Oljetrycket av den förmyckna
olja -kan- ha -påskyndat- processen men kan inte enkom orsaka.
"Kundens" drev glider för mycket i sidled - borde shimsas in från fabrik!...
Pga av detta så har axelhålet i drevet glappats upp.
De-komp mekanismen är en stålbygel som är fästad med genomgående tapp i plast drevet, och dras tillbaka av en liten
fjäder. Går fädern av går motorn inte att starta, eller så rycks startsnöret ur handen på en + tar med sig fingrarna på köpet... (back-slag... det finns väl beskrivet på youtube).
Tappen som lättar på avgasventilen(? - inser att jag missat titta på -vilken-
ventil som den "pillar på"), är en genomgående stål"tråd" i plast kammen.
Sidobelastningen som sker vid ventil lyftning har glappat upp kammen så att den wobblar lite.
Samma sidobelastning har både glappat upp axelhålet och tappsidan av axelhålet för de-komp tappen => så den "fladdrar" lite.
Fästet av bygeln är med självlåsande
bricka, o den har arbetat sig ut med ca 1mm vilket ger ytterligare glapp i de-komp mekanismen (så jag tröck givetvis tillbaka brickan, hårt! ...å vad hade jag för det?... jo den åkte tillbaka till sitt nya läge på mindre än ett varv med kam-axeln... => mekanismen är slut...).
När jag petade kam-drevet mot sidan av kam-kammaren, ut från ventilmekanismen; då fungerade allt fin fint. Tyst och smidigt.
Om jag istället drog pressade kammen tillbaka mot ventilmekanismen, då smällde det i kam-mekanismen varje gång den lämnade ventilen som den lättar på.
Så tittade jag på hur mkt av de-komp "pinnen" som faktiskt kommer i
kontakt med ventilbryggans kam-lyftningsplåt; o -det- var på tok för lite!!! Ca 1/3 av hela den frästa halvmånen, dvs ca 3mm!!! Det är kort tid kvar innan den inte kan lyfta ventilen alls...
Å vad har nu detta med "sten krossen" att göra.
Jo, på något sätt så kommer vipparmsbryggeplåten åt de-komp pinnen, troligtvis pga att den "wobblar" också i sitt axelhål liksom kamdrevet i sitt.
Den extra mängden olja resulterade i att de-kom mekanismen inte kunde svänga ut helt klart från vipparmsbryggeplåten, så där finns en orsak till de ökade axelglappen i kam-drevet också, samt därmed förklaringen till "Sten krossen".
Vilket löjligt fel!
Snacka om banalt!
Men att komma på det... hade det inte varit för det där klippet från småmaskinsmeken i USA, så hade jag inte kommit på felet förrän jag lossat drevet. Föll mig -aldrig- in att de två axelhålen skulle kunna vara så uppglappade på 2-3 säsonger; plus jag insåg inte hur kort livslängd som den svaga konstruktionen av de-komp mekanismen ger...
Som I alla såg i klippet så är de nya kamdrevens de-komp mekanism kraftigt förstärkt och med delvis ny konstruktion => Honda har upptäckt sitt konstruktionsfel. Vore ju onekligen gentilt av dem OM de bjöd sina kunder på de nya förbättrade kam-dreven "som en goodwill gest"...
Och ja, motorn hade börjat bli lite hård i starten. Högg lite när man skulle dra igång den. Jag trodde det berodde på överfyllningen...