Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Honda gräsklipparmotor, GCV 190, GCV190

103 inlägg • Sida 4 av 7

toker

#46 » 22:22:46, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte en onödigt avancerad lösning med kamrem på en sån motor gissar att dom normalt inte går många timmar per år utan remmen slits ut på grund av ålder. Sitter det kamrem på alla Hondas motorer har 4 st gräsklippare (Klippo) jordfräs snöslunga rundpadda.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



Janson1

#47 » 07:56:28, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar på att remen håller längre än vad det övriga chassiet gör eller hinner ägaren tröttna på sin maskin innan. Per-åke på Briggsparts kanske har svaret...
DC: Jag kunde inte se på kamdrevet vad som var felet, inte ens vilket som var nytt eller gammalt, kan du visa det skadade partiet?
Gott att du hittade felet!!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Volvot24

#48 » 08:32:50, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC bara luras..... är inget fel ser du väl :lmao:

Han ville bara ge en ursäkt för att plocka isär motorn :mrgreen:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg (trådstartaren)

#49 » 09:42:55, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jason 1 - du har helt rätt. Det syns inte på dreven på bilderna.
Det vänstra är det nya - inte ens jag ser skillnaden på bilderna!

Men, på den här bilden finns en vink om vad som skett:
userpix/49872_2ZIRUO94E1S0S1497550466.jpg
Titta -noga- på bygeln, så ser du att det finns en sträcka som ser lite annorlunda ut; det är en bit av bygeln som vipparmen slagit/slipat/hyvlat på så den blivit platt.
Bygeln glappar för att låsbrickorna inte kan låsa ordentligt. Det har resulterat i att hålen i kamdrevet glappat upp sig lite varvid bygeln kan röra sig lite mer än bara vad som tillåts av låsbrickorna.
userpix/49872_1659JCOERXOW11497550466.jpg
Tappen som lyfter på vipparmen (rekompressionsmekanismen) glappar lite i sitt hål i kamdrevet, men vad värre är är att den kan röra sig axialt med nästan 2mm.
Inget av detta kunde jag få på bild (=glömde att verkligen försöka = kalla in en frivillig). Glappen är så små, att man skulle inte bry sig om dem vid en normal service.

Det som hände, mekaniskt sett, var att dekompressionsmekanismen, både bygeln och tappen, aktiverades även när motorn startat => stenkrossen.
Det axiala glappet ledde till skador på den där halvmånen av vipparen (o -de- borde jag plåtat... trodde jag gjort det...) samt på själva bygeln.
userpix/49872_3NA0HIXCHBQC81497550468.jpg
Jag provade med att trycka tillbaka ned låsbrickan så att bygel och tapp åter blev stabila istället för "fladdrande" (se inlägg ovan), men redan efter att vipparmen aktiverat de-kompen en (1) gång så kröp brickan tillbaka till dess nya "favorit" läge, och återskapade för mycket glapp, som resulterade i att det bidde "sten kross" igen (det smällde från ventilmekanismen när jag drog runt motorn för hand; snäppte över).
userpix/49872_1659JCOERXOW11497550466.jpg

Felet är alltså så litet att man missar det om man bara tittar. Det är banne mig så litet att man missar det även när man känner på delarna. Det var först när jag roterade motorn för hand, mycket långsamt (jmf att finna TDC fast ännu långsammare) som jag kunde provocera fram smällandet, och endast när motorn lutade rätt (!).
Det var verkligen ett lömskt dolt fel. Och att Honda inte levererade det nya kam-drevet som han i klippet (se ovan) fick i USA var en besvikelse; för det här drevet har -kort- livstid...

Kunde gått vidare (glömde) med att visa hur dålig linjering som vipparm och ventil har. Borde sitta ventilskaftshattar på den där konstruktionen... Vipparmarna är inte lagrade, sitter med en sprint (!)... stålet i vipparmarna är för klent (se klipp på youtube med spruckna vipparmar).
Om jag skulle köpa en Hondamotor?... inte om de kostar mer än B&S... eller snarare måste de nog inte kosta mer än sina Kina kopior...fast...näe. Dum konstruktion => ger för mkt huvudbry!
Samtidigt så går den fint när den går :-)

Motfråga:
- hur mkt tål en sådan här motor att varvas?
- att ställa den över tillverkarens max rek rpm kan man alltid göra, men med hur mkt vågar man sträcka sig?
- vad kan man göra för att hjälpa motorn klara högre varvtal?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

agvg

#50 » 10:20:46, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå er det bare ett merke og se de fleste plasser hvor ting blir brukt hardt og 100% pålitelighet gjelder og det er Honda GX serien.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

toker

#51 » 13:01:10, 22-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade mina motorer och gräsklipparen verkade ha den här typen av motor fast på 160cc vilka årgångar är det som har problem så man vet om det är nått som kommer. Snöslungan och paddan har GX motor och dom verkar ju vara problem fria. Gräsklippar motorn är det väldigt lite skillnad i ljudnivå mellan den och en briggs motor men snöslungan och jämfört med en liknande slunga med briggs motor är det enorm skillnad på ljudnivå och det är rätt viktigt tycker jag annars håller väl de flesta små motorer tillräckligt länge troligtvis på grund av få gångtimmar.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#52 » 10:39:07, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toker. Vi vet inte varför just den har GCV190 agerade ss den gjorde. Tillverkad 2014. Köpt då eller året efter. Använts max 10tim/år. Dvs inte ens 50 timmars gång innan "haveriet".
NB:
- att ägaren och till annan utlånad fyllt på olja så att motorn innehöll ca 1.5L jmf med max 0.55L som tillverkaren anger, -kan- vara en bidragande, men inte avgörande, faktor...
- eller så klassar vi det som -avgörande- då viskositeten i oljan omöjliggjort för bygeln att slungas ut med den hastighet som krävs för att inte dekompressionsmekanismen skall aktiveras efter det att motorn startat...

Oljestickan väljer jag att ge skulden!
En oljesticka som man kan -se- oljenivån på -måste- tillverkas!
Jag har en 160cc Honda motor liggandes, väntandes med iver på att få komma i bruk - o den har -samma- oljestickeproblem!... De Homelite/Kina Honda kopior (140cc) som PappaNille fick av mig har också samma problem med oljestickan. Alltså - Hondas oljestickor är ...

0.55L?...å varför denna udda oljevolym?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

agvg

#53 » 10:44:12, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror jeg må peile olja på en slik Chonda engang i dag for og sjekke dette peilepinne problemet.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

toker

#54 » 11:29:25, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänger inte med vad som är problemet med olje stickan på min ser man då nivån de få gånger jag kollar den kollar i stort sett 1 gång per år när jag byter oljan.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#55 » 11:54:58, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trött Ryobi 4-takt grästrimmer.
Komp fanns.

Men dåligt med lyft på avgasventilen.

Kamaxel av plast :huh:

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

agvg

#56 » 12:05:53, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Disse hjemmebrukermotorene er nok ikke designet for så mange timers bruk, Honda GC vil nok skuffe mange som er vant til std Honda motor i GX serien.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

rospigg

#57 » 13:01:11, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:O
Jag som trodde jag sett det dummaste materialvalet till kamaxel i den Hondasnurran jag har, där är den av aluminium, drev och axel i ett stycke.
Plast? Hur i fridens alla välstekta småsparvar kan en konstruktör få för sig något så befängt? Är det enbart för att begränsa livslängden?
/Rp

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

östemann

#58 » 13:40:13, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man upphör väl aldrig att bli förvånad över hur tokigt det kan bli! :???: Plastkamaxel! :uupps:

Honda misslyckades grovt med första versionen av VF 750 mc-motorn som inte bara käkade kamaxlar och rasslade i kamkedjorna.Ack vad man pysslade med den... :snow: Ett byte av kamkedjor gjorde varken till eller från,det rasslade likt förbaskat med kall motor. :huh: Av en händelse fick jag senare veta att kamkedjespännarna hade blivit uppdaterade med en helt ny konstruktion.De inköptes och byttes och då tystnade det oljudet.
Varenda gång man lättade på ventilkåporna och kikade på kamloberna som var nerslitna genom härdningen och den usla konstruktionen av kamaxellagringen och bristfälliga oljetillförslen reste sig nackhåren på ända! :snow: Det var fan i mig konstigt att den motorn ändå startade,gick och uppförde sig så gott som man kan begära av en sån plastraket.

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

torbjorn_forsman

#59 » 14:37:26, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Briggs&Stratton har ju använt plastkamaxlar i många år och det verkar till synes fungera utmärkt. Men å andra sidan så går väl en 4-takts grästrimmer med minst dubbelt så högt varvtal som en vanlig gräsklipparmotor.

Visst är det i samband med Honda VF750 som man brukar tala om "chokladkamaxlar" ?

dc_lindberg skrev:Motfråga:
- hur mkt tål en sådan här motor att varvas?
- att ställa den över tillverkarens max rek rpm kan man alltid göra, men med hur mkt vågar man sträcka sig?
- vad kan man göra för att hjälpa motorn klara högre varvtal?


Jag har en Hondamotor med tillhörande gräsklipparvrak av samma märke (tror alltsammans heter HR 194) som jag kan ställa till förfogande som labbruska om någon är intresserad.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

östemann

#60 » 15:17:01, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Visst är det i samband med Honda VF750 som man brukar tala om "chokladkamaxlar" ?

Jopp.jag fick höra många olika historier på den tiden om vad som var fel på de motorerna och kamaxlarna som var felhärdade eller nån annan förklarning som sänkte ner de motorerna i den bottenlösa avgrunden av missöden som kan uppstå när det inte blir som det ska vara.

Uttrycket ''porslinsmotor' är inte långt borta när man tänker närmare på det.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se