten, men samma sak där - glappfritt.
Ja - det jag gör är "slarv" å jag -hatar- slarv; men, jag -bjuder- grannen på felsökningen. Finns det inga uppenbara fel så finns det heller inget skäl att skruva vidare.
Slamret är nu lokaliserat till de-komp mekanismen; något jag var inne på tidigt, men avfärdade som orimligt. Ska ta loss kam-drevet o kika på det o se om jag kan se något ev., fel/skada på de-komp-delarna.
Kolven ser bra ut, det som gick att titta på.
Cylinderloppet, det som gick att se, var oskadat.
Notera: ljudet uppstår endast under komprimering av förbränningsrummet. Därav antog jag att det kunde vara skador på vevstaket/kolv-mekanismen, men det går inte att provocera fram någon form av egenhet i vev-mekansimen => då slutar man leta där. Kostnaden för att riva ur vevaxel och kolv kan jag inte motivera "kunden"! Nya sträckbultar och vevaxeltätning bara för att kolla OM det kan vara något glapp i vevstakslagert eller kolvbulten som inte går att känna med dem monterade?... det betalar ingen för, o jag har inte lust att "sponsra" med både tid och pengar för delar.
Så nu släpper vi den delen av motorn, som förresten redan är hopsatt.

:thummar: Roteranda stålborste är topp, det är dock inte förzinkningen av ventilkåpan... så den möjligheten avstod jag ifrån, o har repat väl mkt redan med kniv och skruvmejsel.

:shake_hands: Avstår från att koka - blir utseende för "skadat" åker jag på att köpa ny kåpa o vad de kostar vet jag inte, för jag glömde fråga http://www.briggsparts.se ...
Får vackert sitta o pilla... dj.* n.* göra!... ja ja... fått lära mig om den här motortypen och kunskap kostar.


Ja, jag har övervägt möjligheten att ett ventilsäte kan ha släppt. Har det det så vet jag att "kunden" inte är beredd att betala kostnaden.
Vi får se i morgon om min fars still undran (91 år unga) "hur gick den när den hade rätt oljenivå, för du kontrollstartade den väl efter du tappat ur överskottet de fyllt på"...(aj... den träffade...). Den lät lika djäkligt med dragstarten oavsett oljenivån, men jag lät den inte "gå"; så gubben kan ha rätt. Att +1L olja för mycket kan varit hela orsaken/boven i detta drama...om man nu bortser från fyndet med att det tycks vara nått vajsing med de-komp-mekanismen.


:klia: :svettas: :vissla: 63an - jag valde tunn packning, för jag har ingen korkpackning hemma... å den kommer att läcka som ett såll!
För ventilkåpan är...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#27 » 03:25:43, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skräp också!





Jo, jag kom på att de-komp funktionen inte frikopplar som den ska... när jag tar loss kam-drevet kommer jag att se vad om hänt, eller så nöjer jag mig att just ha konstaterat att skadan är samma som i första klippet...
Ägaren lär inte bli glad...för nu tar det ju ytterligare tid...och kostnader...får se om ägaren tar kostnaden... Per-Åke, www.briggsparts.se , vad går kam-drevet löst på?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#28 » 09:21:39, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du att oljemängden skulle orsaka de där felet? Svårt se om de är nån plast eller metall i grejorna!? Kanske sitter samma skit i min maskin? Borde ju kännas när man ska rycka igång kan man tycka :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg (trådstartaren)

#29 » 09:52:52, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljetrycket av den förmyckna olja -kan- ha -påskyndat- processen men kan inte enkom orsaka.

"Kundens" drev glider för mycket i sidled - borde shimsas in från fabrik!...
Pga av detta så har axelhålet i drevet glappats upp.
De-komp mekanismen är en stålbygel som är fästad med genomgående tapp i plast drevet, och dras tillbaka av en liten fjäder. Går fädern av går motorn inte att starta, eller så rycks startsnöret ur handen på en + tar med sig fingrarna på köpet... (back-slag... det finns väl beskrivet på youtube).
Tappen som lättar på avgasventilen(? - inser att jag missat titta på -vilken- ventil som den "pillar på"), är en genomgående stål"tråd" i plast kammen.
Sidobelastningen som sker vid ventil lyftning har glappat upp kammen så att den wobblar lite.
Samma sidobelastning har både glappat upp axelhålet och tappsidan av axelhålet för de-komp tappen => så den "fladdrar" lite.
Fästet av bygeln är med självlåsande bricka, o den har arbetat sig ut med ca 1mm vilket ger ytterligare glapp i de-komp mekanismen (så jag tröck givetvis tillbaka brickan, hårt! ...å vad hade jag för det?... jo den åkte tillbaka till sitt nya läge på mindre än ett varv med kam-axeln... => mekanismen är slut...).
När jag petade kam-drevet mot sidan av kam-kammaren, ut från ventilmekanismen; då fungerade allt fin fint. Tyst och smidigt.
Om jag istället drog pressade kammen tillbaka mot ventilmekanismen, då smällde det i kam-mekanismen varje gång den lämnade ventilen som den lättar på.
Så tittade jag på hur mkt av de-komp "pinnen" som faktiskt kommer i kontakt med ventilbryggans kam-lyftningsplåt; o -det- var på tok för lite!!! Ca 1/3 av hela den frästa halvmånen, dvs ca 3mm!!! Det är kort tid kvar innan den inte kan lyfta ventilen alls...

Å vad har nu detta med "sten krossen" att göra.
Jo, på något sätt så kommer vipparmsbryggeplåten åt de-komp pinnen, troligtvis pga att den "wobblar" också i sitt axelhål liksom kamdrevet i sitt.
Den extra mängden olja resulterade i att de-kom mekanismen inte kunde svänga ut helt klart från vipparmsbryggeplåten, så där finns en orsak till de ökade axelglappen i kam-drevet också, samt därmed förklaringen till "Sten krossen".

Vilket löjligt fel!
Snacka om banalt!
Men att komma på det... hade det inte varit för det där klippet från småmaskinsmeken i USA, så hade jag inte kommit på felet förrän jag lossat drevet. Föll mig -aldrig- in att de två axelhålen skulle kunna vara så uppglappade på 2-3 säsonger; plus jag insåg inte hur kort livslängd som den svaga konstruktionen av de-komp mekanismen ger...
Som I alla såg i klippet så är de nya kamdrevens de-komp mekanism kraftigt förstärkt och med delvis ny konstruktion => Honda har upptäckt sitt konstruktionsfel. Vore ju onekligen gentilt av dem OM de bjöd sina kunder på de nya förbättrade kam-dreven "som en goodwill gest"...

Och ja, motorn hade börjat bli lite hård i starten. Högg lite när man skulle dra igång den. Jag trodde det berodde på överfyllningen...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#30 » 10:13:06, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken årsmodell är det?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se