Trevligt med en ytterliagre Simar-ägare här på Maskinisten!
Vi börjar med lite historia: Din maskin med modellbeteckning 56E är tillverkad i England av Geo Monro på licens från Société Industrielle de Machines Agricoles Rotatives (SIMAR). Den maskinen kallas av en outredd orsak för modell E i Sverige men samma maskiner heter modell A i England. För att komplicera det lite till så finns även modell AE i Sverige som verkar vara identisk med modell E och som egentligen är modell A i övriga delar av världen. Din 56E skeppades från England någon gång mellan 20 april 1950 och 22 juni 1950 så maskinen är tillverkad sent 1949 eller tidigt 1950. Din andra SIMAR med modell A beteckningen är tillverkad vid SIMAR fabriken i Genéve någon gång innan 1954 men troligast på 1950-talet. Motorerna i dessa två maskiner bör ha delar som är utbytbara med varandra. undantaget är möjligen att gängor och muttrar på 56E följer engelskt tumsystem och 56A har millimetersystem. Det är så på hjulmuttrar m.m men jag har själv inte kontrollerat om det även gäller för motorn.
De två maskinerna har som original två olika
förgasare (56E har Amal och 56A har Exair B23). Men de går att byta mellan maskinerna och det enda förhinder det skapar är att vänstra motorskyddsplåten inte passar om du byter förgasare. På bilderna saknas motorskyddsplåten på båda maskinerna så troligtvis har du dem inte kvar och då är det inget problem.
Kolven har inte en vanlig konvex
kolvhuvud utan har en specialdesign (
http://motoculteur-simar.fr/Photos/Piston.JPG). Jag har en resevkolv liggandes med tror att den är obrukbar. Jag kan kolla den och skänker den till dig om du vill ha den.
Magneten är av olika märke på de två maskinerna, en Wilco A på 56E och troligen en Scintilla på din 56A. Vad jag vet så ska fästen m.m. vara identiska på de två maskinerna så det ska gå att byta mellan dem. Jag har en Wilco A som inte används som du kan få köpa, men den har brott på tändspolen så det behöver repareras före användning.
Det som kan vara en skillnad av betydelse mellan modell A och modellerna E och AE är att det i instruktionsboken uppges att det ska vara 3,5 kg
olja (transmissionfett eller SAE140) i modellerna 56E & AE medans det i modell 56A ska vara 4,5 kg. Det får mig att tro att växellådorna möjligen skiljer sig åt. Men då du har det två modellerna bredvid varandra kan du kanske avgöra det.
Jag har instruktionsboken i pdf och kan ladda upp den här om någon dag.
Du ska absolut ta hand om dina maskiner och få dem i brukbart skick. Om du ska hitta motsvarande brukbarhet på en nyproducerad maskin idag så får du lägga ut flera tusen och du får inte en maskin som är i närheten lika bra i sitt arbete under 10 000kr.
Lycka till och har du frågor eller är i behov av reservdelar kan jag kanske vara till hjälp.
Vänligen
Per