Jason 1 - du har helt rätt. Det syns inte på dreven på bilderna.
Det vänstra är det nya - inte ens jag ser skillnaden på bilderna!
Men, på den här bilden finns en vink om vad som skett:
userpix/49872_2ZIRUO94E1S0S1497550466.jpgTitta -noga- på bygeln, så ser du att det finns en sträcka som ser lite annorlunda ut; det är en bit av bygeln som vipparmen slagit/slipat/hyvlat på så den blivit platt.
Bygeln glappar för att låsbrickorna inte kan låsa ordentligt. Det har resulterat i att hålen i kamdrevet glappat upp sig lite varvid bygeln kan röra sig lite mer än bara vad som tillåts av låsbrickorna.
userpix/49872_1659JCOERXOW11497550466.jpgTappen som lyfter på vipparmen (rekompressionsmekanismen) glappar lite i sitt hål i kamdrevet, men vad värre är är att den kan röra sig axialt med nästan 2mm.
Inget av detta kunde jag få på bild (=glömde att verkligen försöka = kalla in en frivillig). Glappen är så små, att man skulle inte bry sig om dem vid en normal service.
Det som hände, mekaniskt sett, var att dekompressionsmekanismen, både bygeln och tappen, aktiverades även när motorn startat => stenkrossen.
Det axiala glappet ledde till skador på den där halvmånen av vipparen (o -de- borde jag plåtat... trodde jag gjort det...) samt på själva bygeln.
userpix/49872_3NA0HIXCHBQC81497550468.jpgJag provade med att trycka tillbaka ned låsbrickan så att
bygel och tapp åter blev stabila istället för "fladdrande" (se inlägg ovan), men redan efter att vipparmen aktiverat de-kompen en (1) gång så kröp brickan tillbaka till dess nya "favorit" läge, och återskapade för mycket glapp, som resulterade i att det bidde "sten kross" igen (det smällde från ventilmekanismen när jag drog runt motorn för hand; snäppte över).
userpix/49872_1659JCOERXOW11497550466.jpgFelet är alltså så litet att man missar det om man bara tittar. Det är banne mig så litet att man missar det även när man känner på delarna. Det var först när jag roterade motorn för hand, mycket långsamt (jmf att finna TDC fast ännu långsammare) som jag kunde provocera fram smällandet, och endast när motorn lutade rätt (!).
Det var verkligen ett lömskt dolt fel. Och att Honda inte levererade det nya kam-drevet som han i klippet (se ovan) fick i USA var en besvikelse; för det här drevet har -kort- livstid...
Kunde gått vidare (glömde) med att visa hur dålig linjering som
vipparm och
ventil har. Borde sitta ventilskaftshattar på den där konstruktionen... Vipparmarna är inte lagrade, sitter med en
sprint (!)... stålet i vipparmarna är för klent (se klipp på youtube med spruckna vipparmar).
Om jag skulle köpa en Hondamotor?... inte om de kostar mer än B&S... eller snarare måste de nog inte kosta mer än sina Kina kopior...fast...näe. Dum konstruktion => ger för mkt huvudbry!
Samtidigt så går den fint när den går
Motfråga:
- hur mkt tål en sådan här motor att varvas?
- att ställa den över tillverkarens max rek rpm kan man alltid göra, men med hur mkt vågar man sträcka sig?
- vad kan man göra för att hjälpa motorn klara högre
varvtal?