Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Husqvarna LT125 uppsamlare funkar dåligt

14 inlägg • Sida 1 av 1

MostWanted93 (trådstartaren)

#1 » 22:13:25, 09-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte mej en Husqvarna LT125 idag med tillhörande uppsamlare, "ryggsäck" varianten. Har inte den blekaste om årsmodell, men ny är den inte iallafall.
Uppsamlaren funkar dock rätt dåligt, hinner bara knappt fylla botten på behållarna innan resten av gräset bara stannar i röret upp till uppsamlaren och när de är fullt ligger gräset bara kvar på marken. De finns ett hål en bit före själva "inloppet" till uppsamlaren och de man ser och känner där i så verkar vara rätt bra fart på gräset, innan röret pluggar igen.
Finns de nått "standardfel" man kan kolla efter? Eller är nått jag gör fel?
Såg att de verkar finnas olika knivar beroende på om man har en sån uppsamlare eller inte, kan de sitta fel typ av knivar på den? Säljaren sa att han bytte dom för ca 2 år sedan.
Flyttade till hus för ca 2 månader sedan och köpte klipparen idag, så har halvtaskig koll på de här med åkklippare :D
Bild
MostWanted93
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:55, 03-01-2020
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH 420



torbjorn_forsman

#2 » 22:29:34, 09-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet av uppsamlare till gräsklippare är att de fungerar bäst då gräset är någotsånär torrt. Och de kan få svåra problem om man försöker klippa i växtlighet (ogräs) med så att säga yvigare blad och tätare biomassa än vanligt gräsmattegräs.

Det kan mycket väl bero på fel sorts knivar att uppsamlaren fungerar dåligt, jag gissar att "uppsamlarkniven" är bockad i bakkant på vardera sidan för att fungera som en propeller/axialfläkt? Eller helt enkelt att kniven är felvänd. Jag har sett knivar (dock tror jag det var till Partner eller Stiga) som hade instansat "TOP" på ena sidan för att minska risken att de vänds fel.

Sen är det också viktigt att man verkligen har fullt varvtal på kniven för att den ska ha en chans att blåsa iväg gräset till uppsamlaren. Gasreglaget ska vara fullt pådraget, motorns varvtalsregulator reglera på rätt varvtal, man får inte belasta maskinen så hårt att motorn börjar sacka, transmissionen till klippaggregatet får inte slira.

Ytterligare en sak är att det måste finnas öppningar på uppsamlaren så att luften som har dragit med sig gräset dit kan blåsa ut någonstans. Om den är helt tät, så blir det ju en stillastående luftkudde i den och då ska man inte heller vänta sig att något gräs kommer dit.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jonas_81

#3 » 06:42:19, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite erfarenhet av Jonsered modellerna.
Hemma hade vi en 8hp utan uppsamlare men den spred gräset väldigt dåligt, "korvar" och kiumpar kvar i strängar när man klippt om de va lite längre gräs
När jag själv flytta till hus var första klipparen en 10hp men uppsamlare, och presis som du säger så blev de stopp i röret. iallafall ifall katten hade kissat så de va vått gräs...
Fick den att fungera med att försöka att inte få så långt gräs emellan klippningarna och kör SAKTA så att de inte kommer så mycket nyklipp samtidigt i röret
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70

Iznogoud

#4 » 08:59:43, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att tillföra något vettigt svar på frågan, skulle jag säga, släng uppsamlaren och låt gräsklippet ligga kvar på marken och återgå till gräsmattan som gödsel.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

SK Racing

#5 » 09:37:38, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag är med inne på samma linje, kolla istället om det finns några "multiklipp" knivar till det däcket du har istället, klippt någon timme med en större raider och den hade mulcher knivar monterade o ja, även vid lite högre gräs så(torrt) så blev det inte mycket synligt gräs kvar på mattan.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

torbjorn_forsman

#6 » 09:46:04, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Utan att tillföra något vettigt svar på frågan, skulle jag säga, släng uppsamlaren och låt gräsklippet ligga kvar på marken och återgå till gräsmattan som gödsel.


Den som har en annan hobby än att hålla efter gräsmattan, vill gärna samla upp och forsla bort gräsklippet så att inte gräsmattan göds och uppmuntras i onödan...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#7 » 12:32:11, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl mer arbete med att forsla bort gräsklippet än klippa gräsmattan 1gång extra per År?
Åtminstone om jag tittar på hur de grannar med uppsamlare hanterar sitt gräsklipp eller höstlöv, samla upp, tömma i säckar, forsla bort säckar, upprepa...

Jag kör över allt med en multiklippklippare, och lägger mig på soffan sedan...
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#8 » 20:29:32, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stor komposthög strategiskt placerad mitt på gräsmattans långsida, bara att stanna till på varje varv och tömma uppsamlaren där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MostWanted93 (trådstartaren)

#9 » 23:21:56, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här va de många svar :D
Angående att skippa uppsamlaren så gör jag helst inte de, tidigare boende verkar Aldrig ha tagit hand om gräset efter de klippts(gammhärk till åkklippare utan multiklipp) så gräsmattan mår inte helt bra.
Kan även vara trevligt att kunna ta hand löven på hösten också.

Har som sagt väldigt dålig koll på detta, tog en bild på vad de sitter för knivar på den, verkar de vara rätt? Sitter dom rätt?
Bild
Bild
MostWanted93
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:55, 03-01-2020
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH 420

martin wheelnut

#10 » 00:47:50, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där knivarna sitter definitivt upp och ner. ”Vingen” ska vara uppåt mot taket på klippdäcket.
Som de sitter nu tror jag också det blir att den klipper med ”vingen” och inte med den slipade delen på kniven men det borde gå att se var på knivarna det är slitet/blankt.
/ Martin

3 personer gillar det här inlägget.
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

MostWanted93 (trådstartaren)

#11 » 01:36:17, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

martin wheelnut skrev:De där knivarna sitter definitivt upp och ner. ”Vingen” ska vara uppåt mot taket på klippdäcket.
Som de sitter nu tror jag också det blir att den klipper med ”vingen” och inte med den slipade delen på kniven men det borde gå att se var på knivarna det är slitet/blankt.
/ Martin


Suck... Misstänkte de när jag såg formen på dom :ohnej: får prova vända på dom då, en tröst är väl att den slipade delen borde vara rätt vass fortfarande :grin:
Är de rätt knivar? Googlar man så verkar vissa knivar ha en högre vinge? (dock svårt att avgöra på en bild utan nån vettig referens)

2 personer gillar det här inlägget.
MostWanted93
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:55, 03-01-2020
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH 420

SK Racing

#12 » 07:37:30, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fel sitter dom helt klart, samma typ av kniv som sitter på vår JD med sidoutkast så jag gissar du har fel knivar för uppsamlare, men börja med o vänd dom för vår JD kastar dock iväg gräset ordentligt i sidled med den typen av kniv så det kanske ska vara dom, prova å återkom.

Sätt gärna en trädgårdslangsanslutning på däcket för slanganslutning vid tvätt efter varje klippning, jag har gjort det på vår JD, tvätta däcket efter klippning efter det är ju inga problem, olja gärna in det samma på hösten efter sista klippningen, undersök även möjligheten o sätta fett nipplar på stubbaxlarna, för axlarna och lager är inte gratis, lika så själva däcket, när det är upprostat så står du där med en lilltraktor utan däck, för ett nytt köper du troligen inte pga priset eller att det utgått som reservdel.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

MostWanted93 (trådstartaren)

#13 » 17:26:13, 11-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vände på knivarna och nu funkar uppsamlaren alldeles utmärkt :D den klipper även bättre konstigt nog.. :klia: :grin:
Tackar och bockar för alla svar och tips :smile:

9 personer gillar det här inlägget.
MostWanted93
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:28:55, 03-01-2020
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH 420

mr belos

#14 » 18:20:41, 12-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du har slagit av gräset med en trubbig vinge

Nästan lyftande effekt som helikopter med vingens vinkel

2 personer gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se