Jag har aldrig varit med om att en tvåtaktsmotor inte har velat gå på grund av för mycket
olja (åtminstone så länge det är mer bensin än olja i blandningen, och bensinen är någotsånär färsk).
Ett fall där det brukar rekommenderas ganska mycket olja även för moderna motorer är vid inkörning efter
renovering av snöskotermotorer. Gärna 5 % olja i bränslet utöver den olja som separatsmörjningen levererar. Förmodligen beror denna rekommendation på dåliga erfarenheter av piratkolvar, kolvringar mm med dålig ytfinish.
Men det är sällsynt med motorer som kräver mer än kanske 2,5 % om man använder en modern tvåtaktsolja. Det är framför allt mycket gamla motorer med glidlager som kan behöva lite mer.
Och så, förstås, bergborrmaskiner som t ex Pionjär. Där gäller 8 % för maskiner med gjutjärnscylinder och 5 % med aluminiumcylinder, även med modern tvåtaktsolja! Det märkliga är att de inte ryker anmärkningsvärt mycket ens med den blandningen.