Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Utmanar man ödet om man köper en gammal Toro 220-228?

8 inlägg • Sida 1 av 1

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 18:39:37, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag växlar nu mellan en stiga park och Huskvarna rider när det blir större haveri.
Mina 3timmars ytor får dessa tvåcylindriga maskiner att gå sönder ofta i remmar,lager osv och börjar bli less på det.

Har länge drömt om en Toro i "kommunstorlek". Alltså säg 220 eller 228 med multi-klippbord(eller vad toro kallar sina).

Dessa dyker ju upp ibland, "nyservade" och klara, ståendes på någon bondgård eller klubb.
Eller med havererad drivning till bordet och då säger folk att det är kört.


Är det lika korkat att köpa en sådan maskin som när jag köpte en modern volvo som gått 40tusen mil som mycket riktigt rasade i lådan kort därefter?

Kan man säga att vissa timtal är lika med kommande dyrlagade problem?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



Mattias Petterson

#2 » 18:45:32, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja med större sannolikhet.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

SvampenT15

#3 » 18:02:14, 23-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle köpa en proffs maskin utan tvekan. Du kan utan tvekan mer än halvera klipp tiden om du tar en 72 tummare ca 1,80m klippbredd. Dessutom slippa problem med remmar och dyl. Allt beror ju på kostnaden för maskinen och hur mycket du behöver renovera. Om du kan renovera själv så är det ju inga problem. Men skall du lämna bort det blir det nog för dyrt. Men det är fortfarande bättre än vanliga villa klippare. Mycket bättre.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Yrrol (trådstartaren)

#4 » 10:03:39, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräsklipparaggregat med 3punkt fäste för traktorer kanske vore något. 14 tusen för ett 2,4meter brett bord. Det är ju rätt okej pris.
Anar att dessa inte klipper så fint och verkligen inte är "multiklipp" bord dock vilket vore önskvärt.

Nu har jag traktorer men kanske skulle haft en mindre mysigare då, någon liten grolle eller så, vad för gamla småtraktorer hade ni rått till för tuffa runt i trädgården, med 25-50hk?

https://www.afsa.nu/product/grasklippar ... or-traktor
Kan rentav se att det är öppning på sidan förresten...

Jag har svårt för att hitta andra, vad kallas dessa klippbord egentligen?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

Nickebonne

#5 » 11:19:15, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror många fotbollsklubbar som kör mycket byter ut bensinare och köper diesel eller storrobot då det blir dyrt med bensin. Jag var hos bysmeden ifjol o han skulle då fixa fotbollsklubbens bensinare o fullservade Toro. Han skulle lägga den på blocket för 10" men jag tyckte att 15-20 borde vara väl så rimligt.
Så för samma pris som en halvkörd Stiga Park borde du kunna hitta en Toro.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

1 person gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

jorgen.isaksson

#6 » 11:34:11, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört med en gammal Ransomes i ca 10 år. Den är nu 27 år men har bara bytt olja och drivrem till hydraulpumparna under våra 10 år. Visst börjar det märkas i drivningen att den börjar bli gammal. Men eftersom den tar 3,5m tar klippningen normalt under 1,5h, då gör det inte så mycket att den blir svag uppför efter 2h körning.

Den har fem aggregat, cylinderklippare. Klipper fint men har problem med maskrosor och timotej. Fördelen med flera aggregat är att det följer marken bättre. Ett stort aggregat blir väldigt stelt, så du behöver ha en slät gräsmatta om det ska fungera bra.

1 person gillar det här inlägget.
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

Tegian

#7 » 16:51:20, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En schysst begagnad proffsklippare lever hur länge som helst på en något så när jämn privat gräsmatta. Jag skulle aldrig köra med en Husqvarna eller Stiga om jag hade utrymme för något större.
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

Yrrol (trådstartaren)

#8 » 19:31:54, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag såg jag fan att grann(stor)bonden bytt sin stiga emot en gammal stor JohnDeere maskin.... Måste byta jag med.. ;)

1 person gillar det här inlägget.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se