Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Hjälp? Handbok till Stiga Villa President?

3 inlägg • Sida 1 av 1

Ankan2 (trådstartaren)

#1 » 20:52:59, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er kunniga därute i etern!

Jag har precis fått en Stiga Villa President åkgräsklippare av en vän, med helt defekt klippaggregat. Då jag inte har något behov av klippning, utan endast vill använda den som en liten "trädgårdstraktor" att dra en liten kärra med, så har jag idag fått hjälp med att montera bort själva aggregatet... So far, so good!

MEN... den "slirar" ibland när man kör den, speciellt om det blir lite uppförsbacke, och den låter precis som en bil gör när drivremmen behöver bytas! :-)
Jag skulle alltså behöva åtgärda detta, men hur jag än letar så hittar jag inte någon manual eller sprängskiss på hur saker och ting SKA se ut, så när jag tittar under den har jag ingen aning om vad jag letar efter... Kan någon hjälpa mig? Var kan jag hitta den information jag behöver för att felsöka och åtgärda?

Tacksamma förskottshälsningar från en tjej som aldrig ägt en åkgräsklippare förut! :-)

/ Anki
Ankan2
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:44, 31-07-2017
Ort: Sala, Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Lars-Peter D

#2 » 23:54:01, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är detta till någon hjälp? http://manuals.ggp-group.com/8211-0210-07_SE.pdf Verkar som problemet kan vara sliten rem, eller fjäder för spännhjulet drivremmen.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

per-åke

#3 » 09:13:03, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplingsarmen (den vänstra pedalen ) skall ha ett spel på några mm från chassiet, annars spänns inte remmen ordentligt.
Kan även vara så att remmen är utsliten som LPD skriver. Artikelnummer 1134-9008-01
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se