Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Grästrimmer, Hondara, Hondara VT-5705

24 inlägg • Sida 2 av 2

dc_lindberg (trådstartaren)

#16 » 08:44:48, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering:
- status quo.

Inte ens tagit tid att tvätta bort visitkorten från Fågel!...
...vad har jag gjort med sommaren?!...
Nu är hösten här och en sista trimning inför vintern knackar på dörren. Tanakan, Tanaka TBC-322 , fungerar, men är lite för kraftig för "fin trimmande" + att jag nog bör ha en "skydds vakt" med mig (...skjuter skarpt på vänner och bekanta som inte har förstånd att hålla sig utom skott zonen...).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



dc_lindberg (trådstartaren)

#17 » 21:24:28, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev lite problem att få fram slangar :-(

Någon som provat de Conrad säljer?
https://www.conrad.se/Kavan-Br%E4nslesl ... &pi=207196
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Thorsten

#18 » 17:20:38, 04-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg att Du skrev om Hondara VT-5705.
Vet Du vilken bränsleblandning den ska ha?
Thorsten
1 inlägg
 
Blev medlem: 17:17:57, 04-06-2018
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hondara VT-5705

torbjorn_forsman

#19 » 22:38:18, 04-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen vanlig bensin och några % tvåtaktsolja. Finns ingen anledning till att den skulle avvika från alla andra liknande små kinatillverkade tvåtaktsmotorer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#20 » 09:39:48, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör man 3% brukar man vara hemma.
Moderna vill bara ha 2% medans äldre motorer ss JLO, Hirth, osv tycker bättre om ca 4%. EIA Typhoon vill dock gärna ha lite till - å så ligger det en blå Lützen dimma över hygget :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

SwedEh

#21 » 11:47:21, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tre procent är lite mesigt :grin:

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

dc_lindberg (trådstartaren)

#22 » 11:54:45, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao2:

Jo jo - redan vid 4% så startar inte moderna 2-taktare, samtidigt så slutar de gå redan kring 1%. Griniga jäklar!
Man må pröva sig fram mellan 1.5-3% på moderna motorer, samtidigt så må man göra det samma med JLO o andra Dinosaurier. Visade sig att mina JLO 372:or vill inte ha mer än ca 3% modern 2-taktsolja, men ska man köra dem på motorolja som 2-taktsolja, ja si då vill de gärna ha 5%.

Lyssna.
Känn.
Lukta.
=> fundera o gör små ändringar.
[da capo] tills motorn låter rätt, går rätt och känns rätt.
Pyssel mao :myzsko:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#23 » 07:23:29, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig varit med om att en tvåtaktsmotor inte har velat gå på grund av för mycket olja (åtminstone så länge det är mer bensin än olja i blandningen, och bensinen är någotsånär färsk).
Ett fall där det brukar rekommenderas ganska mycket olja även för moderna motorer är vid inkörning efter renovering av snöskotermotorer. Gärna 5 % olja i bränslet utöver den olja som separatsmörjningen levererar. Förmodligen beror denna rekommendation på dåliga erfarenheter av piratkolvar, kolvringar mm med dålig ytfinish.

Men det är sällsynt med motorer som kräver mer än kanske 2,5 % om man använder en modern tvåtaktsolja. Det är framför allt mycket gamla motorer med glidlager som kan behöva lite mer.
Och så, förstås, bergborrmaskiner som t ex Pionjär. Där gäller 8 % för maskiner med gjutjärnscylinder och 5 % med aluminiumcylinder, även med modern tvåtaktsolja! Det märkliga är att de inte ryker anmärkningsvärt mycket ens med den blandningen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#24 » 07:50:06, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med dig, Torbjörn.
Jag kör 4% rakt av, moped, såg, röjsåg.
Om de släcks av fet oljeblandning-knacka ihop gnistgapet på tändstiftet
/

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se