Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Renovering av Simar 56 Jordfräs?

29 inlägg • Sida 1 av 2

Jonne70 (trådstartaren)

#1 » 09:57:34, 28-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Vi har 2 st jordfräsar av märket Simar, en 56A och en 56E (B?).
56E har pappa haft sedan 70-talet och haft mycket användning för. Tyvärr värmenöp den för många år sedan och vi fick nog aldrig igång den igen. Min bror fick tag i en 56A som reservdelsmaskin men vi fick aldrig tummen ur.
Nu hoppas jag få fart på en då jag minns dem som fantastiska maskiner, men tvivlar på att jag själv kommer lyckas utan undrar om det är någon i forumet som kan, vill eller känner någon som kan eller vill ta på sig uppdraget, alternativt byta dessa mot en som funkar...
Är öppen för förslag på upplägg, kort sagt, jag har 2 maskiner och vill ha en som fungerar och är villig att betala mellanskillnad.
Maskinerna finns utanför Almunge, 3 mil öster om Uppsala.
Fast ballast vore om man kunde fixa det själv, sprängskisser mottags med glädje :grin:

Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Jonne70
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:43:52, 22-01-2017
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135/Volvo T22/Simar 56



dc_lindberg

#2 » 09:19:52, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

www.autorepmek.com kan hjälpa dig långt med dem :-)
...ja ja... Karlskoga ligger i de fjärran kolonierna, men det är inte alls så långt dit som kartan vill göra gällande; ta en tur över till honom med maskinerna så få han kika på dem på plats. Cylindrarna fixar han åt dig (honar) kolv och kolvringar är jag helt säker på att han kan få fram.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Nybbling

#3 » 11:22:21, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt med en ytterliagre Simar-ägare här på Maskinisten!
Vi börjar med lite historia: Din maskin med modellbeteckning 56E är tillverkad i England av Geo Monro på licens från Société Industrielle de Machines Agricoles Rotatives (SIMAR). Den maskinen kallas av en outredd orsak för modell E i Sverige men samma maskiner heter modell A i England. För att komplicera det lite till så finns även modell AE i Sverige som verkar vara identisk med modell E och som egentligen är modell A i övriga delar av världen. Din 56E skeppades från England någon gång mellan 20 april 1950 och 22 juni 1950 så maskinen är tillverkad sent 1949 eller tidigt 1950. Din andra SIMAR med modell A beteckningen är tillverkad vid SIMAR fabriken i Genéve någon gång innan 1954 men troligast på 1950-talet. Motorerna i dessa två maskiner bör ha delar som är utbytbara med varandra. undantaget är möjligen att gängor och muttrar på 56E följer engelskt tumsystem och 56A har millimetersystem. Det är så på hjulmuttrar m.m men jag har själv inte kontrollerat om det även gäller för motorn.

De två maskinerna har som original två olika förgasare (56E har Amal och 56A har Exair B23). Men de går att byta mellan maskinerna och det enda förhinder det skapar är att vänstra motorskyddsplåten inte passar om du byter förgasare. På bilderna saknas motorskyddsplåten på båda maskinerna så troligtvis har du dem inte kvar och då är det inget problem.

Kolven har inte en vanlig konvex kolvhuvud utan har en specialdesign (http://motoculteur-simar.fr/Photos/Piston.JPG). Jag har en resevkolv liggandes med tror att den är obrukbar. Jag kan kolla den och skänker den till dig om du vill ha den.

Magneten är av olika märke på de två maskinerna, en Wilco A på 56E och troligen en Scintilla på din 56A. Vad jag vet så ska fästen m.m. vara identiska på de två maskinerna så det ska gå att byta mellan dem. Jag har en Wilco A som inte används som du kan få köpa, men den har brott på tändspolen så det behöver repareras före användning.

Det som kan vara en skillnad av betydelse mellan modell A och modellerna E och AE är att det i instruktionsboken uppges att det ska vara 3,5 kg olja (transmissionfett eller SAE140) i modellerna 56E & AE medans det i modell 56A ska vara 4,5 kg. Det får mig att tro att växellådorna möjligen skiljer sig åt. Men då du har det två modellerna bredvid varandra kan du kanske avgöra det.

Jag har instruktionsboken i pdf och kan ladda upp den här om någon dag.

Du ska absolut ta hand om dina maskiner och få dem i brukbart skick. Om du ska hitta motsvarande brukbarhet på en nyproducerad maskin idag så får du lägga ut flera tusen och du får inte en maskin som är i närheten lika bra i sitt arbete under 10 000kr.

Lycka till och har du frågor eller är i behov av reservdelar kan jag kanske vara till hjälp.

Vänligen
Per
Senast redigerad av Nybbling 17:58:36, 12-05-2017, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.

Nybbling

#4 » 11:25:07, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill även starkt råda dig att sätta en ljuddämpare på avgasröret, det finns några äldre trädgårdsmästare i Sverige och på andra håll som vill skylla sin lomhördhet på Simar maskinerna. Nästan alla 56E och 56AE som jag sett har ljuddämpare som standard.

/P
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.

Nybbling

#5 » 11:34:11, 12-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För din 56E vill jag tipsa om en bra genomgång av maskineriet som finns presenterad på http://www.vhgmc.co.uk/forums/topic/sim ... -no-561621

Tyvärr är det dåligt med information om motorrenoveringen i den tråden.

Andra länkar som är av intresse är http://motoculteur-simar.fr/pages%20des ... s/56a.html och http://motoculteur-simar.fr/pages%20des ... mar56.html

1 person gillar det här inlägget.
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.

MekPer

#6 » 23:07:52, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena
Med aningen vett om 2takts maskiner, tålamod och 556 så ror du det i land. Jag fick en simar 56A som stått i en buske i över 20år, träd hade vuxit mellan ena hjulet och kroppen att jag var tvungen hitta såg, därefter en traktor att lyfta järnhögen med då den var nedtryckt i marken ca 20cm, men hem kom den.
Motorn satt fast, när jag väl fick loss den (tålamod & 556) var kolven nedrans repad men främst kolvingarna var helkörda. Sökte med ljus och lykta o fann nån i Göteborg som höll i några med rätt dimension ... Sa han. De behövde slipas ned en tiondels mm hos mekanisk verkstad men tillslut satt de på och cylindern honades med Btemas honingsverktyg.
Största nöten att knäcka för mig var nog den ihopknögglade flottören som jag med tryckluft expanderade ut och lödde där det tycktes läcka, och om igen och om igen.
Växellådan var igenkletad så jag spolade genom diesel och löste upp gamla/hårda fettet som satt överallt.
Ett råd jag fick om jag skulle göra iordning maskinen ordentligt var att lossa fläkthjulet/svänghjulet fram men efter dagar av försök med värme och lirkande gav jag upp och konstatera att det hjulet sitter där och jag kommer inte få loss det.
Nu är den igång och läxan jag lärde mig. Meka inte isär saker som verkar funka om du ändå inte har råd att köpa nya grejer.

Finner du en ny kolv med ringar alt att kolven kan återanvändas kommer det gå fint för dig!
Jag upplever att stort sett alla fästen runt och kring den urläckra soppatanken och luftburk med rör är klena, trasiga eller bara gängpaj, var försiktig där. Men själva cylinder och motorkåpor är gjorda för att hålla.
Lycka till och hör av dig här och uppdatera oss hur det går för dig.
/MekPer

4 personer gillar det här inlägget.
MekPer
1 inlägg
 
Blev medlem: 22:21:40, 09-05-2017
Ort: Ösmo
Sverige
Maskin: Belos 222
Simar 56A
Roper rally

Jonne70 (trådstartaren)

#7 » 17:04:50, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg framför mig något jag aldrig skulle bli klar med, så det blev en nyrenoverad jag hittade på blocket, en 56A, helt genomgången . Ska lägga upp bild på den senare. Så nu har jag en bruksmaskin och 2 objekt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jonne70
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:43:52, 22-01-2017
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135/Volvo T22/Simar 56

Jonne70 (trådstartaren)

#8 » 22:08:00, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tips på 2-taktsolja jag vågar använda till den. säljaren poängterade vikten av att använda rätt olja. Han använde två olika varianter han fått tag i via motorcykelentusiaster, se bifogade bilder.
En annan trodde att det skulle gå bra med 2-taktsolja till motorsågar som ska kunna jobba med både kalla och varma maskiner. Isracing-motorcyklister använde det visst till sina hojjar...?

Bild
Bild
Jonne70
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:43:52, 22-01-2017
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135/Volvo T22/Simar 56

Mattias Petterson

#9 » 23:33:44, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljorna på bilden är 4T olja..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Jonne70 (trådstartaren)

#10 » 08:39:13, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag vet, det gör mig än mer förbryllad, jag kan ingenting om oljor så jag måste reda ut detta innan jag tankar maskinen :grin:
Vad tankar ni era gamla 2-takts maskiner med??
Jonne70
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:43:52, 22-01-2017
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135/Volvo T22/Simar 56

torbjorn_forsman

#11 » 08:58:19, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammaldags tvåtaktsmotorer är ju konstruerade för att fungera med mycket tvivelaktiga oljor, så i praktiken bör vilken modern tvåtaktsolja som helst, som är avsedd att blandas i bränslet (alltså inte enbart för separatsmörjning) fungera bra. Använd oljor som är avsedda att kunna blandas med bensin - alltså INTE specialoljor för t ex isracing som är avsedda att blandas med alkoholbaserade bränslen (metanol, E85 etc). Om motorn har kul- eller rullager som vevlager och ramlager så kan man nog gå ner till "modern" oljeinblandning på 2-2,5 % , skulle den ha glidlagrad vevaxel eller andra ålderdomliga konstruktioner kan det vara lämpligt att hålla sig till den kraftigare oljeinblandning som står på skylten.
Det är också bra att ha lite mer olja i bränslet under inkörning efter renovering, i synnerhet om man t ex har honat cylindern och bytt kolvringar och/eller kolv.

Mobiloil B som står på typskylten, är vad jag vet en ren mineralolja utan särskilda tillsatser, ungefär motsvarande billigast möjliga SAE 30 motorolja (gräsklipparolja) eller GL1 växellådsolja. Typisk sådan olja som användes till både 2- och 4-taktsmotorer på 30- och 40-talet då bättre oljor inte fanns på marknaden, och längre fram på 50- och 60-talet av snåla personer som var ute efter billigast möjliga smörja.

Den äldsta tvåtaktsmotor som jag någon gång har i drift är en Pionjär bergborrmaskin, den ska ha 8 % oavsett om man använder modern olja eller sämsta möjliga SAE30. Jag brukar använda första bästa tvåtaktsolja som jag har hemma - vanligtvis Biltema eller OKQ8.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#12 » 22:02:31, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öh... det står:
Gargoyle Mobiloil B à mélanger au carburant dans la proportion 6 à 8 % (=GMB skall blandas i bensinen i proportion 6-8% )
Rekommenderad olja är Gargoyle Mobiloil B.
=> då ringer du Tommy på http://www.smorjteknik.se o frågar vilken olja det motsvarar idag - han har översättningstabellerna ;-)

Min gissning är att om du använder en modern olja för högvarviga 2-taktare så kan du kanske våga snåla ned mot 4%... men hör med Tommy först.
Väljer du att använda motorolja (som rekommendationen är) då gäller 6-8%, även med modern olja...


Google:
https://www.google.se/search?q=Gargoyle ... 60&bih=638
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

G-son

#13 » 14:27:14, 04-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den höga mängden (6-8%) antyder att den mekanik som smörjs av oljan i bränslet har ett behov av mycket olja, vilket kort sagt betyder att det inte bara handlar om rullningslager.

En modern helsyntetisk tvåtaktsolja med 6% blandning gör förmodligen ett mycket bättre jobb när det gäller smörjning än de bästa oljorna som fanns när maskinen var ny, och dessutom med mindre sotuppbyggnad och förstörda tändstift som vi nog kan anta att man hade problem med på dåtidens oljor.

Att instruktionen från 1950 rekommenderar en stenåldersolja betyder naturligtvis inte att en stenåldersolja är det bästa för maskinen, det betyder bara att det inte fanns något bättre att rekommendera då.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Jonne70 (trådstartaren)

#14 » 11:13:27, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips!
Svaren spretade lite, men vad jag förstår så borde jag kunna blanda med vilken 2-taktsolja som helst för luftkylda motorer, även ren motorolja, då med original blandning på 6-8%, med 2-taktsolja skulle jag kunna gå ner något (om jag törs).
Mineral- och semisyntetisk olja ska fungera lika bra, helsyntetisk olja borde i teorin fungera, men avråddes på den franska Simar-sidan.
Det är ingen som har ett konkret exempel på vilket märke/typ ni kör eran egen Simar-maskin med?
Lägger upp en bild på underverket mitt :grin:

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Jonne70
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:43:52, 22-01-2017
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135/Volvo T22/Simar 56

Nybbling

#15 » 20:40:50, 20-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör min Simar 56E utan bekymmer med Bio TT som är köpt på OKQ8. Blandar ca 5%, inte för att jag vet att den blandningen är "rätt" utan för att det borde vara tillräckligt mycket och motorn krånglar inte med så pass fet oljeblandning. Använder främst akrylatbensin då jag uppskattar de mindre illaluktande avgaserna jfm. vanlig pumpbensin. Har kört med denna blandningen i fyra år nu på mina 700 m2 grönsaksland med plöjning och efterföljande fräsning ca 10 h drift på våren och 5-8 h på hösten. Har inte märkt några problem.
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se